Investeringer, it-løsninger og internationale reguleringer skal styrke skibsfartenFoto: fra rapporten "En grøn kurs for Det Blå Danmark"

Investeringer, it-løsninger og internationale reguleringer skal styrke skibsfarten

- Tempo er nøglen, EU skal op i gear og mængden af bøvl og bureaukrati skal nedbringes. Det er erhvervsminister Morten Bødskovs konklusion på de anbefalinger, regeringens vækstteam for Det Blå Danmark netop har afleveret

Af Lisbeth Petersen

- Det Blå Danmark kan og skal gå forrest og fungere som accelerator for den grønne omstilling af den globale maritime sektor.

Sådan lyder en af visionerne i rapporten "En grøn kurs for Det Blå Danmark" fra Vækstteam for Det Blå Danmark, som netop har afsluttet sit arbejde.

Teamet, der består af bl.a. repræsentanter fra Maersk, Siemens og fagbevægelsen, blev nedsat af regeringen i juni sidste år.

Opgaven var at udarbejde anbefalinger til, hvordan Det Blå Danmark kan bevare sin position som førende søfartsnation og udnytte de vækstmuligheder, den grønne omstilling af skibsfarten medfører.

Dansk verdensindustri med udfordringer
Over 80 procent af verdenshandlen foregår til søs, og Danmark er den 12. største flagstat i verden med en registreret bruttotonnage i Dansk Internationalt Skibsregister på 22,9 mio.

Betegnelsen Det Blå Danmark omfatter mange forskellige virksomheder fra bl.a. rederier, havne, værfter og offshore til servicevirksomheder og finansielle og juridiske rådgivningsvirksomheder.

Og målt på produktionsværdi for eksport, huser Det Blå Danmark i dag verdens 7. største maritime industri.

I en tid med geopolitiske spændinger, handelsbarrierer og pres på forsyningskæderne er branchens førerposition dog udfordret, og regeringen ønsker derfor at støtte  gennem konkrete indsatsområder.

Nu har vækstteamet har identificeret disse fem:

1. Innovation og teknologiudvikling skal fremmes gennem bedre adgang til testfaciliteter, digitale løsninger og et styrket innovationsøkosystem.

2. Finansieringsmulighederne skal forbedres for at sikre, at maritime virksomheder kan investere i den grønne omstilling og konkurrere internationalt.

3. Danmarks maritime eksport og globale samarbejde skal styrkes gennem strategiske partnerskaber, fjernelse af handelsbarrierer og bedre adgang til nye vækstmarkeder.

4. International regulering skal påvirkes aktivt, så den understøtter grønne løsninger og sikrer lige konkurrencevilkår.

5. Den maritime arbejdsstyrke skal udvikles og understøttes, så Danmark har de rette kompetencer til at drive sektoren fremad i en tid med nye teknologi- og bæredygtighedskrav.

 Erhvervsminister, Morten Bødskov (S) og formand for vækstteamet, Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand, Siemens AG.

For mange benspænd
Formanden for vækstteamet, Jim Snabe, bestyrelsesformand i Siemens AG siger:

- Det Blå Danmark har altid været en drivkraft for innovation og vækst. Nu står vi over for en ny bølge af forandringer, hvor vi skal tage lederskab i den grønne omstilling af skibsfarten. Vækstteamet peger på konkrete anbefalinger, der kan sikre, at Danmark fastholder sin førende position i den globale maritime industri. Samtidig skaber vi nye arbejdspladser og styrker eksporten.

Og Erhvervsminister, Morten Bødskov (S) takker for anbefalingerne, og lover, at regeringen nu vil se på, hvordan de kan følges op:

- Vi har maritime virksomheder, der går forrest med innovative, grønne løsninger. Det enorme potentiale skal vi gribe. Tempo er nøglen, og EU skal op i gear, hvis vi ikke skal blive afhængige af andre landes grønne brændsler og teknologier, siger ministeren og fortsætter:

- Virksomhederne står på spring for at vende udviklingen, men der er for mange benspænd. Mængden af bøvl og bureaukrati skal nedbringes og adgangen til finansiering skal styrkes. Det arbejder vi aktivt på fra dansk side.

