Dækintelligens reducerer bremselængden

Dækintelligens reducerer bremselængden

Integration af dækintelligens fra Goodyear SightLine i avancerede ABS-systemer kan, ifølge dækproducenten, reducere bremselængden yderligere

Goodyear og TNO, en hollandsk forskningsorganisation, er nået frem til nye muligheder for at forbedre køretøjssikkerheden via integration af dækintelligens i styringen af det blokeringsfri bremsesystem (ABS) i et testkøretøj.

ABS er en vigtig sikkerhedskomponent i moderne biler. Systemet er udviklet til at hjælpe bilisten med at bevare kontrollen over styretøjet under opbremsning.

Gennem fælles forskning og test på et fysisk testkøretøj har Goodyear og TNO tydeligt vist, at et forbedret ABS system, udstyret med oplysninger om dæktype og grad af nedslidning kan forbedre systemets samlede effektivitet og reducere bremselængden med så meget som 1,75 meter(1).

Det skriver Goodyear Tire & Rubber Company i en pressemeddelelse, som på baggrund af tal fra National Highway Traffic Safety Administration, slår fast, at der skete mere end 1,7 millioner kollisioner bagfra i 2021, hvilket svarer til næsten en tredjedel af alle kollisioner i USA (2).

Det hedder endvidere, at integrationen af dækintelligens kan øge trafiksikkerheden ved at reducere bremselængden og derved hjælpe bilister med at undgå ulykker eller reducere alvorligheden af kollisioner.

- Vores samarbejde med TNO har givet os uvurderlig viden, som hjælper os med at levere bedre produkter til vores kunder såvel som at forbedre fremtidens mobilitet, siger Werner Happenhofer, vice president, Tire Intelligence and eMobility solutions, Goodyear.

- Hos Goodyear tror vi på, at vi ved at udnytte fordelene ved dækintelligens kan bidrage til det ambitiøse mål om at reducere antallet af trafikulykker i fremtiden.

Goodyear og TNO begyndte at samarbejde i 2021.

Gennem fælles forsknings- og test har målet været at evaluere og forbedre ABS-controllerens ydeevne på en fysisk bil via integration af intelligent dækinformation.

- TNO er optaget af at forbedre køretøjers sikkerhed, effektivitet og bæredygtighed. Vores samarbejde med Goodyear har til formål at mindske bremselængden med hver eneste centimeter, det er muligt.

- Vi tror fuldt og fast på, at vi ved at forbedre samspillet mellem dæk og bremsesystemer kan bidrage til at reducere antallet af ulykker og i sidste ende redde liv, siger Machteld de Kroon, administrerende direktør, Unit Mobility & Built Environment, TNO. 

Goodyear SightLine, som er Goodyears pakke af dækintelligensteknologier, giver et direkte overblik over dækkets, køretøjets og vejens tilstand ved hjælp af avancerede algoritmer og overvågning i realtid.

Goodyears udvikling af intelligente dækteknologier er med til at ændre fremtidens transport og bane vejen for en mere intelligent og bæredygtig mobilitet i fremtiden.

-hawin

 

1)Beregnet på grundlag af en intern undersøgelse med vinterdæk i dimensionen 205/55R16 monteret på en prototypebil på tør bane, hvor bremselængden for bilen, der kørte 80 km/t med en testindstillet ABS-controller, blev sammenlignet med det samme køretøj med en ikke-testindstillet ABS-controller.

2)National Highway Traffic Safety Administration, Traffic Safety Facts Annual Report Tables, Tabel 29: Kollisioner, angivet efter første skadevoldende hændelse, type af kollision, og kollisionens alvorlighed, 2021

Om TNO
Den hollandske organisation for anvendt videnskabelig forskning TNO er den største uafhængige forsknings- og udviklingsorganisation i Holland. Vi forbinder mennesker og viden med henblik på at skabe innovation og evidensbaseret viden, der fremmer branchens konkurrenceevne inden for bæredygtighed og trivsel i samfundet. Nu og i fremtiden. Sammen med vores partnere retter vi et særligt fokus mod de sociale udfordringer, der ligger i at skabe et sikkert, sundt, bæredygtigt og digitalt samfund. Dette er vores mission, og det er den, der motiverer vores mere end 5.000 fagfolk hos TNO i det daglige arbejde.

9/1 2024
  • Molslinjen rokerer om på færgerne til Samsø

    Molslinjen rokerer om på færgerne til Samsø

    transport ›To forsinkede elfærger og en forestående travl sommerperiode får rederiet til at bytte rundt på flere færger på ruterne. Det betyder, at Alslinjen må vente med at få sin elfærge, som i stedet starter med at blive sat ind til Samsø
  • Persontransport ruller ind på MCH

    Persontransport ruller ind på MCH

    transport ›Transportmessen rummer igen i år Persontransportmessen, og mens messen i messen blandt andet byder på køretøjsnyheder, betragtes den også som en anledning til at samle branchen over tre begivenhedsrige dage
  • Jetpak indgår aftale med Økoskabet i København

    Jetpak indgår aftale med Økoskabet i København

    transport ›I storbyer er hjemmelevering af fødevarer ofte en udfordring. Derfor har transportselskabet Jetpak har indgået aftale med logistikvirksomheden Økoskabet, som tilbyder levering af køle-fødevarer i store køleskabe, der minder om pakkeautomater
  • Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    transport ›Vejdirektoratets entreprenør har netop taget hul på arbejdet med at bygge ladeparker til elbiler på rastepladserne Pedersminde og Blankhøj på E45 Østjyske Motorvej. De skal stå færdigt i starten af 2026, og er de første af i alt 22 ladeparker, som Vejdirektoratet opfører i år
  • Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    transport ›Bridgestone’s globale flådestyringsløsning, har indgået samarbejde med den skandinaviske trailerproducent om at tilbyde en integreret telematikløsning for trailere gennem Webfleets OEM.connect-partnerprogram
  • PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    transport ›Ved årsskiftet leverer koncernen sit sidste brev, fyrer 1500 medarbejdere og vil i stedet fokusere på at blive danskernes foretrukne pakkeleverandør, lyder det fra PostNord. Årsagen er den stigende digitalisering af breve
  • Forlænget klimamålsfrist og mere støtte til europæiske bilproducenter

    Forlænget klimamålsfrist og mere støtte til europæiske bilproducenter

    transport ›EU-Kommisionen giver Europas bilproducenter to ekstra år til at nå sine CO2-mål. Samtidig bliver der afsat 13,5 milliarder kroner til at støtte produktion af batterier og førerløse biler
  • John Hurtig er ny CEO for Hedin Nordic Truck

    John Hurtig er ny CEO for Hedin Nordic Truck

    transport ›Den 1. marts er John Hurtig tiltrådt som ny CEO for Hedin Nordic Truck. Han kommer i rollen til at lede Hedin Nordic Trucks aktiviteter i Sverige, Danmark, Norge og Finland og erstatter Håkan Jönsson, som dermed forlader Hedin Mobility Group