Forebyggelse giver transportvirksomheder store besparelser

Forebyggelse giver transportvirksomheder store besparelser

Aldrig før er der registreret så mange skader på biler, varevogne og lastbiler som i 2024. Alligevel er det kun et fåtal af virksomheder i transportbranchen, der arbejder struktureret med forebyggelse af mindre skader på deres bilflåde, hvilket kan resultere i betydelige økonomiske besparelser, viser tal fra Codan

Gentagne skader, såsom bakke- og manøvreskader, på samme sted på vognmandens rute er et hyppigt problem for mange transportvirksomheder.

Hele 80 % af skaderne i transportbranchen er dog under selvrisikoen. Selvom disse skader kan synes ubetydelige, kan de ifølge forsikringsselskabet Codan hurtigt akkumulere og udgøre en omkostning på flere hundrede tusinde kroner - en væsentlig post på mange transportvirksomhederes bundlinje.

Det problem har Codan sat sig for at løse. Med et struktureret rådgivningsforløb, Skadestop, hjælper selskabet transportvirksomheder med at forebygge skader.

Forløbet går ud på, at Codan analyserer transportvirksomhedens skadesforløb. Dernæst bliver der udarbejdet en skræddersyet handlingsplan baseret på erfaring, indsigtsbaseret data og risikovurdering.

Planen udmønter sig i en konkrete forebyggende aktiviteter.

Indtil nu har en lang række transportvirksomheder været igennem forløbet, der i gennemsnit, ifølge Codan, har oplevet en reduktion i antallet af skader på op til 30 % efter ét år og op til 70 % efter tre år.

- Vi vil gerne hjælpe transportbranchen med at forebygge skader. Det er en helt naturlig del af at være forsikret hos os.

- Og med vores Skadestop-løsning kan vi samle al data og udarbejde et unikt overblik over risici og omkostninger i virksomhederne og dermed hjælpe dem med at undgå skaderne, siger Lone Kyhl Hendriksen, koncerndirektør for Erhverv i Alm. Brand Group, som består af Alm. Brand, Codan, Privatsikring og Erhvervssikring, fortsætter:

- Vores skadestop-koncept giver ikke bare markant færre skader og store besparelser for vores kunder. Det betyder også mindre bøvl og bavl, når virksomheden ikke kan have alle biler ude og nogle chauffører ikke kan køre.

Hun fortæller, at skaderne typisk sker, når chaufførerne kører i tæt trafik, og ved af- og pålæsning på steder med begrænset plads.

For eksempel sker 7 ud af 10 skader i langsomt tempo, f.eks. når der bliver bakket eller parkeret.

Poul Schou har halveret skader på to år
En af de virksomheder der har arbejdet målrettet med skadesforebyggelse i samarbejde med Codan, er transport- og logistikvirksomheden Poul Schou fra Odense, som beskæftiger mere end 100 medarbejdere og har en bilflåde på omkring 80 køretøjer.

De startede deres Skadestopforløb i 2021 og har siden halveret antallet af skader og reduceret deres udgifter til skader med ca. en million kr. fra 1,3 mio. kr. i 2022 til 393.000 kr. i 2024.

- Når man har så mange køretøjer som os, kan man ikke undgå skader. Det er alt fra at ramme vejskilte til manøvre- eller bakkeskader.

- Vi havde dog alt for mange skader, og det kunne ses på bundlinjen. Derfor gik vi i gang med at arbejde mere struktureret med at forebygge skader sammen med vores forsikringsselskab, siger Mads Møller, kørselschef hos transport- og logistikvirksomheden Poul Schou, der netop er flyttet i nyt domicil i Odense.

- Vi er faktisk overraskede over, at effekterne ved skadestop-konceptet har været så store. Ikke nok med vi reducerer skader og sparer en masse penge hvert år, så skaber det også mindre gener for vores kunder, skaber stolthed blandt vores chauffører og betyder et mindre ressourceforbrug.”

Lone Kyhl Hendriksen supplerer:

- Transport- og logistikvirksomheden Poul Schou er ikke kommet sovende til de markante resultater. Vi har stillet faglig rådgivning, sparring og erfaring til rådighed, men succesen kan i høj grad tilskrives Poul Schous involvering og fokuserede indsats i projektet.

Codans skadestop-forløb er inkluderet i transportvirksomhedernes forsikringspakke.

Det varer typisk tre år med faste kvartalsmøder og løbende uddannelse af chaufførerne og sparring, hvor resultaterne løbende bliver evalueret og indsatsområderne løbende kan blive justeret undervejs.

-hawin

21/3 2025
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater i opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King
  • InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    transport ›Etiketspecialisterne Herma og cab Produkttechnik præsenterer en ny type etiketter uden bagside til logistik- og transportbranchen. Lancerinen sker på messen Labelexpo 2025 i næste måned
  • Grønnere fremtid på vej

    Grønnere fremtid på vej

    transport ›Transport- og logistikvirksomheden H. Daugaard har investeret massivt i el-lastbiler og de første tre er nu leveret og taget i brug
  • Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken

    Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken

    transport ›Siden begyndelsen af juli har Teknologisk Institut og Københavns Kommune testet en specialudviklet asfalt på Husumvej. Det er den første teststrækning i hovedstaden for ny asfaltteknologi, også har støjdæmpende effekt
  • Transporten på Øresundsbroen satte fire rekorder i juli

    Transporten på Øresundsbroen satte fire rekorder i juli

    transport ›Juli 2025 blev den mest trafikerede måned nogensinde på Øresundsbroen. Med 959.695 passager blev den seneste månedsrekord fra 2023 slået med 35.993 passager
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene