
Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er
Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
Trods stigende digitaliseringskrav og flere muligheder for datadrevet ledelse, kæmper mange SMV’er fortsat med at få digitaliseringen ud at leve i praksis – særligt inden for brancherne byggeri, detailhandel, restauration og transport.
Ifølge Niklas Winther, chefkonsulent i SMVdanmark, skyldes det ofte mangel på tid, ressourcer og kendskab snarere end teknologi.
- Mange SMV’er ser stadig digitalisering som noget, der ligger lidt ved siden af deres daglige drift. Men det er netop her, de digitale værktøjer kan gøre en forskel ved at frigive tid, skabe overblik og give ejerlederen bedre grundlag for at træffe beslutninger, der styrker forretningen på sigt, siger Niklas Winther og uddyber:
- Vi ser særligt i brancher som byggeri, detailhandel, restauration og transport, at udviklingen står i stampe. Det handler sjældent om modvilje, men snarere om manglende tid og ressourcer til at tænke digitalisering som en strategisk del af forretningen.
- Og det betyder, at mange virksomheder går glip af de gevinster, digitalisering reelt kan give.
Ikke bare en teknisk øvelse
Hos revisions- og rådgivningsvirksomheden Redmark ser man digitaliseringen som en mulighed for at styrke beslutningsgrundlaget og skabe et stærkere fundament for forretningen.
Med valide data, færre fejl og bedre indsigt i forretningsudvikling rækker fordelene langt ud over almindelig effektivisering og økonomiske besparelser.
– Mange virksomheder ser bogføringsloven som et nødvendigt onde, men det er i virkeligheden en gylden mulighed for at få styr på data og skabe bedre grundlag for den strategisk retning. Digitalisering af bogholderiet er ikke bare en teknisk øvelse.
- Det kan give virksomhedsejeren det rette fundament til at træffe kloge beslutninger baseret på data, der er til at stole på, siger Jesper Holm-Pedersen, Partner, Business Service og digitalisering hos Redmark. Han tilføjer:
- Når data ligger i skyen og bliver brugt aktivt, er det nemmere at forstå kunderne, optimere salget og effektivisere forretningen. Det handler ikke bare om at leve op til lovgivningen.
- Det handler om at få adgang til værdifuld indsigt, der kan bruges strategisk. Virksomheder bliver derved bedre rustet til at tilpasse sig og vækste i et marked, der hele tiden forandrer sig.
Digitalisering har givet overblik og overskud
Rejsevirksomheden Corporate Travel & Events med base i Viborg har både administrativt og strategisk oplevet stor gavn af digitaliseringen.
Medstifter og medejer Jesper Ravn fremhæver, at udliciteringen af bogholderiarbejdet og brugen af digitale værktøjer som Pleo har givet markante tidsbesparelser og løftet kvaliteten af det daglige arbejde.
– Vores bogføring er blevet mere præcis, udgifter kan fordeles korrekt, og det er nu muligt at analysere rentabiliteten af hver enkelt tur med langt større nøjagtighed. Det har samtidig givet os ro i maven.
- Tingene bliver gjort korrekt, og vi har fået langt bedre mulighed for at holde budget og optimere på vores ture. Det er med andre ord blevet langt nemmere at træffe beslutninger, fordi vi har det rette overblik, siger Jesper Ravn og uddyber:
- Som ejerleder vil man ofte gerne have hånd i hanke med det hele. Men vi har erfaret, at det gør en stor forskel at få frigjort tid og overskud, så man kan fokusere på de opgaver, der virkelig skaber værdi i forretningen.
CBS-ekspert: SMV’er stirrer sig blinde på toplinjen
Ifølge Jeppe Christoffersen, ph.d. og centerleder ved Center for Ejerledede Virksomheder på CBS, fokuserer mange SMV’er udelukkende på omsætning og overser, hvordan data kan bruges strategisk til at styre omkostninger og frigøre kapital.
– Vi kan se, at især virksomheder i SMV-segmentet generelt ikke er særlig detaljerede og raffinerede i forhold til den måde, de vurderer deres forretning på.
- Ejerledere i SMV’er har ofte fokus på, hvor mange penge der kommer ind, men de glemmer at se på, hvad det koster at drive forretningen.
- De ser ikke, hvordan data kan bruges som et strategisk værktøj til at styre omkostninger, identificere tabsgivende segmenter og frigøre kapital, der i stedet via kapitalforvaltning kan skabe øget afkast, siger Jeppe Christoffersen.
Digitalisering frigør ressourcer
Digitaliseringen har ikke kun ændret hverdagen for Redmarks kunder, men også arbejdet i virksomhedens Business Service-afdeling.
Automatisering og intelligente systemer har effektiviseret manuelle processer og frigivet ressourcer, som nu bruges på strategisk sparring og rådgivning.
- Vi forventer, at vi inden for få år har konverteret op mod 20 % af vores business service-forretning fra klassisk bogholderiarbejde til strategisk rådgivning, hvor vi sparrer med kunderne om deres økonomi og rådgiver om udvikling af deres forretning.
- Det bliver muligt, fordi vi - ligesom vores kunder - bruger digitaliseringen til at arbejde smartere og bruger tiden dér, hvor vi skaber mest værdi, siger Jesper Holm-Pedersen.
-hawin