Helautomatiske gearkasser skal tiltrække og fastholde chaufører

Helautomatiske gearkasser skal tiltrække og fastholde chaufører

Transportvirksomheder står over for udfordringer med mangel på chauffører. Helautomatiske gearkasser kan gøre det nemmere at tiltrække og fastholde chauffører mener man hos Allison Transmission

Som Allison Transmission peger på er manglen på lastbilchauffører ved at nå et uholdbart niveau.

Eksperten i automatiske gearkasser henviser bl.a. til en analyse fra transportbranchens digitale markedsplads, SNAP som viser, at virksomheders kamp for at finde kvalificerede chauffører, truer både produktiviteten og leveringssikkerheden.

Ved at gøre kørslen enklere og reducere kompleksiteten i tunge køretøjer kan virksomheder imidlertid tiltrække flere chauffører og samtidig sikre høj effektivitet og præcision, mener man hos Allison Transmission.

- Allison Automatics gør det muligt for transportører at tage chauffører på forskellige erfaringsniveauer ind.

- Med en helautomatisk gearkasse kan chaufførerne fokusere på præcisionsarbejdet, der kræves, og virksomhederne kan have større tillid til deres driftsresultater, siger Mats Hallgren, Area Sales Manager for Allison Transmission i Norden.

Han fortsætter:

- De kan også føle sig trygge ved, at en helautomatisk gearkasse reducerer risikoen for, at chaufføren overbelaster motoren eller påfører drivlinen skadelig belastning.

Øger mængden af chauffør 
Et eksempel på, hvordan helautomatiske drivløsninger medvirker til at håndtere chaufførmangel og forbedre præcisionen, er hos det australske firma Holcim, der har udstyret en stor del af vognparken med Allison 3200 helautomatiske gearkasser.

Ved hjælp af disse køretøjer har virksomheden formået at øge mængden af chauffører og effektivisere uddannelsen af nye chauffører.

- Det betyder, at kandidater ikke længere behøver at have de specialiserede færdigheder, der kræves for at køre et stort manuelt køretøj, men alligevel kan blive en værdifuld ressource for vores team.

- Vores betonbilschauffører gennemgår et omfattende uddannelsesprogram, så dette er én ting mindre at bekymre sig om.

- Hvis du har en ny chauffør, der kører med en manuel gearkasse med kobling, bremse og speeder, i et køretøj som en betonbil med højere tyngdepunkt, kan det være udfordrende for dem.

- Enkelheden ved en helautomatisk gearkasse hjælper os med at uddanne personalet på en tryg og sikker måde, siger Dave King, Regional Logistics Manager hos Holcim Australia, og fortsætter:

- Vi laver desuden rigtig mange stop/start, meget tomgangskørsel, manøvrering og arbejder med stigninger på op til 12 grader.

- Ofte når vi bakker mod betonkanoner, har vi to lastbiler, der fodrer en pumpe. Den smidige præcision i en helautomatisk gearkasse hjælper chaufførerne med at positionere deres udløb med større nøjagtighed.

Med helautomatiske gearkasser kan virksomheder nemmere håndtere de udfordringer, som chaufførmanglen medfører, og samtidig opretholde en høj standard for arbejdet.

- Det er svært at finde nye talenter, der kan præstere på det niveau, der kræves i dag. For at gøre kørsel mere attraktivt som karriere kan transportører derfor investere i løsninger, der gør køretøjet mere komfortabelt.

- Det er vigtigt, at alle komponenter i køretøjet arbejder sammen for at tilbyde god manøvredygtighed, effektivitet og kraft i alle situationer.

- Med de rigtige drivløsninger opnår man disse kvaliteter og kan dermed gøre faget mere tillokkende ved at tilbyde en smidigere køreoplevelse for chaufførerne, forklarer Mats Hallgren.

-hawin

24/10 2024
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret
  • Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    transport ›Hedin Nordic Truck har indgået aftale om salg af Hedin Nordic Truck Retail Odense til Iveco-forhandleren REA Erhvervsbiler. Frasalget sker for at styrke Ivecos position på Fyn på både salg og service gennem en styrket og fokuseret organisation.
  • Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    transport ›Uno-X Truck fortsætter udrulningen af lynladning til den tunge transport med en ny lokation i Kolding. Anlægget bliver femte stop i rækken og markerer en strategisk styrkelse af den nødvendige ladeinfrastruktur i Danmark, siger markedsdirektør Michael B. Hansen
  • Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    transport ›Med støtte fra FDE Fonden indkøber Aarhus’ største erhvervsskole, Aarhus Tech, fem lastbilsimulatorer, der skal give elever på vejgodsuddannelsen erfaring bag rattet, inden de kører ud på de virkelige veje
  • Løsning til e-handel hædret med europæisk pris for cirkulær innovation

    Løsning til e-handel hædret med europæisk pris for cirkulær innovation

    transport ›Danske Re-Zip netop er blevet kåret som vinder af kategorien "Rising Star Recognition" ved årets Life Awards 2025 - EU’s pris for grønne, spirende løsninger
  • Næste generation dæk til bybusser og bytransport

    Næste generation dæk til bybusser og bytransport

    transport ›Goodyear lancerer det nye Goodyear Urbanmax-dæk, der er specielt designet til bybusser og bytransport. Dækket er konstrueret til at håndtere hyppig stop-and-go-trafik og til at være i konstant kontakt med fortovet
  • Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    Vejprojekter meget billigere end budgetteret

    transport ›De seneste tre evalueringer viser, at projekterne både har øget fremkommeligheden mere end ventet, og projekterne blev billigere end budgetteret