Elbilister slipper for omveje
Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
Elbilister, der er vant til at rejse langt i elbil, kan nu bekymre sig mindre om rækkevidde og besværlige stop væk fra ruten.
For når kalenderen skifter til år 2026, åbner Vejdirektoratet for 22 nye ladeparker på rastepladserne langs landets motorveje. De nye ladeparker betyder, at elbilister kan køre gennem Danmark uden at forlade motorvejen, når de skal lade elbilen op.
- Vi har et veludbygget ladenetværk i Danmark, og med åbningen af de 22 nye ladeparker ved motorvejsrastepladser sikrer vi kapaciteten og en endnu bredere dækning for elbilisterne, siger transportminister Thomas Danielsen.
Mange elbilister planlægger de lange ture efter, hvor de kan lade op, og derfor har Vejdirektoratet sørget for, at de nye ladeparker er placeret dér, hvor trafikken er – og hvor behovet er størst.
Kort over de nye ladeparker der åbner 1. januar 2026. (Grafik: Vejdirektoratet)
Fuld energi til både dig og din elbil
Vejdirektoratet sætter i alt strøm til 288 nye ladepladser med lynladere langs landets motorveje. Og med en effekt på op til 400 kW pr. ladestander, er elbilisterne hurtigt på farten igen.
Og så kan man trygt hægte sin trailer eller campingvogn bagpå elbilen, da alle ladeparkerne er indrettet med ekstra lange pladser til varevogne og personbiler med anhænger, så man kan lade op uden at skulle afkoble.
På alle ladeparker findes der desuden ekstra brede pladser til f.eks. handicapkøretøjer, og så er arealet omkring ladestanderne gjort mere kørestolevenlige.
Ladepladserne er overdækkede, så elbilister kan stå i ly for regn og sol under opladningen, og på taget er der påsat solceller, som bidrager til den grønne omstilling.

Fra årsskiftet sætter Vejdiretoratet strøm til 22 nye ladeparker langs motorvejene. (Foto: Vejdirektoratet)
Mens bilen får strøm, kan man benytte faciliteterne på rastepladserne og selv blive “ladet op”, før turen går videre.
- Det er bare at dreje ind, lade op og køre videre, siger projektleder i Vejdirektoratet Jesper Kaae og tilføjer:
- Det skal være let, hurtigt og trygt at lade op. Derfor har vi arbejdet lige så meget med brugeroplevelsen som med selve udbygningen af ladeinfrastrukturen.
- Ladeparkerne er indrettet, så man nemt kan cirkulere rundt og finde en ledig ladeplads og herefter trille hen på parkeringsarealet, så der bliver plads til den næste elbil – og så kan man alle steder få en bid mad og komme på toilettet.
Ladepark ved Ejer Bavnehøj, der drives af Cirkle K og OK. (Foto: Vejdirektoratet)
På flere af rastepladserne vil trafikanterne samtidig opleve, at tankstationerne har skiftet navn. Vejdirektoratet har nemlig indgået nye kontrakter på 18 rastepladser fra januar 2026, hvor de har stillet krav om blandt andet et bredere sortiment af mad og drikke, gratis toiletter samt høje krav til rengøring.
De 22 ladeparker åbner alle den 1. januar 2026 og markerer et stort skridt i udbygningen af Danmarks ladeinfrastruktur – og målet om at gøre det nemmere at være elbilist.
-hawin
FAKTA: De nye ladeparker langs motorvejene
• 22 nye ladeparker åbner 1. januar 2026
• 288 ladepladser med op til 400 kW
• Placeringer på rastepladser på tværs af motorvejsnettet
• Plads til opladning med trailer/campingvogn
• Plads til kørestolsbrugere
• Overdækket med solcelletag
• Gode spise- og toiletfaciliteter