Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen

På årets største rejsedag - den 22. december 2023 - væltede en varebil i kraftig sidevind og lammede dermed trafikken i flere timer.

I kølvandet på uheldet valgte Sund & Bælt at igangsætte en erstatningssag på baggrund af de omkostninger, der var i forbindelse med den væltede varebil.

Sagen er nu afsluttet, og vognmanden er blevet gjort erstatningsansvarlig for alle Sund & Bælts udgifter. I alt skal vognmanden betale lidt over 34.000 kroner, hvilket blandt andet dækker udgifter til bjærgning af køretøjet og ekstra mandskabstimer.

Selvom beløbet ikke lyder af meget, er sagen vigtig af flere årsager, fortæller Søren Ulrik Hillersborg, der er driftsdirektør i Sund & Bælt.

- Det er vigtigt for os at sende et signal om, at det er chaufførens eget ansvar at vurdere, om det er forsvarligt at køre ud på forbindelsen, når der er kraftig blæst. Det handler i sidste ende om vores allesammens sikkerhed.

I den konkrete sag kom ingen mennesker til skade, men virkeligheden kunne meget vel have set helt anderledes ud.

- Vi kunne have stået i en situation, hvor uheldet havde haft alvorlige, menneskelige konsekvenser. Derudover lammede det samtidig trafikken i flere timer på en af årets travleste rejsedage. Situationen kunne måske have været undgået.

Det er altid op til den enkelte chauffør at vurdere, om det er forsvarligt at køre over Storebælt. Særligt når det blæser, skal chaufføren tænke sig godt om inden turen.

Lempede regler kræver særlig opmærksomhed hos chaufføren
I 2021 blev der indført et forbud for vindfølsomme køretøjer for at passere Storebæltsbroen, når det blæser kraftigt. I november 2023 opdaterede Sund & Bælt reglerne, så tung trafik over 2,5 tons. nu kan passere broen, når det blæser. Dog er det altid chaufføren ansvar at vurdere, om det er forsvarligt at passere broen.

Ændringerne skete på baggrund af en række analyser og beregninger af vindforholdene samt en opsætning af lokal vindafskærmning ved pyloner og ankerblokke på Østbroen. Forbuddet er nu rettet mod påhængskøretøjer op til 2,5 tons, dvs. fortrinsvis mindre trailere og campingvogne. Det stiller dog store krav til efterlevelsen af hastighedsrestriktionerne på forbindelsen.

Uforsvarlig kørsel i betalingsanlægget har også konsekvenser
Sund & Bælt oplever også, at der i betalingsanlægget løbende opstår farlige situationer, hvor bommene bliver påkørt og knækker, fordi der enten køres for stærkt eller der ikke er opmærksomhed på lyssignalerne.

Derfor opkræver Sund & Bælt også penge for de skader, der skyldes uforsvarlig kørsel i betalingsanlægget.

-lipe

3/4 2024
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38
  • Billigere for varebiler at køre over Storebælt

    Billigere for varebiler at køre over Storebælt

    transport ›EU blander sig i priserne på Storebælt. Kontantpriserne for person- og varebiler sættes ned fra på Storebæltsbroen fra 1. januar