Det bør være gratis at tage cykler med i Hovedstadens Letbane

Det bør være gratis at tage cykler med i Hovedstadens Letbane

Cyklistforbundet opfordrer til, at cykelmedtagning i Hovedstadens Letbane letbanen gøres gratis. Det vil gavne cyklister, fremme brugen af kollektiv transport og bidrage til en mere sammenhængende og fleksibel transportoplevelse i Hovedstadsområdet, mener man

Det bør ikke koste en krone at tage cyklen med i den nye letbane i Hovedstadsområdet. Det mener Cyklistforbundet. Kenneth Øhrberg Krag, direktør for Cyklistforbundet, siger om ønsket om gratis cykelmedtagning:

- Vi mener, at det selvfølgelig skal være gratis at tage cyklen med i letbanen, så vi får så mange som muligt til at kombinere cykel og tog.

- Det vil være rigtig ærgerligt ikke at gøre det gratis. Gratis cykelmedtagning er en naturlig og moderne løsning, der matcher nutidens behov for fleksible og bæredygtige transportmuligheder.

- De erfaringer, vi har, fra S-togsnettet viser tydeligt, at det kan øge passagertallet markant. Med letbanen kan vi skabe et transportnet, hvor cyklen og kollektiv transport går hånd i hånd.

Ifølge Cyklistforbundet er der en lang række gode argumenter for at gøre cykelmedtagning gratis i letbanen:

  • Øget passagertal: Da S-togsnettet indførte gratis cykelmedtagning i 2010, steg passagertallet med 20 %. Letbanen bør kunne forvente en lignende effekt.
  • Fleksibilitet for cyklister: Gratis cykelmedtagning gør letbanen til en naturlig og fleksibel del af cyklisternes hverdag, fremfor at opleves som en økonomisk barriere på dage, hvor cyklen alene ikke er tilstrækkelig.
  • Ensartede vilkår: Hovedstadens Letbane vil matche andre transportformer som S-tog, Movia-busser og regionale tog, hvor cyklen rejser gratis. Aarhus og Odense Letbaner har allerede indført gratis cykelmedtagning – i Aarhus fra januar 2025.
  • Bedre rejsemønstre: Letbanen er en højklassetransportløsning på tværs af Fingerplanens byområder og kan være med til at ændre rejsemønstre, så flere vælger de bæredygtige transportformer letbane og cykel i stedet for bil.
  • Forenkling: Gratis cykelmedtagning skaber klarhed og sammenhæng for rejsende i hovedstadsområdet udenfor bykernen, hvor letbanen bliver en integreret del af de eksisterende cykelvenlige transportløsninger.

- I Cyklistforbundet glæder vi os til åbningen af letbanen, og vi ser det som et skridt fremad for borgere, der ønsker at leve et mindre bilafhængigt liv.

- Med letbanetogenes otte cykelpladser per tog vil der være fin kapacitet til et godt samspil mellem cykel og letbane på den storkøbenhavnske Ring 3.

- Og med gratis cykelmedtagning kan letbanen blive en nøgleaktør i at skabe en grøn og sammenhængende transportinfrastruktur i Hovedstadsområdet, siger Kenneth Øhrberg Krag.

-hawin

5/12 2024
  • Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    transport ›Vejdirektoratets entreprenør har netop taget hul på arbejdet med at bygge ladeparker til elbiler på rastepladserne Pedersminde og Blankhøj på E45 Østjyske Motorvej. De skal stå færdigt i starten af 2026, og er de første af i alt 22 ladeparker, som Vejdirektoratet opfører i år
  • Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    transport ›Bridgestone’s globale flådestyringsløsning, har indgået samarbejde med den skandinaviske trailerproducent om at tilbyde en integreret telematikløsning for trailere gennem Webfleets OEM.connect-partnerprogram
  • PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    transport ›Ved årsskiftet leverer koncernen sit sidste brev, fyrer 1500 medarbejdere og vil i stedet fokusere på at blive danskernes foretrukne pakkeleverandør, lyder det fra PostNord. Årsagen er den stigende digitalisering af breve
  • Forlænget klimamålsfrist og mere støtte til europæiske bilproducenter

    Forlænget klimamålsfrist og mere støtte til europæiske bilproducenter

    transport ›EU-Kommisionen giver Europas bilproducenter to ekstra år til at nå sine CO2-mål. Samtidig bliver der afsat 13,5 milliarder kroner til at støtte produktion af batterier og førerløse biler
  • John Hurtig er ny CEO for Hedin Nordic Truck

    John Hurtig er ny CEO for Hedin Nordic Truck

    transport ›Den 1. marts er John Hurtig tiltrådt som ny CEO for Hedin Nordic Truck. Han kommer i rollen til at lede Hedin Nordic Trucks aktiviteter i Sverige, Danmark, Norge og Finland og erstatter Håkan Jönsson, som dermed forlader Hedin Mobility Group
  • Blue Water og Arcadia eFuels indgår samarbejde om CO2-transport

    Blue Water og Arcadia eFuels indgår samarbejde om CO2-transport

    transport ›De to virksomheder har underskrevet et Memorandum of Understanding om transport af flydende CO2 til Arcadia eFuels' kommende produktionsanlæg i Vordingborg. Anlægget vil bruge indfanget CO2 i produktionen af bæredygtigt flybrændstof (eSAF)
  • Nyt partnerskab sikrer leverancer af medicin på køl til private

    Nyt partnerskab sikrer leverancer af medicin på køl til private

    transport ›Online-apoteket Apopro har, som det første i Danmark, indgået samarbejde med last-mile virksomheden Gordon for at gøre det lettere for danske forbrugere at få leveret kølekrævende medicin under trygge og sikre forhold
  • Transportmessen udvider området til reservedele, værktøj og tilbehør

    Transportmessen udvider området til reservedele, værktøj og tilbehør

    transport ›Opbakningen til Transport 2025 til april er så stor blandt udstillerne inden for reservedele, værktøj og tilbehør, at de ikke længere kan være i en enkelt hal - af samme grund får de nu ekstra plads i en anden hal