Forbrugere er interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

Forbrugere er interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer

Descartes Systems Group har netop udgivet sin globale forbrugerrapport "2023 Home Delivery Sustainability Report: Consumers Expect More”. Den stiller skarpt på hvordan forbrugere ser på hjemmeleveringers miljøpåvirkning.  

Undersøgelsen viser, at 26 procent af norske forbrugere regelmæssigt baserer deres køb på, hvilken miljøpåvirkning det enkelte produkt, eller producenten som helhed, har. På nordisk niveau er tallet 29 procent.

Faktorer, der kan spille ind, når kunderne vurderer miljøpåvirkningen, kan ifølge rapporten f.eks. være mængden af genanvendt eller biologisk nedbrydeligt materiale, typen af emballage eller virksomhedens bæredygtighedskommunikation. Anmeldelser samt nyheder i medierne kan også påvirke.

- Produkters indvirkning på miljøet og klimaet har længe været noget, som forbrugerne har været opmærksomme på. Denne rapport bekræfter, at det er faktorer, der i stigende grad påvirker valgene ved køb af varer, og ikke mindst ser vi, at forbrugerne værdsætter grønne leveringsmåder.

Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes.

- Her skal virksomhederne fortsætte med at arbejde med hele deres produktionskæde og i den forbindelse også fokusere på, hvordan varen skal leveres til kunden.

- Valg af transportmiddel og optimerede ruter er to vigtige brikker i puslespillet for at skille sig ud i den konkurrence, siger Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes.

Den globale forbrugerrapport "2023 Home Delivery Sustainability Report: Consumers Expect More", som Descartes Systems Group har udarbejdet i samarbejde med SAPIO Research, har spurgt 8.000 forbrugere fra ni lande i Europa og to lande i Nordamerika.

I Norge er 250 forbrugere blevet spurgt. Undersøgelsen som helhed viser, at 6 ud af 10 er interesserede i at bruge miljøvenlige transportmidler ved leverancer.

27 procent er holdt op med at handle hos en producent, der anvender leveringsmetoder, der kan påvirke miljøet negativt.

- Blandt undersøgelsens norske respondenter ser vi, at det bliver stadigt vigtigere for den enkelte forbruger at kunne få viden om en enkelt leverances CO2-aftryk.

- I dag mener 22 procent, at det er vigtigt, men om fem år er tallet mere end fordoblet til 52 procent.

- Her gælder det om for de virksomheder, der arbejder med leverancer af varer og gods, at være på tæerne og imødekomme kundernes behov ved at implementere en tydelig redegørelse for transporternes aftryk, siger Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes.

-hawin

Se undersøgelsen HER

5/9 2023
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning