Continental øger andelen af genanvendt materiale i sine dækAlle nyproducerede gaffeltruckdæk på Continentals dækfabrik i Korbach, Hessen i Tyskland (billedet er fra fabrikken), indeholder allerede det genvundne Carbon Black.

Continental øger andelen af genanvendt materiale i sine dæk

Dækproducenten, Continental har sat et mål om, at koncernens dæk inden 2030 skal bestå af mindst 40% genanvendte materialer. Derfor har man startet et strategisk samarbejde med Pyrum Innovations, der udvikler råstoffet Carbon Black fra udtjente dæk. Det skal bringe koncernen tættere på klima- og miljømålene

Massive investeringer i forskning og udvikling har i årtier bidraget til at bringe Continental op i førerfeltet inden for premium-dæk til personvogne, lastbiler, busser og specialkøretøjer.

Gennem de senere år har koncernen yderligere investeret i mere klima- og energivenlige produktionsprocesser på de mange produktionsfaciliteter, ligesom en række dækserier i stigende omfang anvender alternative materialer til jomfrueligt rågummi.

- En række af vores produkter indeholder allerede materialer som f.eks. genbrugsgummi fra mekanisk behandlede udtjente dæk, genbrugsstål og genbrugspolyester fra PET-flasker, som ellers ofte ender i forbrændingsanlæg eller i deponi, fortæller adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.

Den internationale dækvirksomhed arbejder målrettet på at nå 100 procent brug af genanvendte materialer i sine dæk senest i 2050.

Og i den forbindelse spiller genanvendelse af materialer en vigtig rolle i produktionen, hvor udtjente dæk i stigende omfang fremover bliver råmateriale til nye dæk.

Nærmere målet med genvundet Carbon Black
Genanvendelse af dæk kræver avancerede teknologier og processer for at kunne adskille, rense og genbruge materialer uden at gå på kompromis med sikkerheden og kvaliteten af de genbrugte dæk eller genbrugsmaterialer.

Continental har derfor indgået en langsigtet købsaftale med tyske Pyrum Innovations, der er specialist inden for termolyseteknologi, om levering af særligt højkvalitets Carbon Black (rCB), der er genvundet fra udtjente dæk.

- Brugen af Carbon Black i gummiblandinger øger dækkenes stabilitet, styrke og holdbarhed, ligesom det giver dækket den sorte farve.

- I et dæk til personbiler er indholdet af sod typisk mellem 15 og 20 procent. Ved at øge andelen af genanvendt Carbon Black i dækproduktionen, kan vi reducere brugen af fossile råmaterialer og CO2-udledning, og dermed kommer vi et skridt nærmere vores mål om mere end 40 procent genanvendte materialer i 2030, forklarer Georg Nielsen.

Alle nyproducerede gaffeltruckdæk på Continentals dækfabrik i Korbach, Hessen i Tyskland, indeholder allerede det genvundne Carbon Black.

Dækgiganten skal fremover bruge genvundet Carbon Black i serieproduktionen af dæk til personbiler.
-hawin

FAKTA om Continental-koncernen

  • Continental blev grundlagt i 1871. I 2023 omsatte koncernen for 41,4 milliarder Euro og beskæftiger i dag flere end 200.000 medarbejdere fordelt på 56 lande og markeder.
  • Koncernen er blandt de teknologisk førende inden for dækproduktion og tilbyder et bredt produktsortiment til personbiler, erhvervs- og specialkøretøjer samt cykler og motorcykler.
  • Dæk-divisionen har 20 produktionssteder og 16 udviklingssteder verden over. Porteføljen omfatter løsninger og services til dæk og flådeapplikationer samt digitale styringssystemer. Divisionen beskæftiger flere end 56.000 ansatte og omsatte i 2023 for 14 milliarder Euro. 
5/9 2024
  • Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    transport ›- Et markant skridt ind i fremtidens logistik, kalder virksomheden opførelsen af en ny cross-docking-teminal. Den er første etape af et større byggeri, der skal sikre håndteringen og høj performance af de fortsat stigende godsmængder
  • Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    transport ›Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029
  • Klimaaftrykket kortlagt

    Klimaaftrykket kortlagt

    transport ›Nu kan man se klimaaftrykket på de varer, man lægger i kurven, når man handler online hos Brødrene Dahl. Det gælder også for udledningen under transporten
  • Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    transport ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    transport ›Luftfartens Klimapartnerskab har nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området