Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer
DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
Projektet er en del af CLOSER's AI Enhanced Mobility-projekt, og bygger på en tidligere undersøgelse, der viste, at en AI-baseret løsning kan optimere placeringen af leveringsbokse baseret på placeringen af pakkeagenter og bevægelser i lokalsamfundet.
Nu går det videre til en mere detaljeret undersøgelse, der vil se nærmere på, hvordan AI kan bruges til at optimere placeringen af leveringskasser og pakkeagenter afhængigt af de eksisterende agenters placeringer og samfundets bevægelser.
TRASSEL
I projektet TRASSEL arbejder DB Schenker sammen med Viscando, en startup-virksomhed, der specialiserer sig i sensorteknologi, data og AI til trafik og mobilitet. Projektet har til formål at forbedre effektiviteten i logistikterminalerne ved at løse problemer som lange behandlingstider, forsinkelser og overbelastning.
Ved at bruge 3D-sensorteknologi, datavisualisering og AI fokuserer projektet på at give indsigt, prognoser og visualiseringer af, hvordan varer bevæger sig og placeres i terminaler.
REDIG
Sammen med Göteborg Green City Zone er DB Schenker Sverige involveret i projektet REDIG, der har til formål at skabe et fossilfrit logistiksystem til byens eventområde.
Projektet løber fra oktober 2023 til oktober 2026, og målet er bl.a. at etablere et fælles knudepunkt for varer, der gør det muligt for interessenter at opnå både miljømæssige og økonomiske fordele.
Samarbejdet vil sænke forbruget af fossile brændstoffer, lette trængsel, støj, ulykker og miljøpåvirkninger.
REEL 2
REEL er et nationalt initiativ med det formål at fremskynde overgangen til elektrificeret tung transport sammen med førende svenske interessenter. Projektet, som er tæt knyttet til eCharge, og ledes af CLOSER i Lindholmen Science Park.
Initiativet omfatter etablering, drift og evaluering af omkring 60 forskellige regionale logistikstrømme og samler mange forskellige interessenter som f.eks. transportkøbere, speditører, vognmænd, terminaloperatører, ladestanderoperatører, elnetselskaber og leverandører af styringssystemer, opladningsudstyr og køretøjer.
Målet med projektet er at skabe et eksperimentelt og teoretisk grundlag, der kan bruges til at fremskynde regional elektrificering i stor skala. Godstransportservice (GTS) i Umeå, en af DB Schenkers partnervognmænd, er en aktiv deltager i REEL, og er også den vognmand, der driver initiativets første fuldt elektriske distributionslastbil i det nordlige Sverige.
Det samlede projekt er en del af CLOSER's AI Enhanced Mobility-projekt, som er finansieret af den svenske stats organ for innovation, Vinnova og organisationen Drive Sweden.
-lipe