Øgede krav til bybussers dæk

Øgede krav til bybussers dæk

Skiftende vejrforhold, hyppige stop og øget trængsel stiller sammen med stigende anvendelse af tungere el-busser øgede krav til dækkenes holdbarhed og kilometerydelse. Continental har udviklet Conti Urban HA 5, der er et helt nyt dæk med intelligente sensorer designet specifikt til bykørsel

Ifølge Kollektiv Trafik Forum er der ca. 3.200 busser i den kollektive trafik landet over.

Inden udgangen af indeværende år anslås det, at knap halvdelen af disse vil være på fossilfri drivmidler som enten biodiesel, HVO eller gas - eller batterielektriske, der betegnes som emissionsfri.

- Batteridrevne køretøjer er typisk tungere og har ligesom eldrevne personbiler et kraftigere moment ved acceleration.

- Sammen med hyppige påkørsler af kantsten og håndtering af ujævnheder på vejene stiller det ekstra krav til dækkenes bæreevne, robusthed og rulle-modstand, siger adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark og fortsætter:

- Men det er ikke kun vægt, moment og vejbeskaffenhed, der skal tages højde for, når man skal vælge de rigtige dæk til bybusserne i dag.

- De skal designes, så de indfrier de vedtagne klimamål og busoperatørernes forventninger til kørselsøkonomi, trafiksikkerhed og komfort for både chauffør og passagerer, understreger Georg Nielsen.

Øget robusthed og effektivitet
Continental har i mange år haft dæk, der passer til såvel bybusser og intercitybusser som til coachbusser, der kører på de lange distancer.

Og nu videreudvikler den tyske dækgigant sortimentet til bybusser for netop at imødekomme de nye krav til især de eldrevne bustyper, der kommer flere og flere af i det danske bybillede.

- Conti Urban HA 5 er udviklet med forbedrede og endnu mere robuste egenskaber, som er specielt udviklet til elektrisk drevne bybusser.

- Det gælder blandt andet forbedret gummiblanding med multi-pitch teknologi, optimeret slidbanemønster og forstærkede sidevægge.

- Herudover understøtter dækkets design også regummiering og genanvendelse, hvilket forlænger dets livscyklus og reducerer miljøpåvirkningen.

- Det er vigtigt for at imødekomme de krav, vi i stigende omfang ser i danske indkøbs- og udbudspolitikker, hvor livscyklusanalyser (LCA) og samlede omkostninger (TCO) vinder frem, fortæller Georg Nielsen.

Den tekniske optimering og øgede robusthed har resulteret i dæk med et højere kilometertal, reducerede CO2-udledninger, bedre modstand over for stød, lavere støjniveau samt ikke mindst forbedrede køreegenskaber på både tør og våd vej.

Sensorer samler data
Den nye generation af dæk til bybusser kan også leveres med ContiConnect-sensorer, der muliggør avanceret digital overvågning af dækket.

Det gælder blandt andet præcise data for dæktryk og temperatur, der giver mulighed for mere effektiv vedligeholdelse og reduktion i driftsomkostningerne.

Conti Urban HA 5 er tilgængelig fra september 2024 i følgende dimensioner: 275/70 R 22,5. Følgende størrelser vil blive lanceret på et senere tidspunkt: 245/70 R 19,5, 265/70 R 19,5, 315/60 R 22,5. 

-hawin

25/9 2024
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt