Første Shell truckanlæg er klar med biobrændstoffet HVO

Første Shell truckanlæg er klar med biobrændstoffet HVO

Med introduktionen af HVO på det første Shell truckanlæg i Danmark tager DCC Energi et vigtigt skridt i bestræbelserne på at udbygge erhvervskunders adgang til HVO

Energiselskabet DCC Energi introducerer nu HVO på Shell truckanlægget i Svenstrup i Nordjylland, hvor tunge køretøjer fra 26. februar kan tanke HVO som alternativ til traditionel diesel.

I Svenstrup erstatter det biobaserede HVO dieselbrændstof det naturgasbaserede GTL dieselbrændstof, som DCC Energi lancerede i Danmark i 2016.

- Anlægget i Svenstrup er det første Shell anlæg herhjemme, der får HVO. Vores plan er nu gradvist at indfase HVO på flere af vores truckanlæg, hvor vi i dag tilbyder GTL.

- Både HVO og GTL er anerkendte, syntetiske brændstoffer, der giver erhvervskunder et godt alternativ til traditionel diesel.

- Begge brændstoffer har fordele i form af væsentlig mindre røg, lugt og færre partikler ved forbrændingen sammenlignet med diesel.

- Men HVO har den ekstra fordel, at det er baseret på affaldsbiomasse, og derfor har et betydeligt lavere klimaaftryk end diesel og GTL, forklarer Lena Løwe Sørensen, kommerciel direktør for erhvervsmarkedet i DCC Energi, der blandt andet driver Shell tankstationerne i Danmark.

Lena Løwe Sørensen, kommerciel direktør for erhvervsmarkedet i DCC Energi.

Sammenlignet med traditionel diesel er HVOs samlede CO2e aftryk op til 90 procent mindre, da det er fremstillet af 100 % biomasse.

Forkortelsen HVO står for Hydrotreated Vegetable Oil. Langt de fleste lastvognsproducenter godkender HVO til direkte anvendelse i eksisterende dieselmotorer.

HVO er fuld blandbar med diesel og det er derfor nemt og fleksibelt for erhvervskunder at skifte mellem diesel og HVO alt afhængig af, hvad slutkunderne eller de selv ønsker.

Stigende interesse for HVO
- Vi ser en stigende efterspørgsel på brændstofløsninger, der kan bistå erhvervsvirksomheder med at reducere klimaaftrykket.

- Her spiller HVO lige nu en vigtig rolle for dem, der ikke umiddelbart har mulighed for at elektrificere deres vognpark eller materiel.

- Det er også derfor, at vi nu indfaser HVO på vores første truckanlæg og lige så stille skruer op for adgangen til HVO ude langs vejene, siger Lena Løwe Sørensen.

Den afgiftsomlægning, som trådte i kraft ved årsskiftet, har helt aktuelt reduceret prisforskellen mellem diesel og HVO med 1,12 kr./liter ekskl. moms. Det vil øge interessen for HVO yderligere i Danmark, forventer DCC Energi.

Hidtil har DCC Energi fokuseret på leverancer af HVO til erhvervskunders hjemmetank.

- Men over de kommende år er planen gradvist at indføre brændstoffet på flere Shell truckanlæg, hvor der er tankkapacitet og størst potentiel efterspørgsel fra erhvervskunderne.

-hawin

 

24/2 2025
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret
  • Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    transport ›Hedin Nordic Truck har indgået aftale om salg af Hedin Nordic Truck Retail Odense til Iveco-forhandleren REA Erhvervsbiler. Frasalget sker for at styrke Ivecos position på Fyn på både salg og service gennem en styrket og fokuseret organisation.
  • Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    transport ›Uno-X Truck fortsætter udrulningen af lynladning til den tunge transport med en ny lokation i Kolding. Anlægget bliver femte stop i rækken og markerer en strategisk styrkelse af den nødvendige ladeinfrastruktur i Danmark, siger markedsdirektør Michael B. Hansen
  • Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    transport ›Med støtte fra FDE Fonden indkøber Aarhus’ største erhvervsskole, Aarhus Tech, fem lastbilsimulatorer, der skal give elever på vejgodsuddannelsen erfaring bag rattet, inden de kører ud på de virkelige veje
  • Løsning til e-handel hædret med europæisk pris for cirkulær innovation

    Løsning til e-handel hædret med europæisk pris for cirkulær innovation

    transport ›Danske Re-Zip netop er blevet kåret som vinder af kategorien "Rising Star Recognition" ved årets Life Awards 2025 - EU’s pris for grønne, spirende løsninger
  • Næste generation dæk til bybusser og bytransport

    Næste generation dæk til bybusser og bytransport

    transport ›Goodyear lancerer det nye Goodyear Urbanmax-dæk, der er specielt designet til bybusser og bytransport. Dækket er konstrueret til at håndtere hyppig stop-and-go-trafik og til at være i konstant kontakt med fortovet
  • Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    transport ›De seneste tre evalueringer viser, at projekterne både har øget fremkommeligheden mere end ventet, og projekterne blev billigere end budgetteret