Høje hastigheder på Øresundsbroen skaber bekymring

Høje hastigheder på Øresundsbroen skaber bekymring

Der køres med ekstremt høje hastigheder på Øresundsforbindelsen. Det viser nye målinger fra Københavns Politi, der har målt hastigheder helt op til 209 km/t. på strækningen. Øresundsbroen og Rådet for Sikker Trafik foreslår, at der indføres strækningskontrol for at forebygge voldsomme trafikulykker

Der er for mange bilister, som har en meget tung speederfod, når de kører over Øresundsforbindelsen på vej til Sverige eller Danmark. Det viser nye tal fra Københavns Politi, som har målt ekstremt høje hastigheder på Øresundsforbindelsen.

I en periode på cirka to måneder (10. juli - 18. september) har politiet målt 11.000 trafikanter, der kørte med over 125 km/t. på strækningen. De fleste blev taget på Peberholm, hvor man må køre 110 km/t., men en del bilister blev også målt i tunnelen, hvor hastighedsgrænsen er 90 km/t. Den højeste målte hastighed i tunnelen var på 203 km/t. og på Peberholm hele 209 km/t.

- Vi gør meget for, at det skal være sikkert at køre over Øresundsbroen, men vi oplever desværre, at nogle bilister ikke respekterer hastighedsbegrænsningerne på forbindelsen, og det medfører farlige situationer for både dem selv og andre. Vi har haft flere ulykker på grund af høj fart, og fra brugerundersøgelser ved vi, at mange af vores faste pendlere er utrygge over de bilister, der drøner afsted uden hensyn til andre trafikanter, siger Ulla V. Eilersen, Sikkerhedschef ved Øresundsbro Konsortiet.

Hvis der sker en ulykke i tunnelen, kan det blive mere alvorligt end ved ulykker på en åben vejstrækning. Køretøjer kan ramme tunnelvæggene og andre køretøjer, og i værste fald kan der udvikles brand, der i en tunnel kan have meget alvorlige konsekvenser. Desuden er adgangsforholdene for redningskøretøjer vanskeligere på hele Øresundsforbindelsen i forhold til en ulykke, der sker på en vej i åbent land. 

Politiet er bekymret

Hos Københavns Politi er der bekymring over, at så mange trafikanter vælger at køre med meget høje hastigheder på strækningen. Politiet har flere gange gennemført fartkontrol i blandt andet i Øresundstunnelen, men på grund af de trange pladsforhold kan betjentene kun foretage fartkontrol få steder i den fire kilometer lange tunnel.

- De mange målinger er primært gennemført på Peberholmen, hvor hastighedsgrænsen er 110 km/t, men der er også gennemført fartmålinger i tunnelen, hvor vi blandt andet har målt hastigheder på op til 203 km/t. Nogle bilister kører, som var de på en racerbane uden hensyn til den øvrige trafik, og de er åbenbart ligeglade med den risiko, deres meget høje hastighed udgør for dem selv og andre, siger Steen Søder, politiinspektør ved København Politis færdselsafdeling, men understreger at politiet ikke ønsker at blande sig i den politiske beslutning om, hvorvidt der på strækningen bør indføres strækningskontrol.

Strækningskontrol kan løse problem

Øresundsbroen har gennem årene fået mange henvendelser fra pendlere, der ønsker en mere effektiv fartkontrol i tunnelen og på Øresundsbroen, da det skaber utryghed, når nogle bilister kører med meget høje hastigheder. For at løse problemet effektivt, foreslår både Øresundsforbindelsen og Rådet for Sikker Trafik, at man som et forsøg indfører strækningskontrol på Øresundsforbindelsen.

Med strækningskontrol vil bilernes nummerplader blive scannet, når man kører ind på strækningen, og scannet igen når man kører ud, hvorefter man kan beregne gennemsnitshastigheden. Dvs. at man ikke uden konsekvens kan køre vanvittigt stærkt og bremse ned lige før en fartkontrol og derefter øge farten igen.

- Strækningskontrol kendes fra blandt andet Norge, Østrig, Italien, England og Holland, hvor man med succes har brugt det på motorvejsstrækninger til at få flere til at respektere fartgrænsen. Det er oplagt at bruge det som løsning på Øresundsforbindelsen, da det vil få en konsekvens for alle de bilister, der kører med ekstremt høje og farlige hastigheder, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Øresundsbroen har gennem flere år søgt om lov til at indføre strækningskontrol i Øresundstunnelen, men har endnu ikke fået tilladelse til det. 

-hawin

 

Fakta - om politiets fartmålinger på Øresundsforbindelsen: 

Københavns Politi har fra den 10. juli - 18. september målt farten på 201.000 køretøjer på Øresundforbindelsen. Af dem kørte 11.000 trafikanter med en hastighed over 125 km/t. 

Målingerne er foretaget både i retning mod Sverige og i retning mod Danmark. Højeste målte hastighed i Øresundstunnelen var 203 km/t., og den højeste hastighed på Peberholm (stykket mellem tunnelen og højbroen) var på 209 km/t. I Øresundstunnelen er der en hastighedsgrænse på 90 km/t., og på resten af Øresundsforbindelsen er hastighedsgrænsen 110 km/t.

Fakta om strækningskontrol:

Strækningskontrol fungerer ved, at en vejstrækning er forsynet med fotografisk nummerpladegenkendelsesudstyr monteret på en portal i begge ender af strækningen. På den måde kan man beregne gennemsnitshastigheden, og trafikanterne kan dermed ikke snyde systemet ved at bremse hårdt op lige før en fartkontrol og bagefter foretage en kraftig acceleration.

Et studie fra Aalborg Universitet viser, at strækningskontrol er mere effektivt end stærekasser og har nedsat hastigheden og antallet af alvorlige ulykker i Holland, Østrig, Italien, England og Norge.

Gode råd: Det skal du gøre, hvis der sker en trafikulykke i Øresundstunnelen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23/10 2018
  • Københavns Lufthavn installerer batteri til lagring af grøn strøm

    Københavns Lufthavn installerer batteri til lagring af grøn strøm

    transport ›Takket være EU-projektet ALIGHT kan man nu håndtere de risici, der er forbundet med at installere et batteri i en lufthavns kritiske infrastruktur. Det er ifølge udviklerne en milepæl, og årsagen til, at lufthavnen som en af de første i Europa har installeret et stort batteri, som skal bidrage til målet om bæredygtighed
  • Michelin opfinder nyt analyseværktøj til måling af partikelforurening fra dæk

    Michelin opfinder nyt analyseværktøj til måling af partikelforurening fra dæk

    transport ›Den franske dækkoncern har netop præsentere et nyt analyseredskab til udfordringerne med de partikler, der kommer fra dæk og vej under kørsel med biler og lastbiler. Teknologien skal bane vejen for fremtidens bionedbrydelige dæk
  • Recharge City indviet

    Recharge City indviet

    transport ›Fredag den 15. marts indviede Transportminister Thomas Danielsen det nye parkerings- og opladningscenter Recharge City ved afkørsel 57, Horsens Syd på motorvej E45
  • 21 større broer og tunneler skal have en makeover i 2024

    21 større broer og tunneler skal have en makeover i 2024

    transport ›Vejdirektoratet planlægger at gennemføre omkring 100 store og mindre vedligeholdelsesarbejder på bygværker i 2024. Heraf skal 21 større broer og tunneler have en opgradering, så de kan holde mange år frem i tiden
  • Total pakkeløsning for genanvendt plastfilm

    Total pakkeløsning for genanvendt plastfilm

    transport ›Danske SOCO System har for den tyske virksomhed POLIFILM bygget et fuldautomatisk pakke- og palleteringsanlæg til f.eks. plastiksække af genanvendt forbrugerplast. Se video:
  • Papirbaseret palleindpakning modtager pris

    Papirbaseret palleindpakning modtager pris

    transport ›Papir- og emballageproducenten Mondi har vundet Fastmarkets PPI Products innovationspris for sin Advantage StretchWrap, der erstatter plastfilm til transportemballage
  • Kvindelig chauffør styrker samarbejdet i Carl Ras-teamet

    Kvindelig chauffør styrker samarbejdet i Carl Ras-teamet

    transport ›Tanja Hyll Biersted blev for et år siden ansat som den første kvindelige chauffør i virksomheden, der arbejder på at styrke kønsdiversitet og inklusion i hele organisationen. Selvom hun ikke selv havde regnet med at få arbejde i håndværkerbranchen, trives hun både på 'vejen' og med sin kollegaer i teamet
  • Markant udledning af farlige stoffer fra skibe

    Markant udledning af farlige stoffer fra skibe

    transport ›Giftigt røggasvand er en markant kilde til miljøfarlige stoffer i havmiljøet. Op mod 20 procent af udledningen af nikkel i havet kommer fra det såkaldte scrubbervand, oplyser Miljøministeriet. Nu vil Miljøminister Magnus Heunicke have forbud mod udledning