Investeringer, it-løsninger og internationale reguleringer skal styrke skibsfartenFoto: fra rapporten "En grøn kurs for Det Blå Danmark"

Investeringer, it-løsninger og internationale reguleringer skal styrke skibsfarten

- Tempo er nøglen, EU skal op i gear og mængden af bøvl og bureaukrati skal nedbringes. Det er erhvervsminister Morten Bødskovs konklusion på de anbefalinger, regeringens vækstteam for Det Blå Danmark netop har afleveret

Af Lisbeth Petersen

- Det Blå Danmark kan og skal gå forrest og fungere som accelerator for den grønne omstilling af den globale maritime sektor.

Sådan lyder en af visionerne i rapporten "En grøn kurs for Det Blå Danmark" fra Vækstteam for Det Blå Danmark, som netop har afsluttet sit arbejde.

Teamet, der består af bl.a. repræsentanter fra Maersk, Siemens og fagbevægelsen, blev nedsat af regeringen i juni sidste år.

Opgaven var at udarbejde anbefalinger til, hvordan Det Blå Danmark kan bevare sin position som førende søfartsnation og udnytte de vækstmuligheder, den grønne omstilling af skibsfarten medfører.

Dansk verdensindustri med udfordringer
Over 80 procent af verdenshandlen foregår til søs, og Danmark er den 12. største flagstat i verden med en registreret bruttotonnage i Dansk Internationalt Skibsregister på 22,9 mio.

Betegnelsen Det Blå Danmark omfatter mange forskellige virksomheder fra bl.a. rederier, havne, værfter og offshore til servicevirksomheder og finansielle og juridiske rådgivningsvirksomheder.

Og målt på produktionsværdi for eksport, huser Det Blå Danmark i dag verdens 7. største maritime industri.

I en tid med geopolitiske spændinger, handelsbarrierer og pres på forsyningskæderne er branchens førerposition dog udfordret, og regeringen ønsker derfor at støtte  gennem konkrete indsatsområder.

Nu har vækstteamet har identificeret disse fem:

1. Innovation og teknologiudvikling skal fremmes gennem bedre adgang til testfaciliteter, digitale løsninger og et styrket innovationsøkosystem.

2. Finansieringsmulighederne skal forbedres for at sikre, at maritime virksomheder kan investere i den grønne omstilling og konkurrere internationalt.

3. Danmarks maritime eksport og globale samarbejde skal styrkes gennem strategiske partnerskaber, fjernelse af handelsbarrierer og bedre adgang til nye vækstmarkeder.

4. International regulering skal påvirkes aktivt, så den understøtter grønne løsninger og sikrer lige konkurrencevilkår.

5. Den maritime arbejdsstyrke skal udvikles og understøttes, så Danmark har de rette kompetencer til at drive sektoren fremad i en tid med nye teknologi- og bæredygtighedskrav.

 Erhvervsminister, Morten Bødskov (S) og formand for vækstteamet, Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand, Siemens AG.

For mange benspænd
Formanden for vækstteamet, Jim Snabe, bestyrelsesformand i Siemens AG siger:

- Det Blå Danmark har altid været en drivkraft for innovation og vækst. Nu står vi over for en ny bølge af forandringer, hvor vi skal tage lederskab i den grønne omstilling af skibsfarten. Vækstteamet peger på konkrete anbefalinger, der kan sikre, at Danmark fastholder sin førende position i den globale maritime industri. Samtidig skaber vi nye arbejdspladser og styrker eksporten.

Og Erhvervsminister, Morten Bødskov (S) takker for anbefalingerne, og lover, at regeringen nu vil se på, hvordan de kan følges op:

- Vi har maritime virksomheder, der går forrest med innovative, grønne løsninger. Det enorme potentiale skal vi gribe. Tempo er nøglen, og EU skal op i gear, hvis vi ikke skal blive afhængige af andre landes grønne brændsler og teknologier, siger ministeren og fortsætter:

- Virksomhederne står på spring for at vende udviklingen, men der er for mange benspænd. Mængden af bøvl og bureaukrati skal nedbringes og adgangen til finansiering skal styrkes. Det arbejder vi aktivt på fra dansk side.

Se hele rapporten En grøn kurs for Det Blå Danmark

Medlemmerne af vækstteamet:
Formand: Personligt udpeget af erhvervsministeren som formand for vækstteamet er Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand, Siemens AG.

Medlemmer:
Louise Andreasen, CEO, Eltronic FuelTech
Pia Ankerstjerne, direktør, MARTEC
Bo Cerup-Simonsen, CEO, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping
Bo Foged, partner og CFO, Copenhagen Infrastructure Partners
Mikkel Gleerup, CEO, Cadeler
Michael Hansen, CEO, Hempel
Claus Jensen, forbundsformand, Dansk Metal
Carl Erik Kristensen, CEO, Seasight Group
Søren Meyer, CEO, ZeroNorth
Tina Revsbech, CEO, Maersk Tankers

Vækstteamet har været sekretariatsbetjent af Erhvervsministeriet, Søfartsstyrelsen, Udenrigsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet med inddragelse af øvrige relevante myndigheder.

28/3 2025
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret
  • Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    transport ›Hedin Nordic Truck har indgået aftale om salg af Hedin Nordic Truck Retail Odense til Iveco-forhandleren REA Erhvervsbiler. Frasalget sker for at styrke Ivecos position på Fyn på både salg og service gennem en styrket og fokuseret organisation.
  • Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    transport ›Uno-X Truck fortsætter udrulningen af lynladning til den tunge transport med en ny lokation i Kolding. Anlægget bliver femte stop i rækken og markerer en strategisk styrkelse af den nødvendige ladeinfrastruktur i Danmark, siger markedsdirektør Michael B. Hansen