Se hele rapporten En grøn kurs for Det Blå Danmark

Medlemmerne af vækstteamet:
Formand: Personligt udpeget af erhvervsministeren som formand for vækstteamet er Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand, Siemens AG.

Medlemmer:
Louise Andreasen, CEO, Eltronic FuelTech
Pia Ankerstjerne, direktør, MARTEC
Bo Cerup-Simonsen, CEO, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping
Bo Foged, partner og CFO, Copenhagen Infrastructure Partners
Mikkel Gleerup, CEO, Cadeler
Michael Hansen, CEO, Hempel
Claus Jensen, forbundsformand, Dansk Metal
Carl Erik Kristensen, CEO, Seasight Group
Søren Meyer, CEO, ZeroNorth
Tina Revsbech, CEO, Maersk Tankers

Vækstteamet har været sekretariatsbetjent af Erhvervsministeriet, Søfartsstyrelsen, Udenrigsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet med inddragelse af øvrige relevante myndigheder.

28/3 2025
  • Transportmessen klar med sceneprogrammet

    Transportmessen klar med sceneprogrammet

    transport ›Lærerige og udfordrende indlæg og spændende debatter om blandt andet fremtidens transport og drivmidler er i vente, når Transport 2025 samler toneangivende aktører på messens hovedscene
  • Varestrømmen af farma-produkter i Europa kortlagt

    Varestrømmen af farma-produkter i Europa kortlagt

    transport ›Logistikvirksomheden Logista Freight har analyseret, hvordan handelsstrømmene i lægemiddelsektoren har bevæget sig de seneste ti år, både hvad økonomi og fragtruter angår. Resultaterne er publiceret i en nyligt offentliggjort rapport
  • Lynladepladser skyder i vejret

    Lynladepladser skyder i vejret

    transport ›Vejdirektoratets entreprenør påbegynder nu arbejdet med at bygge ladeparker til elbiler på rastepladserne Ejer Bavnehøj Øst og Ejer Bavnehøj Vest langs E45 Østjyske Motorvej. Ladeparkerne forventes klar til brug i januar 2026
  • Forebyggelse giver transportvirksomheder store besparelser

    Forebyggelse giver transportvirksomheder store besparelser

    transport ›Aldrig før er der registreret så mange skader på biler, varevogne og lastbiler som i 2024. Alligevel er det kun et fåtal af virksomheder i transportbranchen, der arbejder struktureret med forebyggelse af mindre skader på deres bilflåde, hvilket kan resultere i betydelige økonomiske besparelser, viser tal fra Codan
  • Danmarkspremiere på fuldelektrisk lastbil på Transport 2025

    Danmarkspremiere på fuldelektrisk lastbil på Transport 2025

    transport ›IVECO fejrer sit 50 års jubilæum på transportmessen i Herning i næste måned. Her præsenterer bilproducenten samtidig sin første fuldelektriske distributionschassis, S-eWAY
  • Nemmere CSRD-rapportering med ny løsning

    Nemmere CSRD-rapportering med ny løsning

    transport ›Platformen indenfor internationale mobilitetstjenester, DKV Mobility introducerer en ny løsning, der gør det muligt for virksomheder at analysere og dokumentere emissioner fra deres køretøjsflåder i overensstemmelse med EU-reguleringer
  • dao er parat til at tage over fra PostNord

    dao er parat til at tage over fra PostNord

    transport ›PostNords annoncering om at ville ophøre med brevomdelingen ændrer ikke på muligheden for at sende og modtage breve, magasiner og andre forsendelser i Danmark. Distributionsselskabet dao oplyser, at de har infrastrukturen og kapaciteten på plads til at håndtere opgaven
  • Stena Line og Norsepower samarbejder om methanol-hybrid RoRo-færge

    Stena Line og Norsepower samarbejder om methanol-hybrid RoRo-færge

    transport ›Fartøjet bliver udstyret med to 28x4 meter Norsepower Rotor Sails, og forventes at reducere brændstofforbruget med op til 9 procent. Det skal sejle på den irske rute mellem Belfast og Heysham, hvor vindforholdene er gunstige for vindassisteret fremdrift