Første Shell truckanlæg er klar med biobrændstoffet HVO

Første Shell truckanlæg er klar med biobrændstoffet HVO

Med introduktionen af HVO på det første Shell truckanlæg i Danmark tager DCC Energi et vigtigt skridt i bestræbelserne på at udbygge erhvervskunders adgang til HVO

Energiselskabet DCC Energi introducerer nu HVO på Shell truckanlægget i Svenstrup i Nordjylland, hvor tunge køretøjer fra 26. februar kan tanke HVO som alternativ til traditionel diesel.

I Svenstrup erstatter det biobaserede HVO dieselbrændstof det naturgasbaserede GTL dieselbrændstof, som DCC Energi lancerede i Danmark i 2016.

- Anlægget i Svenstrup er det første Shell anlæg herhjemme, der får HVO. Vores plan er nu gradvist at indfase HVO på flere af vores truckanlæg, hvor vi i dag tilbyder GTL.

- Både HVO og GTL er anerkendte, syntetiske brændstoffer, der giver erhvervskunder et godt alternativ til traditionel diesel.

- Begge brændstoffer har fordele i form af væsentlig mindre røg, lugt og færre partikler ved forbrændingen sammenlignet med diesel.

- Men HVO har den ekstra fordel, at det er baseret på affaldsbiomasse, og derfor har et betydeligt lavere klimaaftryk end diesel og GTL, forklarer Lena Løwe Sørensen, kommerciel direktør for erhvervsmarkedet i DCC Energi, der blandt andet driver Shell tankstationerne i Danmark.

Lena Løwe Sørensen, kommerciel direktør for erhvervsmarkedet i DCC Energi.

Sammenlignet med traditionel diesel er HVOs samlede CO2e aftryk op til 90 procent mindre, da det er fremstillet af 100 % biomasse.

Forkortelsen HVO står for Hydrotreated Vegetable Oil. Langt de fleste lastvognsproducenter godkender HVO til direkte anvendelse i eksisterende dieselmotorer.

HVO er fuld blandbar med diesel og det er derfor nemt og fleksibelt for erhvervskunder at skifte mellem diesel og HVO alt afhængig af, hvad slutkunderne eller de selv ønsker.

Stigende interesse for HVO
- Vi ser en stigende efterspørgsel på brændstofløsninger, der kan bistå erhvervsvirksomheder med at reducere klimaaftrykket.

- Her spiller HVO lige nu en vigtig rolle for dem, der ikke umiddelbart har mulighed for at elektrificere deres vognpark eller materiel.

- Det er også derfor, at vi nu indfaser HVO på vores første truckanlæg og lige så stille skruer op for adgangen til HVO ude langs vejene, siger Lena Løwe Sørensen.

Den afgiftsomlægning, som trådte i kraft ved årsskiftet, har helt aktuelt reduceret prisforskellen mellem diesel og HVO med 1,12 kr./liter ekskl. moms. Det vil øge interessen for HVO yderligere i Danmark, forventer DCC Energi.

Hidtil har DCC Energi fokuseret på leverancer af HVO til erhvervskunders hjemmetank.

- Men over de kommende år er planen gradvist at indføre brændstoffet på flere Shell truckanlæg, hvor der er tankkapacitet og størst potentiel efterspørgsel fra erhvervskunderne.

-hawin

 

24/2 2025
  •  Investeringer, it-løsninger og internationale reguleringer skal styrke skibsfarten

    Investeringer, it-løsninger og internationale reguleringer skal styrke skibsfarten

    transport ›- Tempo er nøglen, EU skal op i gear og mængden af bøvl og bureaukrati skal nedbringes. Det er erhvervsminister Morten Bødskovs konklusion på de anbefalinger, regeringens vækstteam for Det Blå Danmark netop har afleveret
  • Transportmessen klar med sceneprogrammet

    Transportmessen klar med sceneprogrammet

    transport ›Lærerige og udfordrende indlæg og spændende debatter om blandt andet fremtidens transport og drivmidler er i vente, når Transport 2025 samler toneangivende aktører på messens hovedscene
  • Varestrømmen af farma-produkter i Europa kortlagt

    Varestrømmen af farma-produkter i Europa kortlagt

    transport ›Logistikvirksomheden Logista Freight har analyseret, hvordan handelsstrømmene i lægemiddelsektoren har bevæget sig de seneste ti år, både hvad økonomi og fragtruter angår. Resultaterne er publiceret i en nyligt offentliggjort rapport
  • Lynladepladser skyder i vejret

    Lynladepladser skyder i vejret

    transport ›Vejdirektoratets entreprenør påbegynder nu arbejdet med at bygge ladeparker til elbiler på rastepladserne Ejer Bavnehøj Øst og Ejer Bavnehøj Vest langs E45 Østjyske Motorvej. Ladeparkerne forventes klar til brug i januar 2026
  • Forebyggelse giver transportvirksomheder store besparelser

    Forebyggelse giver transportvirksomheder store besparelser

    transport ›Aldrig før er der registreret så mange skader på biler, varevogne og lastbiler som i 2024. Alligevel er det kun et fåtal af virksomheder i transportbranchen, der arbejder struktureret med forebyggelse af mindre skader på deres bilflåde, hvilket kan resultere i betydelige økonomiske besparelser, viser tal fra Codan
  • Danmarkspremiere på fuldelektrisk lastbil på Transport 2025

    Danmarkspremiere på fuldelektrisk lastbil på Transport 2025

    transport ›IVECO fejrer sit 50 års jubilæum på transportmessen i Herning i næste måned. Her præsenterer bilproducenten samtidig sin første fuldelektriske distributionschassis, S-eWAY
  • Nemmere CSRD-rapportering med ny løsning

    Nemmere CSRD-rapportering med ny løsning

    transport ›Platformen indenfor internationale mobilitetstjenester, DKV Mobility introducerer en ny løsning, der gør det muligt for virksomheder at analysere og dokumentere emissioner fra deres køretøjsflåder i overensstemmelse med EU-reguleringer
  • dao er parat til at tage over fra PostNord

    dao er parat til at tage over fra PostNord

    transport ›PostNords annoncering om at ville ophøre med brevomdelingen ændrer ikke på muligheden for at sende og modtage breve, magasiner og andre forsendelser i Danmark. Distributionsselskabet dao oplyser, at de har infrastrukturen og kapaciteten på plads til at håndtere opgaven