El-lastbiler giver kunderne nye grønne muligheder

El-lastbiler giver kunderne nye grønne muligheder

Den første af i alt 11 Frode Laursen el-lastbiler kører nu rundt på de danske veje. Dermed har logistikvirksomheden tilføjet endnu et alternativt drivmiddel til sin pallette af grønne muligheder

Alternative drivmidler har været en vigtig del af den grønne omstilling i Frode Laursen, hvor hele 18 % af alle kørsler i 2022 foregik på alternative drivmidler. Og her kommer el-lastbilerne ind i billedet. 

- De seneste år er udviklingen indenfor el-lastbiler gået rigtig hurtigt, og vi kan nu så småt begynde at imødekomme vores kunders ønsker om eldrevet distribution.

- Allerede i dag kan rækkevidden og lasteevnen være med, når vi snakker nærdistribution, og det bliver kun bedre med de kommende el-lastbiler, vi modtager.

Sådan lyder det fra Allan Munkholm Poulsen, transportdirektør for Frode Laursens danske road-division.

Partnerskaber med kunder
Hvor den nye første ellastbil kører en fast distributionstur i Østjylland, vil de næste el-lastbiler blive indsat i samarbejde med udvalgte kunder.

Frode Laursens transportdirektør i Road DK, Allan Munkholm Poulsen.

- For at udrulle el lastbiler i større skala er det altafgørende at indgå partnerskaber med vores kunder. En ellastbil er dyrere i indkøb og driftsomkostninger end en traditionel diesellastbil.

- Derudover kræver det store investeringer i lade-infrastuktur på vores og kundernes lokationer, da der ikke er tilstrækkelig lade-infrastruktur på vejnettet i Danmark, fortæller Allan Munkholm Poulsen.

En stejl læringskurve
Samtidig har kunderne også været villige til at indgå et længerevarende partnerskab velvidende, at der venter en stejl læringskurve.

- Vi er velforberedte, men vi vil støde på uforudsete ting. Vi ser frem til at blive endnu klogere samen med vores kunder og høste vigtige erfaringer, som vi kan bruge i vores videre arbejde på at skabe endnu flere bæredygtige løsninger, fortæller Allan Munkholm Poulsen.

-hawin 

7/9 2023
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed