Helautomatiske gearkasser skal tiltrække og fastholde chaufører

Helautomatiske gearkasser skal tiltrække og fastholde chaufører

Transportvirksomheder står over for udfordringer med mangel på chauffører. Helautomatiske gearkasser kan gøre det nemmere at tiltrække og fastholde chauffører mener man hos Allison Transmission

Som Allison Transmission peger på er manglen på lastbilchauffører ved at nå et uholdbart niveau.

Eksperten i automatiske gearkasser henviser bl.a. til en analyse fra transportbranchens digitale markedsplads, SNAP som viser, at virksomheders kamp for at finde kvalificerede chauffører, truer både produktiviteten og leveringssikkerheden.

Ved at gøre kørslen enklere og reducere kompleksiteten i tunge køretøjer kan virksomheder imidlertid tiltrække flere chauffører og samtidig sikre høj effektivitet og præcision, mener man hos Allison Transmission.

- Allison Automatics gør det muligt for transportører at tage chauffører på forskellige erfaringsniveauer ind.

- Med en helautomatisk gearkasse kan chaufførerne fokusere på præcisionsarbejdet, der kræves, og virksomhederne kan have større tillid til deres driftsresultater, siger Mats Hallgren, Area Sales Manager for Allison Transmission i Norden.

Han fortsætter:

- De kan også føle sig trygge ved, at en helautomatisk gearkasse reducerer risikoen for, at chaufføren overbelaster motoren eller påfører drivlinen skadelig belastning.

Øger mængden af chauffør 
Et eksempel på, hvordan helautomatiske drivløsninger medvirker til at håndtere chaufførmangel og forbedre præcisionen, er hos det australske firma Holcim, der har udstyret en stor del af vognparken med Allison 3200 helautomatiske gearkasser.

Ved hjælp af disse køretøjer har virksomheden formået at øge mængden af chauffører og effektivisere uddannelsen af nye chauffører.

- Det betyder, at kandidater ikke længere behøver at have de specialiserede færdigheder, der kræves for at køre et stort manuelt køretøj, men alligevel kan blive en værdifuld ressource for vores team.

- Vores betonbilschauffører gennemgår et omfattende uddannelsesprogram, så dette er én ting mindre at bekymre sig om.

- Hvis du har en ny chauffør, der kører med en manuel gearkasse med kobling, bremse og speeder, i et køretøj som en betonbil med højere tyngdepunkt, kan det være udfordrende for dem.

- Enkelheden ved en helautomatisk gearkasse hjælper os med at uddanne personalet på en tryg og sikker måde, siger Dave King, Regional Logistics Manager hos Holcim Australia, og fortsætter:

- Vi laver desuden rigtig mange stop/start, meget tomgangskørsel, manøvrering og arbejder med stigninger på op til 12 grader.

- Ofte når vi bakker mod betonkanoner, har vi to lastbiler, der fodrer en pumpe. Den smidige præcision i en helautomatisk gearkasse hjælper chaufførerne med at positionere deres udløb med større nøjagtighed.

Med helautomatiske gearkasser kan virksomheder nemmere håndtere de udfordringer, som chaufførmanglen medfører, og samtidig opretholde en høj standard for arbejdet.

- Det er svært at finde nye talenter, der kan præstere på det niveau, der kræves i dag. For at gøre kørsel mere attraktivt som karriere kan transportører derfor investere i løsninger, der gør køretøjet mere komfortabelt.

- Det er vigtigt, at alle komponenter i køretøjet arbejder sammen for at tilbyde god manøvredygtighed, effektivitet og kraft i alle situationer.

- Med de rigtige drivløsninger opnår man disse kvaliteter og kan dermed gøre faget mere tillokkende ved at tilbyde en smidigere køreoplevelse for chaufførerne, forklarer Mats Hallgren.

-hawin

24/10 2024
  • Volvo Trucks nu med stop-start

    Volvo Trucks nu med stop-start

    transport ›Volvo Trucks introducerer en ny generation af sin I-Roll-teknologi, der tilføjer en motorstop-start-funktion. Verdensnyheden for tunge lastbiler reducerer både brændstofforbruget og CO2-udledningen
  • Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    Blue Logistics har åbnet selskab i Dubai

    transport ›Den danske virksomhed har 1. november sammen med lokale partnere etableret Blue ME Logistics LLC. Det skal bane vejen til markeder Mellemøsten, Afrika og Asien
  • CM Transport udskifter hele flåden

    CM Transport udskifter hele flåden

    transport ›Hen over de kommende år udskifter CM Transport hele flåden på 53 lastbiler til Mercedes-Benz. De første 30 biler leveres allerede inden 1. april 2026
  • PostNord opruster inden Black Friday

    PostNord opruster inden Black Friday

    transport ›Black Friday og julen står for døren, og det har fået PostNord til at åbne flere nye pakkeshops i hele landet.
  • Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    transport ›Den kollektive ordning ReturBat har valgt at lade Batteriretur videreføre sine aktiviteter på blybatterier, hvilket medfører en mere effektiv og sammenhængende indsats på tværs af brancher og batterityper
  • Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    transport ›Danmarkshistoriens største anlægsprojekt skifter ud i ledelsen. Med Guy Taylor vil organisationen få tilført mere international erfaring den udfordrende byggeproces, som er bl.a. er ramt af forsinkelser på flere områder
  • Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    transport ›Skolen, som bl.a. tilbyder bus, gods- og truckuddannelser, bliver den 19. i rækken af erhvervsskoler og udbydere, der tilbyder 90 procent af alle AMU-kurser i Danmark
  • Ejner Hessel udvider sortimentet

    Ejner Hessel udvider sortimentet

    transport ›Med en ny forhandleraftale bliver Ejner Hessel officiel forhandler af det hollandske trailermærke Broshuis i Danmark, Norge og Sverige