Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen

Michael Rasmussen følte presset. Meget presset.

Som vognmand arbejdede han ofte 70 timer om ugen, spekulationerne kørte rundt i hovedet, og han løb stærkere for at indhente det, der ikke hang sammen i regnskabet.

- Der ligger et pres på en. Jeg følte mig ikke stresset på nogen måde, men alligevel spekulerer du og mærker, at det kører rundt i hovedet. Det gjorde så også, at jeg fik en blodprop, siger Michael Rasmussen.

Da han kom på benene igen, kunne Michael Rasmussen se, hvor alvorligt det stod til. Han drev en virksomhed, hvor kroner og ører ikke hang sammen, og hvor flere af de lastbiler, han ejede, ikke gav nok.

Han vidste, at hvis han ikke stillede noget op, ville han være på vej mod en betalingsstandsning eller konkurs. Det var dér, han mærkede, at han havde brug for nogen udefra til at vende tingene med.

Derfor tog han kontakt til Early Warning, som er et gratis tilbud under erhvervshusene, hvor han kunne tale med folk, som ikke kendte hans baggrund, men som kunne gennemgå virksomheden sammen med ham fordomsfrit og uden følelser.

- Jeg var i gang med mange ting og tænkte: Gør jeg noget forkert? Det gav mig meget, at de kunne se på det udefra og vende tingene med mig, uden at de havde følelser involveret.

- De kom jo ikke med en mening om mig. De så bare på tallene og på mulighederne. Det var godt, at det var råt og kontant. Det gav ro på en anden måde, siger han.

Ikke unormalt, at økonomien vakler

Michael Rasmussen er langt fra den eneste virksomhedsejer, der har søgt hjælp, når presset er blevet for stort.

Hvert år rækker flere hundrede små og mellemstore virksomheder ud til Early Warning, som er forankret hos Erhvervshus Midtjylland og som drives i samarbejde mellem alle fem erhvervshuse.

Her kan virksomhedsejere over hele landet få gratis og uvildig sparring, når økonomien eller driften vakler.

Den seneste effektmåling udarbejdet af Teknologisk Institut viser, at Early Warning har markant betydning for virksomhedernes chancer for at komme videre.

43 % af de virksomheder, der gennemfører et forløb, overlever, selvom de typisk står i alvorlige vanskeligheder, når de søger hjælp. Samtidig vil 72 % anbefale ordningen til andre.

Early Warning er finansieret af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Siden 2007 har mere end 10.000 virksomheder fået hjælp gennem ordningen, og Michael Rasmussens forløb er et af de mange, der viser behovet for indsatsen.

- Michaels historie er et godt eksempel på det, vi møder mange steder i landet. Når presset vokser, og man står alene med beslutningerne, kan det være svært at se en vej frem.

- Derfor er det afgørende, at virksomhedsejere rækker ud i tide og får uvildig sparring. Vores tilbud handler om at skabe overblik og finde realistiske muligheder sammen på en måde, der gør det muligt at træffe beslutninger med ro, siger Morten Møller, national leder for Early Warning.

For Michael Rasmussen betød hjælpen, han modtog, at der kom en plan på bordet. Han fik hjælp til at gennemgå økonomien og skille sig af med de lastbiler, der ikke tjente penge. I dag har han to biler tilbage – dem, som giver overskud – og han har styr på driften igen:

- Havde jeg ikke gjort noget, var det endt i konkurs. Det er jeg ikke et sekund i tvivl om. Nu står jeg et helt andet sted, siger han.

-hawin


19/12 2025
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder