Farusa påbegynder større ekspansion

Farusa påbegynder større ekspansion

Med ansættelsen af ny salgschef og en byggetilladelse under kommunal behandling gør specialisten i Heavy Duty transportemballage i Farum klar til udvidelser, der kan modsvare efterspørgslen

Af Lisbeth Petersen

Nabogrunden i industrikvarteret i Farum er overtaget og ryddet og venter kun på en byggetilladelse af Furesø Kommune. Kontrakten med den nye salgschef er til gengæld underskrevet, og Michael Bonvang har allerede taget plads i FARUSA’s eksisterende domicil på Bygmarken i Farum.

Midt i fejringen af 100 års-jubilæet begyndte forberedelserne til en stor opgradering af såvel de fysiske rammer som medarbejderstaben i virksomheden, der er Skandinaviens førende producent af transportemballage i det ekstremt stærke Heavy Duty-bølgepap.

De specialfremstillede emballager benyttes især af eksportvirksomheder, og med muligheden for at erstatte tunge træemballager med papkasser, som kan bære op til seks ton, modstå hårde distancer i en sø-container, er både genanvendelige i færdigt format og genbrugelige, når det gælder råmaterialet, er de stadig mere eftertragtede af virksomheder, som går lige meget op i grønne og sorte regnskaber.

Fuldt fokus på hvert område
Det kan mærkes i Farusa, hvor Arne Hammer er tredje generations ejerleder og hidtil har bestredet både den samlede ledelse af virksomheden og jobbet som salgschef. Med ansættelsen af Michael Bonvang er der nu sket en opsplitning af arbejdet.

- Michael overtager det overordnede ansvar for salget fra mig. Jeg vil så fremover tage mig specifikt af vores Key Account-kunder med de store ordrevolumener og i øvrigt hellige min tid mere direkte til forretningen, fortæller Arne Hammer.

 Arne Hammer, fabrikant Farusa

- Vi har brug for at fokusere fuldt og helt på de enkelte områder. Tilstrømningen af kunder er meget stor, både i Key Account-gruppen og den større, øvrige kundegruppe, og begge områder behøver en nærværende chef. Efterhånden, som vi har fået mere travlt, har vi fået større behov for en ’helikopterpilot’, som altid har overblikket over, at vi har den rette kapacitet, hvornår vi sætter nye skibe i søen osv.

Et stort spring for virksomheden
Den nye salgschefstilling er langt fra den eneste tilføjelse i medarbejderstaben. En af Michael Bonvangs opgaver de første 6 måneder er at ansætte en kollega til sælgeren i FARUSA’s svenske søsterselskab, og i Farum skal der findes både endnu en salgskoordinator til at assistere sælgerne og en konstruktør, som skal arbejde med design og konstruktion af de skræddersyede emballager.

- Samlet udvider vi dermed fra 14 til 18 medarbejdere, og når byggetilladelsen på nabogrunden foreligger, opfører vi efterhånden 2500 m2 kombineret produktion og lager, som næsten fordobler vores produktionsarealer, understreger Arne Hammer, som håber, at første del af nybyggeriet vil kunne indvies i begyndelsen af 2024. Han tilføjer:

- Hele denne opgradering er et stort spring for os. Men at det netop er i år, hvor virksomheden fylder 100 år, er naturligvis en ekstra stor glæde for mig.

20/9 2023
  • Stena Line og Norsepower samarbejder om methanol-hybrid RoRo-færge

    Stena Line og Norsepower samarbejder om methanol-hybrid RoRo-færge

    transport ›Fartøjet bliver udstyret med to 28x4 meter Norsepower Rotor Sails, og forventes at reducere brændstofforbruget med op til 9 procent. Det skal sejle på den irske rute mellem Belfast og Heysham, hvor vindforholdene er gunstige for vindassisteret fremdrift
  •  Første dæk i Continental-serie til elektriske lastbiler

    Første dæk i Continental-serie til elektriske lastbiler

    transport ›Lav rullemodstand og forbedret energieffektivitet er nøgleordene for Continentals nye EfficientPro 5. Lastbildækket er udviklet til at maksimere rækkevidden og reducere driftsomkostningerne for flådeejere, og er det første i segmentet, der opfylder kravene til elektriske køretøjer
  • Molslinjen rokerer om på færgerne til Samsø

    Molslinjen rokerer om på færgerne til Samsø

    transport ›To forsinkede elfærger og en forestående travl sommerperiode får rederiet til at bytte rundt på flere færger på ruterne. Det betyder, at Alslinjen må vente med at få sin elfærge, som i stedet starter med at blive sat ind til Samsø
  • Persontransport ruller ind på MCH

    Persontransport ruller ind på MCH

    transport ›Transportmessen rummer igen i år Persontransportmessen, og mens messen i messen blandt andet byder på køretøjsnyheder, betragtes den også som en anledning til at samle branchen over tre begivenhedsrige dage
  • Jetpak indgår aftale med Økoskabet i København

    Jetpak indgår aftale med Økoskabet i København

    transport ›I storbyer er hjemmelevering af fødevarer ofte en udfordring. Derfor har transportselskabet Jetpak har indgået aftale med logistikvirksomheden Økoskabet, som tilbyder levering af køle-fødevarer i store køleskabe, der minder om pakkeautomater
  • Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    transport ›Vejdirektoratets entreprenør har netop taget hul på arbejdet med at bygge ladeparker til elbiler på rastepladserne Pedersminde og Blankhøj på E45 Østjyske Motorvej. De skal stå færdigt i starten af 2026, og er de første af i alt 22 ladeparker, som Vejdirektoratet opfører i år
  • Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    transport ›Bridgestone’s globale flådestyringsløsning, har indgået samarbejde med den skandinaviske trailerproducent om at tilbyde en integreret telematikløsning for trailere gennem Webfleets OEM.connect-partnerprogram
  • PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    transport ›Ved årsskiftet leverer koncernen sit sidste brev, fyrer 1500 medarbejdere og vil i stedet fokusere på at blive danskernes foretrukne pakkeleverandør, lyder det fra PostNord. Årsagen er den stigende digitalisering af breve