Fast leverandør på det voksende elbil-marked

Fast leverandør på det voksende elbil-marked

18 af verdens 20 største elbilproducenter originalmonterer dæk fra Continental på flere af deres nye bilmodeller. Dækkoncernens vedvarende fokus på rullemodstand, støj og slidstyrke har været med til, at den fastholde dækproducentens topplacering som leverandør til elbilmarkedet

Elbiler fortsætter deres fremmarch både internationalt og på det danske marked. I Danmark nåede elbiler i april 2025 ifølge Mobility Denmark op på hele 83 procent af det samlede bilsalg til private. 

Udviklingen stiller nye krav til bilernes udstyr og komponenter. Også til dækkene. Som en af de største globale brancheaktører leverer Continental nu dæk til 90 procent af verdens største producenter af elektriske køretøjer.

Det skriver dækproducenten i en pressemeddelelse, som kommer ind på, at opgørelser viser, at koncernen i 2024 samarbejdede med 18 ud af de 20 mest betydningsfulde elbilproducenter globalt.

Listen af bilmærker tæller blandt andet BYD, Geely, Volkswagen, NIO, Mercedes-Benz og Renault. Den helt nye Polestar3 er således monteret med ContiSportContact 7. 

- At så mange elbilproducenter verden over vælger vores dæk originalmonteret fra fabrikken er et stærkt tegn på, at der er stærk tillid til vores teknikere og forskeres indsatser med at udvikle premium produkter, der lever op til bilproducernes høje forventninger, siger adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark og fortsætter:

- Med valg af de optimale dæk til det enkelte køretøj bidrager vi ikke alene til at højne trafiksikkerheden, men også en ekstraordinær god køreoplevelse for bilisterne. Vi er meget stolte over, at så mange producenter vælger at fabriksmontere vores produkter,

På tre af Continentals nøglemarkeder – Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA), Nord- og Sydamerika samt Asien-Stillehavet – vælger ni ud af de 10 største elbilproducenter dæk fra Continental til deres modeller.

Dæk optimeret til alle drivlinier
Elbiler stiller høje krav til dækkene. Den øgede vægt og det højere drejningsmoment øger belastningen på dækkene og kan føre til øget slitage. Samtidig gør de lave støjniveauer fra elbiler behovet for støjsvage dæk endnu vigtigere.

- I årtier har vores forskere arbejdet målrettet på at udvikle dæk med ekstraordinær lav rullemodstand, lav støj og høj slidstyrke – helt tilbage fra 1993, hvor vores første energieffektive dækserie, ContiEcoContact, blev lanceret, fortæller Georg Nielsen.

I dag er Continentals dækportefølje optimeret til alle drivlinjer. Det gælder også det nye EcoContact 7, der er udviklet med helt nyt design, som giver endnu bedre energieffektivitet.

- Dækkets design inkluderer blandt andet en aerodynamisk sidevæg inspireret af golfbolde – såkaldte ”aerodimples”, der reducerer luftmodstanden. Fordybninger i sidevæggene reducerer luftturbulensen bag dækkene, så bilen skal bruge mindre energi på at flytte dem, slutter Georg Nielsen.

-hawin

FAKTA om Continental-koncernen

  • Continental blev grundlagt i 1871. I 2024 omsatte koncernen for 39,7 milliarder Euro og beskæftiger i dag flere end 190.000 medarbejdere fordelt på 55 lande og markeder.
  • Koncernen er blandt de teknologisk førende inden for dækproduktion og tilbyder et bredt produktsortiment til personbiler, erhvervs- og specialkøretøjer samt cykler og motorcykler.
  • Dæk-divisionen har 20 produktionssteder og 16 udviklingssteder verden over. Porteføljen omfatter løsninger og services til dæk og flådeapplikationer samt digitale styringssystemer. Divisionen beskæftiger flere end 57.000 ansatte og omsatte i 2024 for 13,9 milliarder Euro.

 

5/5 2025
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud