Frode Laursen sætter mål om Netto-Nul i 2050Med SBTi får vi en mål- og rammesætning, som vi deler med mange af vores samarbejdspartnere. siger Thomas Corneliussen, adm. direktør i Frode Laursen.

Frode Laursen sætter mål om Netto-Nul i 2050

Logistikvirksomheden har de seneste år arbejdet fokuseret på at reducere sit CO2-aftryk og har nu valgt at tilslutte sig Science Based Targetsinitiative (SBTi). Målet er er at nå såkalt Net-Zero, hvor en virksomhed ikke øger mængden af drivhusgasser i atmosfæren

Bag SBTi står bl.a. FNs Global Compact, Worlds Resources Institute og WWF, der sammen har lavet en klimavidenskabelig standard for virksomheder, som ønsker at understøtte klimamålene i Paris- aftalen. Tilslutningen er derfor en konkret synliggørelse af Frode Laursens betydelige grønne ambitioner.

-Vi vil være med helt forrest, når det gælder den grønne omstilling af logistikbranchen, og tilslutningen til SBTi er et naturligt skridt i arbejdet med at nedbringe vores klimaaftryk. Vi afrapporterer allerede på vores drivhusgas-emissioner i alle tre scopes og kan også hvert år konstatere markante fremskridt, men med SBTi får vi en mål- og rammesætning, som vi deler med mange af vores samarbejdspartnere, siger Thomas Corneliussen, adm. direktør i Frode Laursen.

Den positive grønne udvikling er først og fremmest sket i forbindelse med Frode Laursens store fokus på at bruge alternative brændstoffer. Med en stor andel af egne lastbiler har virksomheden gode forudsætninger for at implementere grønne løsninger. Således blev hele 26 % af Frode Laursens transportopgaver sidste år kørt på alternative brændstoffer som HVO-biodiesel, biogas og el.

Yderligere nærmål før 2050
Frode Laursen har i sin tilslutning til Science Based Targets forpligtet sig til at sætte både et såkaldt -near term target, der skal nås indenfor en periode på 5-10 år, og et Net-Zero - Netto-nul - mål i 2050.

Begrebet betyder at virksomheder, lande m.fl. skaber balance mellem mængden af CO2, virksomheden udleder, og den mængde de selv fjerner fra atmosfæren, så der dermed ikke er nogen nettoeffekt på klimaet.

Virksomheden har siden 2020 haft et mål om at reducere sin udledning i scope 1 og 2 med 35 procent inden 2030. Med sin tilslutning til SBTi skal Frode Laursen nu i gang med at revurdere det mål samt sætte et mål for udledningen i scope 3.

-lipe

8/3 2024
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King