Det rigtige dæk sparer brændstof og CO2-udledning

Det rigtige dæk sparer brændstof og CO2-udledning

Continental sætter på Transport 2025 fokus på VECTO og deres eget LODC- beregner (Lowest Overall Driving Cost). Besøgende kan lære om EU’s regulativer og selv teste, hvor meget brændstof og CO2-udledning man kan spare ved at skifte til det rigtige dæk

Selvom det indtil videre kun er lastbilsproducenter, der er ramt af EU-kravene til at mindske CO2-udledning, forventes det, at der inden længe kommer flere regulativer, som vil have betydning for flådeoperatører og vognmænd.

Derfor kan man på Transport 2025 hos Continental blive klogere på, hvordan man som transportvirksomhed kan spare brændstof og CO2-udledning ved at vælge det rigtige dæk.

Det skriver Continental i en pressemeddelelse, hvori det hedder, at lav rullemodstand er en afgørende faktor for at opnår brændstofsbesparelser.

Jo lavere rullemodstanden er, desto mindre energi kræves for at holde køretøjet i bevægelse – og det betyder lavere brændstofforbrug.

Ifølge Continental står står dækkets rullemodstand faktisk for op til en tredjedel af en lastbils samlede brændstofforbrug.

På dækproducentens stand præsenteres derfor ikke kun de nyeste dækprodukter, men også Continentals beregningsværktøj, LODC, der kan hjælpe flådeejere med at optimere brændstofforbruget alene ved at indkøbe det rigtige dæk, der passer til flådens profil og kørselsmønster.

- Det er afgørende, at vi får sænket transportsektorens aftryk på kloden, og vi forudser, at krav om reducering af CO2-udslip snart også rammer flådeejere og vognmænd.

- Derfor vil vi fra Continentals side invitere de besøgende til at lære mere om kravene fra EU, forklarer adm. direktør hos Continental Dæk Danmark, Georg Nielsen og tilføjer:

- Og så kan gæsterne teste vores LODC-beregner, som kan beregne, hvor meget der kan spares i brændstof og CO2-udledning ved at skifte til det rigtige dæk.

- Det er et praktisk og værdifuldt værktøj for enhver vognmand eller flådeansvarlig, der gerne vil spare på den omkostningstunge post, som brændstofforbrug er.

Conti hybrid HS5 og HD5 og ContiConnect 2.0
På Transport 2025, som er godt i gang, kan man derudover opleve Continentals digitale dækovervågningssystem ContiConnect 2.0 samt den nye produktlinje af lastvognsdæk, Conti hybrid HS5 OG HD5.

Med et højt kilometertal og optimering til regional kørsel er den nye serie særligt velegnet til det danske marked.

- Generation 5-dækkene og ContiConnect adresserer også vognmændenes behov for brændstofeffektivitet og intelligent flådestyring.

- Besøgende kan opleve, hvordan de rette dækvalg og realtidsovervågning af dæktilstand kan reducere omkostninger og forhindre dyr nedetid, fortæller Georg Nielsen.

Oplev Continental på stand K8360
Transport 2025 samler den 3.-5. april i Messecenter Herning mere end 300 udstillere, der præsenterer de nyeste løsninger til transportbranchen.

Adm. dir. hos Continental Dæk Danmark, Georg Nielsen.

Continental byder besøgende velkommen på stand K8360 til en snak om EU’s regulativer, og om hvor meget man kan spare i brændstof og CO2-udledning ved at skifte til de rigtige dæk.

- Som altid er Transportmessen en god anledning til at drøfte nye løsninger og teknologier med kunder og samarbejdspartnere, og vi glæder os til at gense branchen, afslutter Georg Nielsen.

-hawin

3/4 2025
  • Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    transport ›- Et markant skridt ind i fremtidens logistik, kalder virksomheden opførelsen af en ny cross-docking-teminal. Den er første etape af et større byggeri, der skal sikre håndteringen og høj performance af de fortsat stigende godsmængder
  • Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    transport ›Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029
  • Klimaaftrykket kortlagt

    Klimaaftrykket kortlagt

    transport ›Nu kan man se klimaaftrykket på de varer, man lægger i kurven, når man handler online hos Brødrene Dahl. Det gælder også for udledningen under transporten
  • Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    transport ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    transport ›Luftfartens Klimapartnerskab har nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området