Øgede krav til bybussers dæk

Øgede krav til bybussers dæk

Skiftende vejrforhold, hyppige stop og øget trængsel stiller sammen med stigende anvendelse af tungere el-busser øgede krav til dækkenes holdbarhed og kilometerydelse. Continental har udviklet Conti Urban HA 5, der er et helt nyt dæk med intelligente sensorer designet specifikt til bykørsel

Ifølge Kollektiv Trafik Forum er der ca. 3.200 busser i den kollektive trafik landet over.

Inden udgangen af indeværende år anslås det, at knap halvdelen af disse vil være på fossilfri drivmidler som enten biodiesel, HVO eller gas - eller batterielektriske, der betegnes som emissionsfri.

- Batteridrevne køretøjer er typisk tungere og har ligesom eldrevne personbiler et kraftigere moment ved acceleration.

- Sammen med hyppige påkørsler af kantsten og håndtering af ujævnheder på vejene stiller det ekstra krav til dækkenes bæreevne, robusthed og rulle-modstand, siger adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark og fortsætter:

- Men det er ikke kun vægt, moment og vejbeskaffenhed, der skal tages højde for, når man skal vælge de rigtige dæk til bybusserne i dag.

- De skal designes, så de indfrier de vedtagne klimamål og busoperatørernes forventninger til kørselsøkonomi, trafiksikkerhed og komfort for både chauffør og passagerer, understreger Georg Nielsen.

Øget robusthed og effektivitet
Continental har i mange år haft dæk, der passer til såvel bybusser og intercitybusser som til coachbusser, der kører på de lange distancer.

Og nu videreudvikler den tyske dækgigant sortimentet til bybusser for netop at imødekomme de nye krav til især de eldrevne bustyper, der kommer flere og flere af i det danske bybillede.

- Conti Urban HA 5 er udviklet med forbedrede og endnu mere robuste egenskaber, som er specielt udviklet til elektrisk drevne bybusser.

- Det gælder blandt andet forbedret gummiblanding med multi-pitch teknologi, optimeret slidbanemønster og forstærkede sidevægge.

- Herudover understøtter dækkets design også regummiering og genanvendelse, hvilket forlænger dets livscyklus og reducerer miljøpåvirkningen.

- Det er vigtigt for at imødekomme de krav, vi i stigende omfang ser i danske indkøbs- og udbudspolitikker, hvor livscyklusanalyser (LCA) og samlede omkostninger (TCO) vinder frem, fortæller Georg Nielsen.

Den tekniske optimering og øgede robusthed har resulteret i dæk med et højere kilometertal, reducerede CO2-udledninger, bedre modstand over for stød, lavere støjniveau samt ikke mindst forbedrede køreegenskaber på både tør og våd vej.

Sensorer samler data
Den nye generation af dæk til bybusser kan også leveres med ContiConnect-sensorer, der muliggør avanceret digital overvågning af dækket.

Det gælder blandt andet præcise data for dæktryk og temperatur, der giver mulighed for mere effektiv vedligeholdelse og reduktion i driftsomkostningerne.

Conti Urban HA 5 er tilgængelig fra september 2024 i følgende dimensioner: 275/70 R 22,5. Følgende størrelser vil blive lanceret på et senere tidspunkt: 245/70 R 19,5, 265/70 R 19,5, 315/60 R 22,5. 

-hawin

25/9 2024
  • AI bliver motoren for digitalisering af flådestyring i 2025

    AI bliver motoren for digitalisering af flådestyring i 2025

    transport ›Dækproducenten Bridgestone forventer, at AI bliver motoren for den europæiske transportbranchebranchens udvikling mod mere effektive og miljøvenlige flåder i 2025
  • Intelligent teknologi reducerer kaffefirmas kørsler med 70 %

    Intelligent teknologi reducerer kaffefirmas kørsler med 70 %

    transport ›Danske Cafeu, som leverer kaffeløsninger til virksomheder, har med støtte fra Innovationsfonden fået udviklet en IoT-løsning, som tilgodeser både kundernes servicebehov og kaffefirmaets logistik- og miljøregnskab
  • Rekordhøj pakkevolumen

    Rekordhøj pakkevolumen

    transport ›Bring tager en fortsat større del af kagen, som er det danske pakkemarked. Det viser nye tal fra pakkeleverandøren
  • Lastbilimportørerne er klar til Transport 2025

    Lastbilimportørerne er klar til Transport 2025

    transport ›Opbakningen til Transportmessen er stor blandt lastbilimportørerne, der forventningsfulde ser frem til årets udgave af Skandinaviens førende transportmesse. Transport 2025 finder sted i MCH Messecenter Herning 3.-5. april
  • Jysk indsætter el-lastbiler til containertransport i Danmark

    Jysk indsætter el-lastbiler til containertransport i Danmark

    transport ›Jysk og Dania Connect samarbejder om brug af elektriske lastbiler mellem Aarhus Havn og Jysks distributionscenter i Uldum. Det skal reducere CO2e udledningen med op til 37%
  • Prisregn over transportemballager fra Nefab

    Prisregn over transportemballager fra Nefab

    transport ›Ved uddelingen af den prestigefyldte emballagepris WorldStar 2025 har emballageproducenten modtaget tre af slagsen for sit fiberbaserede alternativ til træpallekraver, en pap-bulkemballage til engangsbrug og en bølgepapløsning til skærme
  • Politisk flertal sikrer milliarder til brintrør fra 2030

    Politisk flertal sikrer milliarder til brintrør fra 2030

    transport ›- Nu gælder det om at komme hurtigt i gang, siger direktøren for Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen efter at et bredt flertal i folketinget forleden indgik aftale om statslige lån og driftsstøtte til etablering af brintrør fra Esbjerg til den tyske grænse
  • Ahlsell Danmark udnævner Anders Krabbe til ny direktør for opkøb

    Ahlsell Danmark udnævner Anders Krabbe til ny direktør for opkøb

    transport ›Den nye M&A-direktør kommer fra egne rækker. Som Head of Legal & Compliance har Anders Krabbe de senere år været dybt involveret i Ahlsell Danmarks arbejde med opkøb, hvor han bl.a. har bidraget med sin juridiske ekspertise i de komplekse opkøbsprocesser