Forebyggelse giver transportvirksomheder store besparelser

Forebyggelse giver transportvirksomheder store besparelser

Aldrig før er der registreret så mange skader på biler, varevogne og lastbiler som i 2024. Alligevel er det kun et fåtal af virksomheder i transportbranchen, der arbejder struktureret med forebyggelse af mindre skader på deres bilflåde, hvilket kan resultere i betydelige økonomiske besparelser, viser tal fra Codan

Gentagne skader, såsom bakke- og manøvreskader, på samme sted på vognmandens rute er et hyppigt problem for mange transportvirksomheder.

Hele 80 % af skaderne i transportbranchen er dog under selvrisikoen. Selvom disse skader kan synes ubetydelige, kan de ifølge forsikringsselskabet Codan hurtigt akkumulere og udgøre en omkostning på flere hundrede tusinde kroner - en væsentlig post på mange transportvirksomhederes bundlinje.

Det problem har Codan sat sig for at løse. Med et struktureret rådgivningsforløb, Skadestop, hjælper selskabet transportvirksomheder med at forebygge skader.

Forløbet går ud på, at Codan analyserer transportvirksomhedens skadesforløb. Dernæst bliver der udarbejdet en skræddersyet handlingsplan baseret på erfaring, indsigtsbaseret data og risikovurdering.

Planen udmønter sig i en konkrete forebyggende aktiviteter.

Indtil nu har en lang række transportvirksomheder været igennem forløbet, der i gennemsnit, ifølge Codan, har oplevet en reduktion i antallet af skader på op til 30 % efter ét år og op til 70 % efter tre år.

- Vi vil gerne hjælpe transportbranchen med at forebygge skader. Det er en helt naturlig del af at være forsikret hos os.

- Og med vores Skadestop-løsning kan vi samle al data og udarbejde et unikt overblik over risici og omkostninger i virksomhederne og dermed hjælpe dem med at undgå skaderne, siger Lone Kyhl Hendriksen, koncerndirektør for Erhverv i Alm. Brand Group, som består af Alm. Brand, Codan, Privatsikring og Erhvervssikring, fortsætter:

- Vores skadestop-koncept giver ikke bare markant færre skader og store besparelser for vores kunder. Det betyder også mindre bøvl og bavl, når virksomheden ikke kan have alle biler ude og nogle chauffører ikke kan køre.

Hun fortæller, at skaderne typisk sker, når chaufførerne kører i tæt trafik, og ved af- og pålæsning på steder med begrænset plads.

For eksempel sker 7 ud af 10 skader i langsomt tempo, f.eks. når der bliver bakket eller parkeret.

Poul Schou har halveret skader på to år
En af de virksomheder der har arbejdet målrettet med skadesforebyggelse i samarbejde med Codan, er transport- og logistikvirksomheden Poul Schou fra Odense, som beskæftiger mere end 100 medarbejdere og har en bilflåde på omkring 80 køretøjer.

De startede deres Skadestopforløb i 2021 og har siden halveret antallet af skader og reduceret deres udgifter til skader med ca. en million kr. fra 1,3 mio. kr. i 2022 til 393.000 kr. i 2024.

- Når man har så mange køretøjer som os, kan man ikke undgå skader. Det er alt fra at ramme vejskilte til manøvre- eller bakkeskader.

- Vi havde dog alt for mange skader, og det kunne ses på bundlinjen. Derfor gik vi i gang med at arbejde mere struktureret med at forebygge skader sammen med vores forsikringsselskab, siger Mads Møller, kørselschef hos transport- og logistikvirksomheden Poul Schou, der netop er flyttet i nyt domicil i Odense.

- Vi er faktisk overraskede over, at effekterne ved skadestop-konceptet har været så store. Ikke nok med vi reducerer skader og sparer en masse penge hvert år, så skaber det også mindre gener for vores kunder, skaber stolthed blandt vores chauffører og betyder et mindre ressourceforbrug.”

Lone Kyhl Hendriksen supplerer:

- Transport- og logistikvirksomheden Poul Schou er ikke kommet sovende til de markante resultater. Vi har stillet faglig rådgivning, sparring og erfaring til rådighed, men succesen kan i høj grad tilskrives Poul Schous involvering og fokuserede indsats i projektet.

Codans skadestop-forløb er inkluderet i transportvirksomhedernes forsikringspakke.

Det varer typisk tre år med faste kvartalsmøder og løbende uddannelse af chaufførerne og sparring, hvor resultaterne løbende bliver evalueret og indsatsområderne løbende kan blive justeret undervejs.

-hawin

21/3 2025
  • Danmarkspremiere på fuldelektrisk lastbil på Transport 2025

    Danmarkspremiere på fuldelektrisk lastbil på Transport 2025

    transport ›IVECO fejrer sit 50 års jubilæum på transportmessen i Herning i næste måned. Her præsenterer bilproducenten samtidig sin første fuldelektriske distributionschassis, S-eWAY
  • Nemmere CSRD-rapportering med ny løsning

    Nemmere CSRD-rapportering med ny løsning

    transport ›Platformen indenfor internationale mobilitetstjenester, DKV Mobility introducerer en ny løsning, der gør det muligt for virksomheder at analysere og dokumentere emissioner fra deres køretøjsflåder i overensstemmelse med EU-reguleringer
  • dao er parat til at tage over fra PostNord

    dao er parat til at tage over fra PostNord

    transport ›PostNords annoncering om at ville ophøre med brevomdelingen ændrer ikke på muligheden for at sende og modtage breve, magasiner og andre forsendelser i Danmark. Distributionsselskabet dao oplyser, at de har infrastrukturen og kapaciteten på plads til at håndtere opgaven
  • Stena Line og Norsepower samarbejder om methanol-hybrid RoRo-færge

    Stena Line og Norsepower samarbejder om methanol-hybrid RoRo-færge

    transport ›Fartøjet bliver udstyret med to 28x4 meter Norsepower Rotor Sails, og forventes at reducere brændstofforbruget med op til 9 procent. Det skal sejle på den irske rute mellem Belfast og Heysham, hvor vindforholdene er gunstige for vindassisteret fremdrift
  •  Første dæk i Continental-serie til elektriske lastbiler

    Første dæk i Continental-serie til elektriske lastbiler

    transport ›Lav rullemodstand og forbedret energieffektivitet er nøgleordene for Continentals nye EfficientPro 5. Lastbildækket er udviklet til at maksimere rækkevidden og reducere driftsomkostningerne for flådeejere, og er det første i segmentet, der opfylder kravene til elektriske køretøjer
  • Molslinjen rokerer om på færgerne til Samsø

    Molslinjen rokerer om på færgerne til Samsø

    transport ›To forsinkede elfærger og en forestående travl sommerperiode får rederiet til at bytte rundt på flere færger på ruterne. Det betyder, at Alslinjen må vente med at få sin elfærge, som i stedet starter med at blive sat ind til Samsø
  • Persontransport ruller ind på MCH

    Persontransport ruller ind på MCH

    transport ›Transportmessen rummer igen i år Persontransportmessen, og mens messen i messen blandt andet byder på køretøjsnyheder, betragtes den også som en anledning til at samle branchen over tre begivenhedsrige dage
  • Jetpak indgår aftale med Økoskabet i København

    Jetpak indgår aftale med Økoskabet i København

    transport ›I storbyer er hjemmelevering af fødevarer ofte en udfordring. Derfor har transportselskabet Jetpak har indgået aftale med logistikvirksomheden Økoskabet, som tilbyder levering af køle-fødevarer i store køleskabe, der minder om pakkeautomater