Continental øger andelen af genanvendt materiale i sine dækAlle nyproducerede gaffeltruckdæk på Continentals dækfabrik i Korbach, Hessen i Tyskland (billedet er fra fabrikken), indeholder allerede det genvundne Carbon Black.

Continental øger andelen af genanvendt materiale i sine dæk

Dækproducenten, Continental har sat et mål om, at koncernens dæk inden 2030 skal bestå af mindst 40% genanvendte materialer. Derfor har man startet et strategisk samarbejde med Pyrum Innovations, der udvikler råstoffet Carbon Black fra udtjente dæk. Det skal bringe koncernen tættere på klima- og miljømålene

Massive investeringer i forskning og udvikling har i årtier bidraget til at bringe Continental op i førerfeltet inden for premium-dæk til personvogne, lastbiler, busser og specialkøretøjer.

Gennem de senere år har koncernen yderligere investeret i mere klima- og energivenlige produktionsprocesser på de mange produktionsfaciliteter, ligesom en række dækserier i stigende omfang anvender alternative materialer til jomfrueligt rågummi.

- En række af vores produkter indeholder allerede materialer som f.eks. genbrugsgummi fra mekanisk behandlede udtjente dæk, genbrugsstål og genbrugspolyester fra PET-flasker, som ellers ofte ender i forbrændingsanlæg eller i deponi, fortæller adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.

Den internationale dækvirksomhed arbejder målrettet på at nå 100 procent brug af genanvendte materialer i sine dæk senest i 2050.

Og i den forbindelse spiller genanvendelse af materialer en vigtig rolle i produktionen, hvor udtjente dæk i stigende omfang fremover bliver råmateriale til nye dæk.

Nærmere målet med genvundet Carbon Black
Genanvendelse af dæk kræver avancerede teknologier og processer for at kunne adskille, rense og genbruge materialer uden at gå på kompromis med sikkerheden og kvaliteten af de genbrugte dæk eller genbrugsmaterialer.

Continental har derfor indgået en langsigtet købsaftale med tyske Pyrum Innovations, der er specialist inden for termolyseteknologi, om levering af særligt højkvalitets Carbon Black (rCB), der er genvundet fra udtjente dæk.

- Brugen af Carbon Black i gummiblandinger øger dækkenes stabilitet, styrke og holdbarhed, ligesom det giver dækket den sorte farve.

- I et dæk til personbiler er indholdet af sod typisk mellem 15 og 20 procent. Ved at øge andelen af genanvendt Carbon Black i dækproduktionen, kan vi reducere brugen af fossile råmaterialer og CO2-udledning, og dermed kommer vi et skridt nærmere vores mål om mere end 40 procent genanvendte materialer i 2030, forklarer Georg Nielsen.

Alle nyproducerede gaffeltruckdæk på Continentals dækfabrik i Korbach, Hessen i Tyskland, indeholder allerede det genvundne Carbon Black.

Dækgiganten skal fremover bruge genvundet Carbon Black i serieproduktionen af dæk til personbiler.
-hawin

FAKTA om Continental-koncernen

  • Continental blev grundlagt i 1871. I 2023 omsatte koncernen for 41,4 milliarder Euro og beskæftiger i dag flere end 200.000 medarbejdere fordelt på 56 lande og markeder.
  • Koncernen er blandt de teknologisk førende inden for dækproduktion og tilbyder et bredt produktsortiment til personbiler, erhvervs- og specialkøretøjer samt cykler og motorcykler.
  • Dæk-divisionen har 20 produktionssteder og 16 udviklingssteder verden over. Porteføljen omfatter løsninger og services til dæk og flådeapplikationer samt digitale styringssystemer. Divisionen beskæftiger flere end 56.000 ansatte og omsatte i 2023 for 14 milliarder Euro. 
5/9 2024