Øgede krav til bybussers dæk

Øgede krav til bybussers dæk

Skiftende vejrforhold, hyppige stop og øget trængsel stiller sammen med stigende anvendelse af tungere el-busser øgede krav til dækkenes holdbarhed og kilometerydelse. Continental har udviklet Conti Urban HA 5, der er et helt nyt dæk med intelligente sensorer designet specifikt til bykørsel

Ifølge Kollektiv Trafik Forum er der ca. 3.200 busser i den kollektive trafik landet over.

Inden udgangen af indeværende år anslås det, at knap halvdelen af disse vil være på fossilfri drivmidler som enten biodiesel, HVO eller gas - eller batterielektriske, der betegnes som emissionsfri.

- Batteridrevne køretøjer er typisk tungere og har ligesom eldrevne personbiler et kraftigere moment ved acceleration.

- Sammen med hyppige påkørsler af kantsten og håndtering af ujævnheder på vejene stiller det ekstra krav til dækkenes bæreevne, robusthed og rulle-modstand, siger adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark og fortsætter:

- Men det er ikke kun vægt, moment og vejbeskaffenhed, der skal tages højde for, når man skal vælge de rigtige dæk til bybusserne i dag.

- De skal designes, så de indfrier de vedtagne klimamål og busoperatørernes forventninger til kørselsøkonomi, trafiksikkerhed og komfort for både chauffør og passagerer, understreger Georg Nielsen.

Øget robusthed og effektivitet
Continental har i mange år haft dæk, der passer til såvel bybusser og intercitybusser som til coachbusser, der kører på de lange distancer.

Og nu videreudvikler den tyske dækgigant sortimentet til bybusser for netop at imødekomme de nye krav til især de eldrevne bustyper, der kommer flere og flere af i det danske bybillede.

- Conti Urban HA 5 er udviklet med forbedrede og endnu mere robuste egenskaber, som er specielt udviklet til elektrisk drevne bybusser.

- Det gælder blandt andet forbedret gummiblanding med multi-pitch teknologi, optimeret slidbanemønster og forstærkede sidevægge.

- Herudover understøtter dækkets design også regummiering og genanvendelse, hvilket forlænger dets livscyklus og reducerer miljøpåvirkningen.

- Det er vigtigt for at imødekomme de krav, vi i stigende omfang ser i danske indkøbs- og udbudspolitikker, hvor livscyklusanalyser (LCA) og samlede omkostninger (TCO) vinder frem, fortæller Georg Nielsen.

Den tekniske optimering og øgede robusthed har resulteret i dæk med et højere kilometertal, reducerede CO2-udledninger, bedre modstand over for stød, lavere støjniveau samt ikke mindst forbedrede køreegenskaber på både tør og våd vej.

Sensorer samler data
Den nye generation af dæk til bybusser kan også leveres med ContiConnect-sensorer, der muliggør avanceret digital overvågning af dækket.

Det gælder blandt andet præcise data for dæktryk og temperatur, der giver mulighed for mere effektiv vedligeholdelse og reduktion i driftsomkostningerne.

Conti Urban HA 5 er tilgængelig fra september 2024 i følgende dimensioner: 275/70 R 22,5. Følgende størrelser vil blive lanceret på et senere tidspunkt: 245/70 R 19,5, 265/70 R 19,5, 315/60 R 22,5. 

-hawin

25/9 2024
  • Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    transport ›- Et markant skridt ind i fremtidens logistik, kalder virksomheden opførelsen af en ny cross-docking-teminal. Den er første etape af et større byggeri, der skal sikre håndteringen og høj performance af de fortsat stigende godsmængder
  • Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    transport ›Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029
  • Klimaaftrykket kortlagt

    Klimaaftrykket kortlagt

    transport ›Nu kan man se klimaaftrykket på de varer, man lægger i kurven, når man handler online hos Brødrene Dahl. Det gælder også for udledningen under transporten
  • Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    transport ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    transport ›Luftfartens Klimapartnerskab har nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området