Intelligent teknologi reducerer kaffefirmas kørsler med 70 %

Intelligent teknologi reducerer kaffefirmas kørsler med 70 %

Danske Cafeu, som leverer kaffeløsninger til virksomheder, har med støtte fra Innovationsfonden fået udviklet en IoT-løsning, som tilgodeser både kundernes servicebehov og kaffefirmaets logistik- og miljøregnskab

Af Lisbeth Petersen

Ved hjælp af en unik it-løsning har kaffevirksomheden Cafeu over de senere år både nedbragt antallet af kørsler og lettet servicen for kunderne.

Virksomheden i Esbjerg, som også rummer eget risteri og pakkeri, leverer forskellige komplette kaffeløsninger til både små og store erhvervskunder. Og teknologien består af en opkobling, som gør, at Cafeu kan kommunikere med kaffemaskinen hos den enkelte virksomhed, og derigennem modtage og bearbejde store datamængder.

Det har ført til 70 procent færre udkørsler for virksomhedens servicemontører og salgsmedarbejdere.

– Den intelligente kommunikation øger convenience hos kunderne, og samtidig reduceres vores samlede miljøaftryk signifikant. Opstår der en fejl på en maskine, logger vores servicefolk på systemet, og i de fleste tilfælde fjernløses det, uden vi skal sende en mand ud, siger Michael Guldager, der er partner hos Cafeu Danmark, og uddyber:

- Når vi er nødt til at køre ud, kender vi fejlen på forhånd, hvilket optimerer processen yderligere.

Omstillingen har på fem år øget virksomhedens bruttofortjenesten med 421 procent til 7,3 millioner kroner i seneste regnskab, og antallet af installerede kaffemaskiner er i samme periode mere end firdoblet.

– Før vil fik IoT-løsningen skulle en af vores salgschauffører ud at kigge i skabene for at se, om kunden manglede kaffe. Det klarer systemet i dag automatisk, da maskinen selv fortæller, hvornår der skal leveres ny kaffe. Det giver en yderligere besparelse på både det logistiske og på CO2-udledningen, forklarer Michael Guldager.

  Steffan N. Tobiesen, direktør og grundlægger og Michael Guldager, partner i Cafeu

Nødvendig støtte fra Innovationsfonden
Allerede i 2010 tog Cafeu de første digitale skridt med et nyudviklet mobilsystem, der kunne sende en sms, hver gang der blev brygget en kop kaffe hos en kunde.

I takt med den stadigt bedre datadækning steg også såvel mulighederne som ønskerne for en mere avanceret løsning, og det var virksomhedens direktør i og grundlægger, Steffan N. Tobiesen der sammen med et eksternt bureau i 2021 fik udviklet først APK-filen (Android Package Kit) og senere backend-delen til systemet.

Cafeu har i to omgange modtaget økonomisk støtte fra Innovationsfonden til udviklingen af løsningen.

– Det har været en ret bekostelig affære, og vi kunne ikke have løftet opgaven uden den økonomiske støtte, vi har modtaget. Vi er naturligvis stolte over de resultater, vores løsning har skabt, og vi håber, at vores teknologi kan inspirere andre i branchen, fortæller Steffan N. Tobiesen.

Han fortsætter:

-Vi forsøger at gå forrest og vise, hvor meget man kan skåne miljøet og skabe bedre kunderelationer ved at tænke ud af boksen, når det kommer til det teknologiske setup, man opererer med i ens virksomhed.

Professor: IoT styrker konkurrenceevnen
Ifølge Jan Damsgaard, der er professor på Institut for Digitalisering ved CBS, er der ingen tvivl om, at danske virksomheder kan øge deres konkurrenceevne markant ved at udvikle markedstilpassede IoT-løsninger.

– Ofte sender danske virksomheder 'døde' varer på markedet. Det gør, at de ikke kan monitorere, hvor længe produkterne eksisterer, og hvordan de klarer sig i forhold til eksempelvis fejl og mangler. Virksomheder, der har IoT-løsninger i deres produkter, står derimod helt anderledes. Med indbyggede sensorer kan de følge produktet, og det gør dem i stand til at yde en bedre service for kunden, hvilket løfter konkurrenceevnen, siger Jan Damsgaard.

Cafeu modtog sidste år Den Sydjyske Erhvervspris i kategorien 'Digitalisering.

I år er virksomhedennomineret til prisen for "Årets digitale SMV: Omstilling 2025", der uddeles af Digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen ved Dansk Erhvervs digitaliseringspolitiske topmøde den 10. marts.

 

19/2 2025
  • Volvo Trucks nu med stop-start

    Volvo Trucks nu med stop-start

    transport ›Volvo Trucks introducerer en ny generation af sin I-Roll-teknologi, der tilføjer en motorstop-start-funktion. Verdensnyheden for tunge lastbiler reducerer både brændstofforbruget og CO2-udledningen
  • PostNord opruster inden Black Friday

    PostNord opruster inden Black Friday

    transport ›Black Friday og julen står for døren, og det har fået PostNord til at åbne flere nye pakkeshops i hele landet.
  • Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    transport ›Den kollektive ordning ReturBat har valgt at lade Batteriretur videreføre sine aktiviteter på blybatterier, hvilket medfører en mere effektiv og sammenhængende indsats på tværs af brancher og batterityper
  • Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    transport ›Danmarkshistoriens største anlægsprojekt skifter ud i ledelsen. Med Guy Taylor vil organisationen få tilført mere international erfaring den udfordrende byggeproces, som er bl.a. er ramt af forsinkelser på flere områder
  • Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    transport ›Skolen, som bl.a. tilbyder bus, gods- og truckuddannelser, bliver den 19. i rækken af erhvervsskoler og udbydere, der tilbyder 90 procent af alle AMU-kurser i Danmark
  • Ejner Hessel udvider sortimentet

    Ejner Hessel udvider sortimentet

    transport ›Med en ny forhandleraftale bliver Ejner Hessel officiel forhandler af det hollandske trailermærke Broshuis i Danmark, Norge og Sverige
  • El-lastbiler går over grænsen

    El-lastbiler går over grænsen

    transport ›Fra og med oktober kører Brings elektriske lastbil over landegrænsen mellem Sverige og Danmark. Den nye lastbil er Posten Bring koncernens første grænseoverskridende el-lastbil
  • Unge tager også nattoget

    Unge tager også nattoget

    transport ›Da de unge fik spørgsmålet om ønsker til forbedring af den kollektive trafik, lød svaret: ”Mulighed for at tage tog og bus om natten”. Det bliver nu realiseret i weekenderne langs Østbanen og Odsherredbanen