Dobler op på ladestandere i Danmark

Dobler op på ladestandere i Danmark

Antallet af ladepunkter i Danmark blev fordoblet i forhold til juli sidste år. Med det stigende salg af elbiler er det også tiltrængt med fortsat flere ladestandere, da behovet for ladestandere kun bliver større i fremtiden.

Der er kommet markant flere ladestandere til de danske forbrugere. I juli måned sidste år var der 6.779 offentlige ladepunkter i Danmark. Dette tal var vokset til 13.641 offentlige ladepunkter i juli 2023.

Der var dermed tale om en imponerende stigning i antallet af offentlige ladepunkter på 6.862 ladepunkter eller 101 procent, når man sammenligner med juli måned året forinden.

Endnu større var væksten i antallet af offentlige lynladepunkter. Antallet af offentlige lynladepunkter steg med 107 procent fra 613 offentlige lynladepunkter i juli 2022 til 1.266 offentlige lynladepunkter i juli 2023.

I samme periode steg antallet af elbiler på de danske veje med 66 procent. Dermed var væksten blandt ladepunkter større end stigningen i antallet af biler, hvilket er betyder, at biler konkurrerer om hvert ladepunkt.

Fordoblingen af antallet af ladestandere betød, at der ved udgangen af juli var 11,1 elbiler per offentligt tilgængeligt ladepunkt på landsplan.

Det er en klar forbedring fra juli 2022, hvor der var 13,5 elbiler per offentligt tilgængeligt ladepunkt. Udviklingen fra juli 2022 til juli 2023 betyder derfor bedre vilkår for elbilisterne, da opladningen af bilen er blevet nemmere.

- Det er positivt at der kommer flere ladepunkter per bil, både for elbilisterne og for den grønne omstilling af bilparken. Ansvaret for den nødvendige ladeinfrastruktur ligger i høj grad ved kommunerne, hvor der i nogle kommuner er stort behov. Der er en stor opgave i at få udbredt flere offentlige ladestandere til de borgere, der ikke har mulighed for opsætning af en privat ladestander, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Stigende elektrificering kalder på udbygning af ladeinfrastruktur
I takt med at elektrificering måned for måned spiller en større rolle i bilsalget, betyder det naturligvis højere krav til den offentligt tilgængelige ladeinfrastruktur.

Omstillingen til opladelige biler er i gang, hvilket fremstår tydeligt i første halvår af 2023, hvor andelen af nyregistrerede opladelige biler har været 45 procent.

Et tal som forventes at stige markant frem mod 2030. Derfor er det vigtigt at fastholde udviklingen, som gør det muligt at oplade alle elbilerne på de danske veje.

Markedsreguleringer er nødvendige
Med den stigende andel af opladelige biler er det ikke kun forbedrede offentlige lademuligheder, der er behov for, men også gennemskuelige markedsvilkår omkring betaling for opladning.

Det er vigtigt at sikre, at elbilsejere ikke står dårligere stillet, når det kommer til betaling for opladning, som et resultat af manglende konkurrence.

De Danske Bilimportører foreslår derfor, at udbygningen af den danske ladeinfrastruktur følges op af politisk handling, der understøtter et frit lademarked og bidrager til et konkurrencepræget marked.

- Der må ikke være tvivl om hvad en opladning koster, når man står ved standeren eller hvad en tilsvarende opladning koster andetsteds. Den grønne omstilling har kun gavn af, at lademarkedet er baseret på fri konkurrence med gennemsigtighed, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.

-hawin

11/8 2023
  • Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    transport ›Vejdirektoratets entreprenør har netop taget hul på arbejdet med at bygge ladeparker til elbiler på rastepladserne Pedersminde og Blankhøj på E45 Østjyske Motorvej. De skal stå færdigt i starten af 2026, og er de første af i alt 22 ladeparker, som Vejdirektoratet opfører i år
  • Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    transport ›Bridgestone’s globale flådestyringsløsning, har indgået samarbejde med den skandinaviske trailerproducent om at tilbyde en integreret telematikløsning for trailere gennem Webfleets OEM.connect-partnerprogram
  • PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    transport ›Ved årsskiftet leverer koncernen sit sidste brev, fyrer 1500 medarbejdere og vil i stedet fokusere på at blive danskernes foretrukne pakkeleverandør, lyder det fra PostNord. Årsagen er den stigende digitalisering af breve
  • Forlænget klimamålsfrist og mere støtte til europæiske bilproducenter

    Forlænget klimamålsfrist og mere støtte til europæiske bilproducenter

    transport ›EU-Kommisionen giver Europas bilproducenter to ekstra år til at nå sine CO2-mål. Samtidig bliver der afsat 13,5 milliarder kroner til at støtte produktion af batterier og førerløse biler
  • John Hurtig er ny CEO for Hedin Nordic Truck

    John Hurtig er ny CEO for Hedin Nordic Truck

    transport ›Den 1. marts er John Hurtig tiltrådt som ny CEO for Hedin Nordic Truck. Han kommer i rollen til at lede Hedin Nordic Trucks aktiviteter i Sverige, Danmark, Norge og Finland og erstatter Håkan Jönsson, som dermed forlader Hedin Mobility Group
  • Blue Water og Arcadia eFuels indgår samarbejde om CO2-transport

    Blue Water og Arcadia eFuels indgår samarbejde om CO2-transport

    transport ›De to virksomheder har underskrevet et Memorandum of Understanding om transport af flydende CO2 til Arcadia eFuels' kommende produktionsanlæg i Vordingborg. Anlægget vil bruge indfanget CO2 i produktionen af bæredygtigt flybrændstof (eSAF)
  • Nyt partnerskab sikrer leverancer af medicin på køl til private

    Nyt partnerskab sikrer leverancer af medicin på køl til private

    transport ›Online-apoteket Apopro har, som det første i Danmark, indgået samarbejde med last-mile virksomheden Gordon for at gøre det lettere for danske forbrugere at få leveret kølekrævende medicin under trygge og sikre forhold
  • Transportmessen udvider området til reservedele, værktøj og tilbehør

    Transportmessen udvider området til reservedele, værktøj og tilbehør

    transport ›Opbakningen til Transport 2025 til april er så stor blandt udstillerne inden for reservedele, værktøj og tilbehør, at de ikke længere kan være i en enkelt hal - af samme grund får de nu ekstra plads i en anden hal