I stumper og stykkerMiljøminister, Magnus Heunicke (S).

I stumper og stykker

Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer

Det danske EU-formandskab har landet en markant aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Aftalen gør det lettere at få bilen repareret og sikrer bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer

Det danske EU-formandskab har landet en markant aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Aftalen gør det lettere at få bilen repareret og sikrer bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer

Produktion af køretøjer er en af de mest miljøbelastende industrier i Europa. Fx står bilindustrien for 19 pct. af EU’s samlede forbrug af stål, 10 pct. forbruget af plast og en væsentlig andel af EU’s samlede efterspørgsel af aluminium, kobber og glas.

Men det halter med genanvendelsen af især plastik fra skrottede biler. Langt det meste ender efter skrotning på forbrænding, og kun en meget lille del af plastikken bliver i dag genanvendt.

Samtidig kasseres mange bildele, som ellers kunne være blevet taget ud og genbrugt, fordi mange køretøjerne er designet, så det ikke er praktisk muligt at tage delene ud.

Med den nye aftale skærper EU derfor reglerne om genanvendelse af køretøjer og stiller krav om genanvendt indhold. Det betyder, at der skal bruges mere genanvendt plastik i nye biler samtidig med, at en større del af plastikken fra skrottede biler skal genanvendes.

Derudover skal det blive nemmere at tage brugte dele ud af biler, motorcykler, busser og lastbiler så de kan genanvendes og genbruges, fx motorblokke og dele med kritiske råstoffer. Aftalen styrker også indsatsen mod ulovlig eksport af udrangerede og forurenende køretøjer ud af EU til tredjelande.

- Det danske formandskab har de seneste tre måneder kørt intense forhandlinger, og det har nu ført til enighed mellem Rådet og Parlamentet om en solid aftale, der viser vejen frem for Europa gennem cirkulær økonomi.

- Aftalen løfter genanvendelsen i bilindustrien, som er en af de mest forurenende i Europa, og den hjælper os med at holde fast i værdifulde materialer og kritiske råstoffer, som Europa i dag er stærkt afhængig af at importere.

- Det gavner miljøet og vores modstandsdygtighed i EU samtidig med, at det bliver nemmere for borgere i hele EU at få repareret deres biler, siger miljøminister, Magnus Heunicke (S).

-hawin

Fakta:
Aftalen vedrører ”forordning om krav om cirkularitet i design af køretøjer og om håndtering af udrangerede køretøjer”. Forordningen er en revidering og sammenskrivning af direktiv om udrangerede køretøjer og direktiv om typegodkendelse af biler med hensyn til genbrugelighed, genvindelighed og nyttiggørelsesmuligheder.

Med aftalen udvides listen over køretøjer der omfattes til også at dække motorcykler, busser, lastbiler og trailere.

Der indføres krav om indholdet af genanvendt plast på 15% efter 6 år og 25% efter 10 år.

Der stilles krav om at fx motorer kan afmonteres nemmere, uden at delene ødelægges, så de kan udskiftes og delene bruges . Det betyder, at flere brugte reservedele, som kan bruges til reparation af eksisterende biler. Samtidig bliver det nemmere at reparere nye biler, som kommer på markedet.

Det udvidede producentansvar for køretøjer, der bl.a. skal sikre, at producenter dækker udgifterne til behandling af udtjente køretøjer, styrkes betydeligt. Det gælder også, hvis det udtjente køretøj ender i et andet medlemsland, end der hvor det blev solgt første gang.

Der indføres skærpelser, der bl.a. skal sikre, at udtjente køretøjer, som står til skrotning, ikke eksporteres ulovligt som brugte køretøjer til lande, hvor de ikke kan håndtere dem.

15/12 2025
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert