
Forlænget klimamålsfrist og mere støtte til europæiske bilproducenter
EU-Kommisionen giver Europas bilproducenter to ekstra år til at nå sine CO2-mål. Samtidig bliver der afsat 13,5 milliarder kroner til at støtte produktion af batterier og førerløse biler
Af Lisbeth Petersen
EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, præsenterede på et pressemøde onsdag et forslag om en handlingsplan, som skal ruste de europæiske bilproducenter bedre i konkurrencen med bl.a Kina og USA.
Handlingsplanen rummer bl.a. en 2-årige forlængelse af fristen for at overholde industriens CO2-mål. Her fastholdes ambitionerne om en målrettet ændring af CO2-standarderne, men deadline for at opnå målene udskydes til 2027.
Udviklingen i produktionen af batterier i Europa skal samtidig styrkes.
EU vil ifølge forslaget stille 13,5 milliarder kroner til rådighed for at skabe en 'sikker og konkurrencedygtig forsyningskæde for batteriråvarer, hvilket vil bidrage til at støtte væksten i den europæiske bilindustri.'
Og der skal etableres en særlig europæisk alliance for opkoblede og selvkørende køretøjer. Den skal samle Europas interessenter inden for bilindustrien for at forme udviklingen af næste generation af køretøjer og bidrage til at udvikle den fælles software og digitale hardware, der er nødvendig for at bringe denne teknologi til live, som der står i handlingsplanen.
-Der er så meget uudnyttet potentiale på det globale marked, når det gælder innovation og rene løsninger. Jeg ønsker, at vores europæiske bilindustri går forrest. Vi vil fremme indenlandsk produktion for at undgå strategisk afhængighed, navnlig for batteriproduktion, siger Ursula von der Leyen om planen.
Glæde i bilbranchen
Både Dansk Industri og Autobranchen hilser forslagene velkomne:
-- Det er en rigtig god idé. For ikke mindst i en turbulent verden skal vi sikre, at vi også i fremtiden har en bæredygtig produktion af biler i EU-landene, siger Thomas Møller Sørensen, som er branchedirektør i DI Bilbranchen, mens direktør i Autobranchen, Gitte Seeberg udtaler:
-Det er ingen hemmelighed, at europæisk bilindustri lige nu er presset fra flere sider. Vi er kommet bagud i udviklingsræset, salget i Kina er styrtdykket og nu tromler amerikanerne på med toldsatser
-Derfor er jeg også virkelig glad for, at EU-kommissionen nu vil give en tiltrængt håndsrækning til bilsektoren, som er helt central af flere grunde – bl.a. så vi i svære tider kan sikre vores egen mobilitet.