Dækintelligens reducerer bremselængden
Integration af dækintelligens fra Goodyear SightLine i avancerede ABS-systemer kan, ifølge dækproducenten, reducere bremselængden yderligere
Goodyear og TNO, en hollandsk forskningsorganisation, er nået frem til nye muligheder for at forbedre køretøjssikkerheden via integration af dækintelligens i styringen af det blokeringsfri bremsesystem (ABS) i et testkøretøj.
ABS er en vigtig sikkerhedskomponent i moderne biler. Systemet er udviklet til at hjælpe bilisten med at bevare kontrollen over styretøjet under opbremsning.
Gennem fælles forskning og test på et fysisk testkøretøj har Goodyear og TNO tydeligt vist, at et forbedret ABS system, udstyret med oplysninger om dæktype og grad af nedslidning kan forbedre systemets samlede effektivitet og reducere bremselængden med så meget som 1,75 meter(1).
Det skriver Goodyear Tire & Rubber Company i en pressemeddelelse, som på baggrund af tal fra National Highway Traffic Safety Administration, slår fast, at der skete mere end 1,7 millioner kollisioner bagfra i 2021, hvilket svarer til næsten en tredjedel af alle kollisioner i USA (2).
Det hedder endvidere, at integrationen af dækintelligens kan øge trafiksikkerheden ved at reducere bremselængden og derved hjælpe bilister med at undgå ulykker eller reducere alvorligheden af kollisioner.
- Vores samarbejde med TNO har givet os uvurderlig viden, som hjælper os med at levere bedre produkter til vores kunder såvel som at forbedre fremtidens mobilitet, siger Werner Happenhofer, vice president, Tire Intelligence and eMobility solutions, Goodyear.
- Hos Goodyear tror vi på, at vi ved at udnytte fordelene ved dækintelligens kan bidrage til det ambitiøse mål om at reducere antallet af trafikulykker i fremtiden.
Goodyear og TNO begyndte at samarbejde i 2021.
Gennem fælles forsknings- og test har målet været at evaluere og forbedre ABS-controllerens ydeevne på en fysisk bil via integration af intelligent dækinformation.
- TNO er optaget af at forbedre køretøjers sikkerhed, effektivitet og bæredygtighed. Vores samarbejde med Goodyear har til formål at mindske bremselængden med hver eneste centimeter, det er muligt.
- Vi tror fuldt og fast på, at vi ved at forbedre samspillet mellem dæk og bremsesystemer kan bidrage til at reducere antallet af ulykker og i sidste ende redde liv, siger Machteld de Kroon, administrerende direktør, Unit Mobility & Built Environment, TNO.
Goodyear SightLine, som er Goodyears pakke af dækintelligensteknologier, giver et direkte overblik over dækkets, køretøjets og vejens tilstand ved hjælp af avancerede algoritmer og overvågning i realtid.
Goodyears udvikling af intelligente dækteknologier er med til at ændre fremtidens transport og bane vejen for en mere intelligent og bæredygtig mobilitet i fremtiden.
-hawin
1)Beregnet på grundlag af en intern undersøgelse med vinterdæk i dimensionen 205/55R16 monteret på en prototypebil på tør bane, hvor bremselængden for bilen, der kørte 80 km/t med en testindstillet ABS-controller, blev sammenlignet med det samme køretøj med en ikke-testindstillet ABS-controller.
2)National Highway Traffic Safety Administration, Traffic Safety Facts Annual Report Tables, Tabel 29: Kollisioner, angivet efter første skadevoldende hændelse, type af kollision, og kollisionens alvorlighed, 2021
Om TNO
Den hollandske organisation for anvendt videnskabelig forskning TNO er den største uafhængige forsknings- og udviklingsorganisation i Holland. Vi forbinder mennesker og viden med henblik på at skabe innovation og evidensbaseret viden, der fremmer branchens konkurrenceevne inden for bæredygtighed og trivsel i samfundet. Nu og i fremtiden. Sammen med vores partnere retter vi et særligt fokus mod de sociale udfordringer, der ligger i at skabe et sikkert, sundt, bæredygtigt og digitalt samfund. Dette er vores mission, og det er den, der motiverer vores mere end 5.000 fagfolk hos TNO i det daglige arbejde.