Fast leverandør på det voksende elbil-marked

Fast leverandør på det voksende elbil-marked

18 af verdens 20 største elbilproducenter originalmonterer dæk fra Continental på flere af deres nye bilmodeller. Dækkoncernens vedvarende fokus på rullemodstand, støj og slidstyrke har været med til, at den fastholde dækproducentens topplacering som leverandør til elbilmarkedet

Elbiler fortsætter deres fremmarch både internationalt og på det danske marked. I Danmark nåede elbiler i april 2025 ifølge Mobility Denmark op på hele 83 procent af det samlede bilsalg til private. 

Udviklingen stiller nye krav til bilernes udstyr og komponenter. Også til dækkene. Som en af de største globale brancheaktører leverer Continental nu dæk til 90 procent af verdens største producenter af elektriske køretøjer.

Det skriver dækproducenten i en pressemeddelelse, som kommer ind på, at opgørelser viser, at koncernen i 2024 samarbejdede med 18 ud af de 20 mest betydningsfulde elbilproducenter globalt.

Listen af bilmærker tæller blandt andet BYD, Geely, Volkswagen, NIO, Mercedes-Benz og Renault. Den helt nye Polestar3 er således monteret med ContiSportContact 7. 

- At så mange elbilproducenter verden over vælger vores dæk originalmonteret fra fabrikken er et stærkt tegn på, at der er stærk tillid til vores teknikere og forskeres indsatser med at udvikle premium produkter, der lever op til bilproducernes høje forventninger, siger adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark og fortsætter:

- Med valg af de optimale dæk til det enkelte køretøj bidrager vi ikke alene til at højne trafiksikkerheden, men også en ekstraordinær god køreoplevelse for bilisterne. Vi er meget stolte over, at så mange producenter vælger at fabriksmontere vores produkter,

På tre af Continentals nøglemarkeder – Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA), Nord- og Sydamerika samt Asien-Stillehavet – vælger ni ud af de 10 største elbilproducenter dæk fra Continental til deres modeller.

Dæk optimeret til alle drivlinier
Elbiler stiller høje krav til dækkene. Den øgede vægt og det højere drejningsmoment øger belastningen på dækkene og kan føre til øget slitage. Samtidig gør de lave støjniveauer fra elbiler behovet for støjsvage dæk endnu vigtigere.

- I årtier har vores forskere arbejdet målrettet på at udvikle dæk med ekstraordinær lav rullemodstand, lav støj og høj slidstyrke – helt tilbage fra 1993, hvor vores første energieffektive dækserie, ContiEcoContact, blev lanceret, fortæller Georg Nielsen.

I dag er Continentals dækportefølje optimeret til alle drivlinjer. Det gælder også det nye EcoContact 7, der er udviklet med helt nyt design, som giver endnu bedre energieffektivitet.

- Dækkets design inkluderer blandt andet en aerodynamisk sidevæg inspireret af golfbolde – såkaldte ”aerodimples”, der reducerer luftmodstanden. Fordybninger i sidevæggene reducerer luftturbulensen bag dækkene, så bilen skal bruge mindre energi på at flytte dem, slutter Georg Nielsen.

-hawin

FAKTA om Continental-koncernen

  • Continental blev grundlagt i 1871. I 2024 omsatte koncernen for 39,7 milliarder Euro og beskæftiger i dag flere end 190.000 medarbejdere fordelt på 55 lande og markeder.
  • Koncernen er blandt de teknologisk førende inden for dækproduktion og tilbyder et bredt produktsortiment til personbiler, erhvervs- og specialkøretøjer samt cykler og motorcykler.
  • Dæk-divisionen har 20 produktionssteder og 16 udviklingssteder verden over. Porteføljen omfatter løsninger og services til dæk og flådeapplikationer samt digitale styringssystemer. Divisionen beskæftiger flere end 57.000 ansatte og omsatte i 2024 for 13,9 milliarder Euro.

 

5/5 2025
  • Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    transport ›- Et markant skridt ind i fremtidens logistik, kalder virksomheden opførelsen af en ny cross-docking-teminal. Den er første etape af et større byggeri, der skal sikre håndteringen og høj performance af de fortsat stigende godsmængder
  • Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    transport ›Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029
  • Klimaaftrykket kortlagt

    Klimaaftrykket kortlagt

    transport ›Nu kan man se klimaaftrykket på de varer, man lægger i kurven, når man handler online hos Brødrene Dahl. Det gælder også for udledningen under transporten
  • Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    transport ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    transport ›Luftfartens Klimapartnerskab har nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området