Frode Laursen sætter mål om Netto-Nul i 2050Med SBTi får vi en mål- og rammesætning, som vi deler med mange af vores samarbejdspartnere. siger Thomas Corneliussen, adm. direktør i Frode Laursen.

Frode Laursen sætter mål om Netto-Nul i 2050

Logistikvirksomheden har de seneste år arbejdet fokuseret på at reducere sit CO2-aftryk og har nu valgt at tilslutte sig Science Based Targetsinitiative (SBTi). Målet er er at nå såkalt Net-Zero, hvor en virksomhed ikke øger mængden af drivhusgasser i atmosfæren

Bag SBTi står bl.a. FNs Global Compact, Worlds Resources Institute og WWF, der sammen har lavet en klimavidenskabelig standard for virksomheder, som ønsker at understøtte klimamålene i Paris- aftalen. Tilslutningen er derfor en konkret synliggørelse af Frode Laursens betydelige grønne ambitioner.

-Vi vil være med helt forrest, når det gælder den grønne omstilling af logistikbranchen, og tilslutningen til SBTi er et naturligt skridt i arbejdet med at nedbringe vores klimaaftryk. Vi afrapporterer allerede på vores drivhusgas-emissioner i alle tre scopes og kan også hvert år konstatere markante fremskridt, men med SBTi får vi en mål- og rammesætning, som vi deler med mange af vores samarbejdspartnere, siger Thomas Corneliussen, adm. direktør i Frode Laursen.

Den positive grønne udvikling er først og fremmest sket i forbindelse med Frode Laursens store fokus på at bruge alternative brændstoffer. Med en stor andel af egne lastbiler har virksomheden gode forudsætninger for at implementere grønne løsninger. Således blev hele 26 % af Frode Laursens transportopgaver sidste år kørt på alternative brændstoffer som HVO-biodiesel, biogas og el.

Yderligere nærmål før 2050
Frode Laursen har i sin tilslutning til Science Based Targets forpligtet sig til at sætte både et såkaldt -near term target, der skal nås indenfor en periode på 5-10 år, og et Net-Zero - Netto-nul - mål i 2050.

Begrebet betyder at virksomheder, lande m.fl. skaber balance mellem mængden af CO2, virksomheden udleder, og den mængde de selv fjerner fra atmosfæren, så der dermed ikke er nogen nettoeffekt på klimaet.

Virksomheden har siden 2020 haft et mål om at reducere sin udledning i scope 1 og 2 med 35 procent inden 2030. Med sin tilslutning til SBTi skal Frode Laursen nu i gang med at revurdere det mål samt sætte et mål for udledningen i scope 3.

-lipe

8/3 2024
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud