Investeringer, it-løsninger og internationale reguleringer skal styrke skibsfartenFoto: fra rapporten "En grøn kurs for Det Blå Danmark"

Investeringer, it-løsninger og internationale reguleringer skal styrke skibsfarten

- Tempo er nøglen, EU skal op i gear og mængden af bøvl og bureaukrati skal nedbringes. Det er erhvervsminister Morten Bødskovs konklusion på de anbefalinger, regeringens vækstteam for Det Blå Danmark netop har afleveret

Af Lisbeth Petersen

- Det Blå Danmark kan og skal gå forrest og fungere som accelerator for den grønne omstilling af den globale maritime sektor.

Sådan lyder en af visionerne i rapporten "En grøn kurs for Det Blå Danmark" fra Vækstteam for Det Blå Danmark, som netop har afsluttet sit arbejde.

Teamet, der består af bl.a. repræsentanter fra Maersk, Siemens og fagbevægelsen, blev nedsat af regeringen i juni sidste år.

Opgaven var at udarbejde anbefalinger til, hvordan Det Blå Danmark kan bevare sin position som førende søfartsnation og udnytte de vækstmuligheder, den grønne omstilling af skibsfarten medfører.

Dansk verdensindustri med udfordringer
Over 80 procent af verdenshandlen foregår til søs, og Danmark er den 12. største flagstat i verden med en registreret bruttotonnage i Dansk Internationalt Skibsregister på 22,9 mio.

Betegnelsen Det Blå Danmark omfatter mange forskellige virksomheder fra bl.a. rederier, havne, værfter og offshore til servicevirksomheder og finansielle og juridiske rådgivningsvirksomheder.

Og målt på produktionsværdi for eksport, huser Det Blå Danmark i dag verdens 7. største maritime industri.

I en tid med geopolitiske spændinger, handelsbarrierer og pres på forsyningskæderne er branchens førerposition dog udfordret, og regeringen ønsker derfor at støtte  gennem konkrete indsatsområder.

Nu har vækstteamet har identificeret disse fem:

1. Innovation og teknologiudvikling skal fremmes gennem bedre adgang til testfaciliteter, digitale løsninger og et styrket innovationsøkosystem.

2. Finansieringsmulighederne skal forbedres for at sikre, at maritime virksomheder kan investere i den grønne omstilling og konkurrere internationalt.

3. Danmarks maritime eksport og globale samarbejde skal styrkes gennem strategiske partnerskaber, fjernelse af handelsbarrierer og bedre adgang til nye vækstmarkeder.

4. International regulering skal påvirkes aktivt, så den understøtter grønne løsninger og sikrer lige konkurrencevilkår.

5. Den maritime arbejdsstyrke skal udvikles og understøttes, så Danmark har de rette kompetencer til at drive sektoren fremad i en tid med nye teknologi- og bæredygtighedskrav.

 Erhvervsminister, Morten Bødskov (S) og formand for vækstteamet, Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand, Siemens AG.

For mange benspænd
Formanden for vækstteamet, Jim Snabe, bestyrelsesformand i Siemens AG siger:

- Det Blå Danmark har altid været en drivkraft for innovation og vækst. Nu står vi over for en ny bølge af forandringer, hvor vi skal tage lederskab i den grønne omstilling af skibsfarten. Vækstteamet peger på konkrete anbefalinger, der kan sikre, at Danmark fastholder sin førende position i den globale maritime industri. Samtidig skaber vi nye arbejdspladser og styrker eksporten.

Og Erhvervsminister, Morten Bødskov (S) takker for anbefalingerne, og lover, at regeringen nu vil se på, hvordan de kan følges op:

- Vi har maritime virksomheder, der går forrest med innovative, grønne løsninger. Det enorme potentiale skal vi gribe. Tempo er nøglen, og EU skal op i gear, hvis vi ikke skal blive afhængige af andre landes grønne brændsler og teknologier, siger ministeren og fortsætter:

- Virksomhederne står på spring for at vende udviklingen, men der er for mange benspænd. Mængden af bøvl og bureaukrati skal nedbringes og adgangen til finansiering skal styrkes. Det arbejder vi aktivt på fra dansk side.

Se hele rapporten En grøn kurs for Det Blå Danmark

Medlemmerne af vækstteamet:
Formand: Personligt udpeget af erhvervsministeren som formand for vækstteamet er Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand, Siemens AG.

Medlemmer:
Louise Andreasen, CEO, Eltronic FuelTech
Pia Ankerstjerne, direktør, MARTEC
Bo Cerup-Simonsen, CEO, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping
Bo Foged, partner og CFO, Copenhagen Infrastructure Partners
Mikkel Gleerup, CEO, Cadeler
Michael Hansen, CEO, Hempel
Claus Jensen, forbundsformand, Dansk Metal
Carl Erik Kristensen, CEO, Seasight Group
Søren Meyer, CEO, ZeroNorth
Tina Revsbech, CEO, Maersk Tankers

Vækstteamet har været sekretariatsbetjent af Erhvervsministeriet, Søfartsstyrelsen, Udenrigsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet med inddragelse af øvrige relevante myndigheder.

28/3 2025
  • Skræddersyet til terrænkørsel

    Skræddersyet til terrænkørsel

    transport ›Volvos brede udvalg af mellemtunge lastbiler opgraderes nu med en mere robust Volvo FL 4x4 til de krævende opgaver
  • Sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning

    Sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning

    transport ›Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.
  • UPM lancerer aftagelige etiketter til logistikbranchen

    UPM lancerer aftagelige etiketter til logistikbranchen

    transport ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 præsenteret en ny etiketløsning til den voksende logistiksektor med genanvendelige emballager
  • Dobbelttrailere får plads på motorveje

    Dobbelttrailere får plads på motorveje

    transport ›22 danske til- og frakørsler bliver nu ombygget, så det bliver muligt for lastbiler at køre med to sættevogne. Trods størrelsen og tyngden giver de nemlig betydelige, klimasmæssige gevinster
  • Dansk Distribution bygger ny terminal i Taulov

    Dansk Distribution bygger ny terminal i Taulov

    transport ›- Et markant skridt ind i fremtidens logistik, kalder virksomheden opførelsen af en ny cross-docking-teminal. Den er første etape af et større byggeri, der skal sikre håndteringen og høj performance af de fortsat stigende godsmængder
  • Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    transport ›Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029
  • Klimaaftrykket kortlagt

    Klimaaftrykket kortlagt

    transport ›Nu kan man se klimaaftrykket på de varer, man lægger i kurven, når man handler online hos Brødrene Dahl. Det gælder også for udledningen under transporten
  • Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    transport ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport