
Første Shell truckanlæg er klar med biobrændstoffet HVO
Med introduktionen af HVO på det første Shell truckanlæg i Danmark tager DCC Energi et vigtigt skridt i bestræbelserne på at udbygge erhvervskunders adgang til HVO
Energiselskabet DCC Energi introducerer nu HVO på Shell truckanlægget i Svenstrup i Nordjylland, hvor tunge køretøjer fra 26. februar kan tanke HVO som alternativ til traditionel diesel.
I Svenstrup erstatter det biobaserede HVO dieselbrændstof det naturgasbaserede GTL dieselbrændstof, som DCC Energi lancerede i Danmark i 2016.
- Anlægget i Svenstrup er det første Shell anlæg herhjemme, der får HVO. Vores plan er nu gradvist at indfase HVO på flere af vores truckanlæg, hvor vi i dag tilbyder GTL.
- Både HVO og GTL er anerkendte, syntetiske brændstoffer, der giver erhvervskunder et godt alternativ til traditionel diesel.
- Begge brændstoffer har fordele i form af væsentlig mindre røg, lugt og færre partikler ved forbrændingen sammenlignet med diesel.
- Men HVO har den ekstra fordel, at det er baseret på affaldsbiomasse, og derfor har et betydeligt lavere klimaaftryk end diesel og GTL, forklarer Lena Løwe Sørensen, kommerciel direktør for erhvervsmarkedet i DCC Energi, der blandt andet driver Shell tankstationerne i Danmark.
Lena Løwe Sørensen, kommerciel direktør for erhvervsmarkedet i DCC Energi.
Sammenlignet med traditionel diesel er HVOs samlede CO2e aftryk op til 90 procent mindre, da det er fremstillet af 100 % biomasse.
Forkortelsen HVO står for Hydrotreated Vegetable Oil. Langt de fleste lastvognsproducenter godkender HVO til direkte anvendelse i eksisterende dieselmotorer.
HVO er fuld blandbar med diesel og det er derfor nemt og fleksibelt for erhvervskunder at skifte mellem diesel og HVO alt afhængig af, hvad slutkunderne eller de selv ønsker.
Stigende interesse for HVO
- Vi ser en stigende efterspørgsel på brændstofløsninger, der kan bistå erhvervsvirksomheder med at reducere klimaaftrykket.
- Her spiller HVO lige nu en vigtig rolle for dem, der ikke umiddelbart har mulighed for at elektrificere deres vognpark eller materiel.
- Det er også derfor, at vi nu indfaser HVO på vores første truckanlæg og lige så stille skruer op for adgangen til HVO ude langs vejene, siger Lena Løwe Sørensen.
Den afgiftsomlægning, som trådte i kraft ved årsskiftet, har helt aktuelt reduceret prisforskellen mellem diesel og HVO med 1,12 kr./liter ekskl. moms. Det vil øge interessen for HVO yderligere i Danmark, forventer DCC Energi.
Hidtil har DCC Energi fokuseret på leverancer af HVO til erhvervskunders hjemmetank.
- Men over de kommende år er planen gradvist at indføre brændstoffet på flere Shell truckanlæg, hvor der er tankkapacitet og størst potentiel efterspørgsel fra erhvervskunderne.
-hawin