Indsamling af kasserede dæk giver udfordringer

Indsamling af kasserede dæk giver udfordringer

De stigende energiomkostninger påvirker alle dele af samfundet og erhvervslivet. Det gælder også for indsamling og genanvendelse af kasserede dæk

Siden 1995 har vi i Danmark haft en ordning som via et gebyr på nye dæk finansierer indsamlingen af kasserede dæk.

Ordningen er en stor succes, da så godt som alle kasserede dæk indsamles og genanvendes.

De øgede energiomkostninger til indsamling og genanvendelse sætter nu ordningen under pres, idet både indsamlere af kasserede dæk og de to danske genanvendelsesvirksomheder for dæk ikke kan få økonomien til at hænge sammen længere.

Det betyder, at der i et vist omfang ikke indsamles kasserede dæk i øjeblikket.

Manglende indsamling medfører ophobning af de udtjente dæk, som udskiftes hos dækcentre og værksteder. Såfremt der ikke hurtigst muligt igen kommer gang i genanvendelsen af dæk, frygter Dækbranchen Danmark, at der kan opstå et miljøproblem.

Det skyldes, at mange dækcentre og værksteder formentlig vil aflevere de kasserede dæk til de kommunale ordninger, som derefter leverer dækkene til forbrænding, uden nogen form for genanvendelse af dækkenes materialer.

- For at imødekomme udfordringerne i branchen, har vi hos Dækbranchen Danmark rettet henvendelse til miljøminister Lea Wermelin for at forelægge problematikken. På baggrund af vores henvendelse oplyser ministeren, at hun har forståelse for udfordringerne, og at hun har sat ministeriet i gang med at finde en løsning.

- Det forlyder, at der arbejdes på en løsning i form af en regulering af gebyrerne, som opkræves ved salg af nye dæk, samt regulering af tilskudssatserne, som udbetales til dækindsamlere der indsamler de kasserede dæk, oplyser Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark.

- På nuværende tidspunkt kan det ikke oplyses, hvornår en regulering vil træde i kraft, men det er vores klare overbevisning, at der arbejdes på højtryk i Miljøministeriet og Miljøstyrelsen for at løse udfordringerne, hvilket vi i dækbranchen naturligvis værdsætter. Vi vil dog fortsat nøje følge udviklingen og løbende informere alle berørte aktører i branchen, siger Volker Nitz.

De stigende energiomkostninger påvirker alle dele af samfundet og erhvervslivet. Det gælder også for indsamling og genanvendelse af kasserede dæk.

-hawin

12/10 2022
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King