
Dobbelttrailere får plads på motorveje
22 danske til- og frakørsler bliver nu ombygget, så det bliver muligt for lastbiler at køre med to sættevogne. Trods størrelsen og tyngden giver de nemlig betydelige, klimasmæssige gevinster
Lastbiler med dobbelttrailer kan i sagens natur fragte mere end almindelige lastbiler, og det giver både erhvervsmæssige og klimamæssige gevinster. En dobbelttrailer opnår i gennemsnit en brændstofbesparelse på 27 pct. sammenlignet med, hvis de to trailere skulle fragtes på hver deres lastbil.
Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
De nye til- og frakørsler finansieres i forbindelse med igangværende motorvejsudvidelser eller af Land og By-puljen.
De til- og frakørsler, der nu ombygges til dobbelttrailere, er følgende:
Tilslutningsanlæg 10, 11 og 14 ved 3. Limfjordsforbindelse
Tilslutningsanlæg 73 ved Esbjerg på Rute 11 og Esbjergmotorvejen
Tilslutningsanlæg 9 ved Kalundborg på Kalundborgmotorvejen
Tilslutningsanlæg 62 på Sønderjyske Motorvej ved Kolding
Tilslutningsanlæg 6 ved Tornved, Kalundborgmotorvejen
Tilslutningsanlæg 21a på Amagermotorvejen ved København
Tilslutningsanlæg 22a på Amagermotorvejen ved København
Tilslutningsanlæg 59 Hornstrup på E45
Tilslutningsanlæg 58 Hedensted på E45
Tilslutningsanlæg 57 Horsens S på E45
Tilslutningsanlæg 56b Horsens C på E45
Tilslutningsanlæg 56a Horsens V på E45
Tilslutningsanlæg 55 Horsens N på E45
Tilslutningsanlæg 50 Hørning på E45
Tilslutningsanlæg 1 på rute 501
Tilslutningsanlæg 49 Aarhus S på E45
Motorvejskryds Aarhus V
Tilslutningsanlæg 47 Tilst på E45
Motorvejskryds Aarhus N
Tilslutningsanlæg 46 Hinnerup på E45
Dimensioneringen til dobbelttrailere vil blive tænkt ind i kommende motorvejsprojekter, hvor det giver mening, lyder det fra Vejdirektoratet.
-lipe