Det rigtige dæk sparer brændstof og CO2-udledning

Det rigtige dæk sparer brændstof og CO2-udledning

Continental sætter på Transport 2025 fokus på VECTO og deres eget LODC- beregner (Lowest Overall Driving Cost). Besøgende kan lære om EU’s regulativer og selv teste, hvor meget brændstof og CO2-udledning man kan spare ved at skifte til det rigtige dæk

Selvom det indtil videre kun er lastbilsproducenter, der er ramt af EU-kravene til at mindske CO2-udledning, forventes det, at der inden længe kommer flere regulativer, som vil have betydning for flådeoperatører og vognmænd.

Derfor kan man på Transport 2025 hos Continental blive klogere på, hvordan man som transportvirksomhed kan spare brændstof og CO2-udledning ved at vælge det rigtige dæk.

Det skriver Continental i en pressemeddelelse, hvori det hedder, at lav rullemodstand er en afgørende faktor for at opnår brændstofsbesparelser.

Jo lavere rullemodstanden er, desto mindre energi kræves for at holde køretøjet i bevægelse – og det betyder lavere brændstofforbrug.

Ifølge Continental står står dækkets rullemodstand faktisk for op til en tredjedel af en lastbils samlede brændstofforbrug.

På dækproducentens stand præsenteres derfor ikke kun de nyeste dækprodukter, men også Continentals beregningsværktøj, LODC, der kan hjælpe flådeejere med at optimere brændstofforbruget alene ved at indkøbe det rigtige dæk, der passer til flådens profil og kørselsmønster.

- Det er afgørende, at vi får sænket transportsektorens aftryk på kloden, og vi forudser, at krav om reducering af CO2-udslip snart også rammer flådeejere og vognmænd.

- Derfor vil vi fra Continentals side invitere de besøgende til at lære mere om kravene fra EU, forklarer adm. direktør hos Continental Dæk Danmark, Georg Nielsen og tilføjer:

- Og så kan gæsterne teste vores LODC-beregner, som kan beregne, hvor meget der kan spares i brændstof og CO2-udledning ved at skifte til det rigtige dæk.

- Det er et praktisk og værdifuldt værktøj for enhver vognmand eller flådeansvarlig, der gerne vil spare på den omkostningstunge post, som brændstofforbrug er.

Conti hybrid HS5 og HD5 og ContiConnect 2.0
På Transport 2025, som er godt i gang, kan man derudover opleve Continentals digitale dækovervågningssystem ContiConnect 2.0 samt den nye produktlinje af lastvognsdæk, Conti hybrid HS5 OG HD5.

Med et højt kilometertal og optimering til regional kørsel er den nye serie særligt velegnet til det danske marked.

- Generation 5-dækkene og ContiConnect adresserer også vognmændenes behov for brændstofeffektivitet og intelligent flådestyring.

- Besøgende kan opleve, hvordan de rette dækvalg og realtidsovervågning af dæktilstand kan reducere omkostninger og forhindre dyr nedetid, fortæller Georg Nielsen.

Oplev Continental på stand K8360
Transport 2025 samler den 3.-5. april i Messecenter Herning mere end 300 udstillere, der præsenterer de nyeste løsninger til transportbranchen.

Adm. dir. hos Continental Dæk Danmark, Georg Nielsen.

Continental byder besøgende velkommen på stand K8360 til en snak om EU’s regulativer, og om hvor meget man kan spare i brændstof og CO2-udledning ved at skifte til de rigtige dæk.

- Som altid er Transportmessen en god anledning til at drøfte nye løsninger og teknologier med kunder og samarbejdspartnere, og vi glæder os til at gense branchen, afslutter Georg Nielsen.

-hawin

3/4 2025
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert
  • Ny gps på truckermenuen

    Ny gps på truckermenuen

    transport ›Michelin føjer skræddersyet gps til sin Truckfly-app, som allerede hjælper 615.000 truckere i Europa