Finske eksperter skal sætte strøm til FemernfærgerFærgen Schleswig-Holstein er en af de to, som om få år skal sejle 80 procent på el. Foto: Scandlines, Matthias Tasler

Finske eksperter skal sætte strøm til Femernfærger

Scandlines har valgt Wärtsilä til at levere de systemer, der skal sikre, at elektricitet bidrager med cirka 80 procent af den energi, der bruges til en overfart på to af rederiets færger mellem Rødby og Puttgarten

Under overskriften ’Scandlines sætter strøm til Femern-forbindelsen’ annoncerede rederiet i efteråret 2023, at to af de fire passagerfærger på Rødby-Puttgarden bliver ombygget til plug-in hybridfærger.

Ombygningen er et led i ambitionen om at drive Rødby-Puttgarden-ruten uden direkte emissioner i 2030 og realisere rederiets zero direct emissions-vision i 2040.

Efter en udbudsrunde, hvor flere leverandører var i spil, har Scandlines valgt Wärtsilä som leverandør af de nye elektriske systemer til Scandlines-færgerne Schleswig-Holstein og Deutschland.

Ud over at levere selve systemerne skal Wärtsilä supervisere under installationen ombord og stå for kommissionering.

Erfaring en vigtig faktor
Wärtsilä har udført langt de fleste hybridombygninger på skibe i hele verden, og den første fandt sted i 2012. Denne omfattende og mangeårige erfaring var en vigtig faktor for dette projekt.

-Det er en meget stor glæde, at vi nu har den vigtigste leverandør på plads, og vi glæder os rigtig meget til samarbejdet med Wärtsilä og til at komme i gang med ombygningen. Med plug-in hybridfærgerne kan vi komme endnu tættere på vores mål om, at Rødby-Puttgarden-ruten kan drives emissionsfri i 2030, siger Scandlines’ CEO Michael Guldmann Petersen.

Wärtsilä, Marine er en finskejet, global leder inden for energi-, fremdrifts- og livscyklusløsninger til det maritime marked.

Virksomheden er repræsenteret i over 80 lande, og er dedikeret til banebrydende løsninger og teknologier, der driver den maritime sektor mod en mere bæredygtig og blomstrende fremtid.

-Vi er meget glade for at kunne støtte Scandlines i visionen om mere miljømæssigt bæredygtige transportmuligheder til regionen, siger Roger Holm, President i Wärtsilä Marine og Executive Vice President i Wärtsilä Corporation.

Han tilføjer:

-Elektrificering af skibe er en af de centrale løsninger til at fjerne kulstofudledning på havet, og med dette konverteringsprojekt, som er verdens største af sin art, kan vi hjælpe Scandlines med at komme tættere på målet om at gøre Rødby-Puttgarden-ruten emissionsfri inden 2030.

Det er planen, at ombygningen af færgerne vil begynde i andet halvår af 2025. En dieselgenerator bliver fjernet og erstattet af et energilagringssystem på 5 MWh.

Fakta om Scandlines’ elektrificeringsprojekt:
Elektrificering af to af de fire passagerfærger på Rødby-Puttgarden-ruten
Servicefart: 18,5 knob
Energilagringssystem ombord: 5 MWh på begge færger
Opladning i havn (Rødby og Puttgarden): 12 minutter
Investering: Over DKK 230 millioner
Økonomisk støtte: Det tyske transportministerium har tildelt projektet økonomisk støtte som led i bæredygtig modernisering af kystfartøjer til reducering af emissioner og dækker således op til 40 procent af omkostningerne til ombygningen.

-lipe

23/5 2024