Bulk-emballage er Farusa’s solide bud på bæredygtighed

Bulk-emballage er Farusa’s solide bud på bæredygtighed

Heavy Duty-specialisten oplever stigende efterspørgsel på emballage fra fødevarebranchen. Og selv om de specialkonstruerede papkasser ikke er miljøvenlige i sig selv, bliver de det med kundernes genanvendelse

Af Lisbeth Petersen

Fra et læs ærter er høstet på marken til de er frosset ned, har producenten mindre end 3 timer. Det stiller krav til både produktionskapacitet, planlægning og emballage, og stadigt flere fødevareproducenter får øjnene op for Farusa’s ekstremt stærke papkasser, som med en inderpose af plast, udgør en perfekt bulk til bl.a. løsfrosne produkter.

- Det er især inden for det seneste årti, vi har oplevet en stigende interesse fra fødevarebranchen. Vi leverer kasser til både fisk- skaldyr- frugt- og grøntsagsproducenter, som gør meget for, at deres produkter - ved en hurtig nedfrysning - bevarer sin friskhed mest mulig, og faktisk ofte er endnu friskere end de ferske varer i kølediskene. Og vi sælger kasser til flydende produkter som f.eks. madolier, der kræver særligt stærke konstruktioner, siger Arne Hammer.

Han er fabrikant på Farumvirksomheden, som er specialist i eksport- og transportemballage i Heavy Duty-segmentet. Igennem snart 100 år har Farusa videreudviklet udgangspunktet fra træemballage til skræddersyede og meget kraftige bølgepapkonstruktioner, der kan rumme op til 800 kg eller 1000 liter væske stables til loftet og tåle temperaturer ned til hårde minusgrader.

 - Frost, fugt osv. er jo ikke noget, man normalt forbinder med papkasser, og det bølgepap, de fleste forbrugere kender fra dagligdagen, vil aldrig kunne klare opgaven. Men vores stærke Heavy Duty bølgepap er konstrueret i op til syv lag papir - kaldet tripplewell, og som har en vægt på over 2.500 gram/m2, i modsætning til almindeligt bølgepap, som har en vægt på mellem 400 – 750 gram/m2.

HD papkvaliteterne består bl.a. en vanduigennemtrængelig Hydrokraftliner og vandfast lim, derfor kan kasserne klare, først at blive fyldt med 800 kg ærter på bare seks sekunder, og bagefter opbevaring i de lave temperaturer og hårde tæsk, eksempelvis oversøiske transporter ofte giver, forklarer Arne Hammer.

Kasser genbruges i over 10 år
Fødevareproducenterne bruger fortrinsvis bulk-emballagen i deres interne transport, men kan dog godt kan gå over hav og landegrænser.

Når produkterne efter høst og første forarbejdning er løspakket i kasserne, bliver de transporteret videre til forædling og færdigemballering hos producenterne eller deres samarbejdspartnere. Dermed kan tonsvis af ærter godt tage turen fra Skandinavien til Italien, og da de høje krav til kasserne fordrer, at Farusa benytter nypap til fremstillingen er det ikke i de første led, man skal søge efter den bæredygtighed, som alle efterstræber.

 - Men når det gælder de løsfrosne fødevareprodukter, kan vores kasser genanvendes mange gange. Så når kassen med ærter er tømt, kan den foldes sammen og returneres til produktionsstedet. Nogle af vores kasser bliver genbrugt i over 10 år af kunderne, som dermed opnår både en økonomisk fordel og bidrager til deres bæredygtig produktion, siger Arne Hammer.

Bæredygtighed på langdistance
Han forklarer, at flydende produkter - på grund af deres bevægelser og deraf følgende store pres på emballagen under transport – kræver helt særlige kassekonstruktioner. En væskecontainer i HD bølgepap består af flere typer kasse konstruktioner og en speciel inderliner, som den flydende varer kan pumpes direkte ned i.

- Disse kasser genbruges ikke så tit. Til gengæld erstatter de ofte andre væskecontainere som f.eks. IBC containere og ståltanke som både er tunge og voluminøse at transportere retur og som skal rengøres, før de kan genbruges. Vi anbefaler primært vores væske containere til transporter over store afstande, for så er de et meget lettere og miljøvenligt alternativ, som i øvrigt kan stables siger Arne Hammer og tilføjer:

 - Så man kan sige, at vores Heavy Duty papkasser i sig selv ikke er de mest bæredygtige, men vi hjælper vores kunder til at være det ved at genanvende vores emballager. Og en HD papkasse kan efter gentagne anvendelser, naturligvis genbruges 100% til at lave nye papkasser af. Vi bruger vores knowhow og lange erfaring til individuel rådgivning af kunderne om hvert enkelt opgave, for selv om vores emballager umiddelbart ligner hinanden og alle mulige andre, firkantede papkasser, er der ikke mange af dem, der er ens.

 

 

29/9 2020
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger