Indsamling af kasserede dæk giver udfordringer

Indsamling af kasserede dæk giver udfordringer

De stigende energiomkostninger påvirker alle dele af samfundet og erhvervslivet. Det gælder også for indsamling og genanvendelse af kasserede dæk

Siden 1995 har vi i Danmark haft en ordning som via et gebyr på nye dæk finansierer indsamlingen af kasserede dæk.

Ordningen er en stor succes, da så godt som alle kasserede dæk indsamles og genanvendes.

De øgede energiomkostninger til indsamling og genanvendelse sætter nu ordningen under pres, idet både indsamlere af kasserede dæk og de to danske genanvendelsesvirksomheder for dæk ikke kan få økonomien til at hænge sammen længere.

Det betyder, at der i et vist omfang ikke indsamles kasserede dæk i øjeblikket.

Manglende indsamling medfører ophobning af de udtjente dæk, som udskiftes hos dækcentre og værksteder. Såfremt der ikke hurtigst muligt igen kommer gang i genanvendelsen af dæk, frygter Dækbranchen Danmark, at der kan opstå et miljøproblem.

Det skyldes, at mange dækcentre og værksteder formentlig vil aflevere de kasserede dæk til de kommunale ordninger, som derefter leverer dækkene til forbrænding, uden nogen form for genanvendelse af dækkenes materialer.

- For at imødekomme udfordringerne i branchen, har vi hos Dækbranchen Danmark rettet henvendelse til miljøminister Lea Wermelin for at forelægge problematikken. På baggrund af vores henvendelse oplyser ministeren, at hun har forståelse for udfordringerne, og at hun har sat ministeriet i gang med at finde en løsning.

- Det forlyder, at der arbejdes på en løsning i form af en regulering af gebyrerne, som opkræves ved salg af nye dæk, samt regulering af tilskudssatserne, som udbetales til dækindsamlere der indsamler de kasserede dæk, oplyser Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark.

- På nuværende tidspunkt kan det ikke oplyses, hvornår en regulering vil træde i kraft, men det er vores klare overbevisning, at der arbejdes på højtryk i Miljøministeriet og Miljøstyrelsen for at løse udfordringerne, hvilket vi i dækbranchen naturligvis værdsætter. Vi vil dog fortsat nøje følge udviklingen og løbende informere alle berørte aktører i branchen, siger Volker Nitz.

De stigende energiomkostninger påvirker alle dele af samfundet og erhvervslivet. Det gælder også for indsamling og genanvendelse af kasserede dæk.

-hawin

12/10 2022
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning