Bulk-emballage er Farusa’s solide bud på bæredygtighed

Bulk-emballage er Farusa’s solide bud på bæredygtighed

Heavy Duty-specialisten oplever stigende efterspørgsel på emballage fra fødevarebranchen. Og selv om de specialkonstruerede papkasser ikke er miljøvenlige i sig selv, bliver de det med kundernes genanvendelse

Af Lisbeth Petersen

Fra et læs ærter er høstet på marken til de er frosset ned, har producenten mindre end 3 timer. Det stiller krav til både produktionskapacitet, planlægning og emballage, og stadigt flere fødevareproducenter får øjnene op for Farusa’s ekstremt stærke papkasser, som med en inderpose af plast, udgør en perfekt bulk til bl.a. løsfrosne produkter.

- Det er især inden for det seneste årti, vi har oplevet en stigende interesse fra fødevarebranchen. Vi leverer kasser til både fisk- skaldyr- frugt- og grøntsagsproducenter, som gør meget for, at deres produkter - ved en hurtig nedfrysning - bevarer sin friskhed mest mulig, og faktisk ofte er endnu friskere end de ferske varer i kølediskene. Og vi sælger kasser til flydende produkter som f.eks. madolier, der kræver særligt stærke konstruktioner, siger Arne Hammer.

Han er fabrikant på Farumvirksomheden, som er specialist i eksport- og transportemballage i Heavy Duty-segmentet. Igennem snart 100 år har Farusa videreudviklet udgangspunktet fra træemballage til skræddersyede og meget kraftige bølgepapkonstruktioner, der kan rumme op til 800 kg eller 1000 liter væske stables til loftet og tåle temperaturer ned til hårde minusgrader.

 - Frost, fugt osv. er jo ikke noget, man normalt forbinder med papkasser, og det bølgepap, de fleste forbrugere kender fra dagligdagen, vil aldrig kunne klare opgaven. Men vores stærke Heavy Duty bølgepap er konstrueret i op til syv lag papir - kaldet tripplewell, og som har en vægt på over 2.500 gram/m2, i modsætning til almindeligt bølgepap, som har en vægt på mellem 400 – 750 gram/m2.

HD papkvaliteterne består bl.a. en vanduigennemtrængelig Hydrokraftliner og vandfast lim, derfor kan kasserne klare, først at blive fyldt med 800 kg ærter på bare seks sekunder, og bagefter opbevaring i de lave temperaturer og hårde tæsk, eksempelvis oversøiske transporter ofte giver, forklarer Arne Hammer.

Kasser genbruges i over 10 år
Fødevareproducenterne bruger fortrinsvis bulk-emballagen i deres interne transport, men kan dog godt kan gå over hav og landegrænser.

Når produkterne efter høst og første forarbejdning er løspakket i kasserne, bliver de transporteret videre til forædling og færdigemballering hos producenterne eller deres samarbejdspartnere. Dermed kan tonsvis af ærter godt tage turen fra Skandinavien til Italien, og da de høje krav til kasserne fordrer, at Farusa benytter nypap til fremstillingen er det ikke i de første led, man skal søge efter den bæredygtighed, som alle efterstræber.

 - Men når det gælder de løsfrosne fødevareprodukter, kan vores kasser genanvendes mange gange. Så når kassen med ærter er tømt, kan den foldes sammen og returneres til produktionsstedet. Nogle af vores kasser bliver genbrugt i over 10 år af kunderne, som dermed opnår både en økonomisk fordel og bidrager til deres bæredygtig produktion, siger Arne Hammer.

Bæredygtighed på langdistance
Han forklarer, at flydende produkter - på grund af deres bevægelser og deraf følgende store pres på emballagen under transport – kræver helt særlige kassekonstruktioner. En væskecontainer i HD bølgepap består af flere typer kasse konstruktioner og en speciel inderliner, som den flydende varer kan pumpes direkte ned i.

- Disse kasser genbruges ikke så tit. Til gengæld erstatter de ofte andre væskecontainere som f.eks. IBC containere og ståltanke som både er tunge og voluminøse at transportere retur og som skal rengøres, før de kan genbruges. Vi anbefaler primært vores væske containere til transporter over store afstande, for så er de et meget lettere og miljøvenligt alternativ, som i øvrigt kan stables siger Arne Hammer og tilføjer:

 - Så man kan sige, at vores Heavy Duty papkasser i sig selv ikke er de mest bæredygtige, men vi hjælper vores kunder til at være det ved at genanvende vores emballager. Og en HD papkasse kan efter gentagne anvendelser, naturligvis genbruges 100% til at lave nye papkasser af. Vi bruger vores knowhow og lange erfaring til individuel rådgivning af kunderne om hvert enkelt opgave, for selv om vores emballager umiddelbart ligner hinanden og alle mulige andre, firkantede papkasser, er der ikke mange af dem, der er ens.

 

 

29/9 2020
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38