-Grøn omstilling må ske gradvist

-Grøn omstilling må ske gradvist

Siden februar 2023 har Dachser Denmark leveret emissionsfrit til udvalgte postnumre i København. To ellastbiler forsyner nu dagligt virksomheder i Hovedstaden med varer, men når det gælder fremtiden inden for grøn transport er det de langvarige relationer, der ifølge logistikleverandøren skal gøre det muligt at satse på el

Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Voxmeter er klimaforandringerne noget, der i høj grad ligger den danske befolkning på sinde, og hele 89 procent af befolkningen forventer, at danske virksomheder bidrager aktivt til den grønne omstilling. Antallet af danske virksomheder, der er gået i gang med den grønne omstilling, er steget med 56 procent, men lige under halvdelen af alle virksomheder har endnu ikke taget hul på klimabylden.

Der er mange variable i det regnestykke, der hedder grøn omstilling. Hvilke teknologiske muligheder er der, i hvilket tempo kan vi udskifte fossile energikilder med vedvarende energi og stadig bevare det langsigtede perspektiv, og hvor meget er op til os som privatforbrugere kontra virksomheder og myndigheder?

Hos Dachser Denmark ser man langsigtet på den grønne omstilling. Indtil videre har virksomheden investeret i to ellastbiler og en elektrisk terminaltraktor.

-Der er stadig langt til målet totalt set i branchen, men vi gør vores for at promovere de grønne tiltag, fortæller Nicolai Winter, Operations Manager for Dachser Denmarks filial i Hvidovre, og fortsætter:

-Vi kan påvise, at vores leveringer i København sker 100 procent med el som energikilde. Det er rigtig gode tiltag, men man skal også være opmærksom på, at det kræver investering på flere niveauer, for vi har skullet lære bilerne at kende sammen med chaufførerne.

 Nicolai Winter, Operations Manager for Dachser Denmarks filial i Hvidovre

De to ellastbiler er en FUSO eCanter og en Volvo FL Electric. Volvoen er det seneste skud på stammen, og den er resultatet af et samarbejde mellem Volvo Trucks, selvstændig vognmand Michael Nørgaard-Larsen og Dachser. Begge biler er en del af logistikvirksomhedens langsigtede klimastrategi, der indeholder adskillige tiltag for at nedbringe scope 1-, 2- og 3-emissioner.

Naturlig udskiftning
Selvstændig vognmand Michael Nørgaard-Larsen har investeret i den batterielektriske Volvo, dels fordi han vil teste ellastbiler og havde en lastbil, der skulle skiftes ud, og dels fordi han ser værdien i at basere omstillingen til grønnere energikilder på et langvarigt og strategisk samarbejde med logistikvirksomheden Dachser.

-Volvo er de første, der sætter en ellastbil i serieproduktion, hvor kapaciteten også er i orden, fortæller Michael Nørgaard-Larsen.

I hans vognpark bestående af 40 lastbiler er Volvoen den første, der kører på el.

-Den har en god størrelse til distribution i indre by, og med sine 18 pallepladser afløser den rent faktisk, den gamle bil 1:1."

Når Michaels Volvo FL Electric lander tilbage hos Dachsers filial i Hvidovre om eftermiddagen efter sin daglige rute i byen, er der stadig 40-50% af batteriets kapacitet tilbage. Derfor er forventningerne til ellastbilerne store, og logistikvirksomheden har allerede planlagt yderligere investeringer og tester blandt andet forskellige nulemissionskøretøjer. Derudover har virksomheden underskrevet en hensigtserklæring om levering af 50 batteridrevne lastbiler til langturskørsel.

-Det bliver måske snart virkelighed, at vi kan køre på el også mellem vores filialer i Norden. Her bliver det rigtig interessant for os, for så får vi en direkte effekt på CO2-udslippet på bilerne og sendingerne, som kunderne vil kunne se i de miljørapporter, vi genererer til dem, fortæller Nicolai Winter.

Grøn omstilling kræver velvilje fra køberne
Kigger vi endnu længere ind i fremtiden i forhold til den grønne omstilling i transportbranchen, bliver det tydeligt, at der både er mange muligheder og ubesvarede spørgsmål forbundet med brugen af vedvarende energi, lyder det fra Dachser:

-Det vil medføre øgede omkostninger at omstille sig til vedvarende energikilder, og i sidste ende er det kunderne, der skal betale for det. Den grønne omstilling i transportbranchen kræver altså også en vis velvilje fra transportkøbernes side, fastslår Nicolai Winter.

Han uddyber:

Lige nu arbejder vi i et afgrænset område, men hvad er næste skridt? Skal vi investere i ellastbiler eller ej, og i så fald hvor mange, for at det stadig skal fungere lademæssigt? Hvornår lader vi bilerne? Er lastbilen fuldt opladt kl. 8 om aftenen, er batteriet koldt om morgenen, når den skal bruges. Kan man lade den i sidste sekund, så batteriet er varmt om morgenen? Det er en spændende rejse, og vi skal stadig lære teknologien at kende.

-lipe

5/9 2023
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning