Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

Med lanceringen af den elektriske lastbil S-eWay tager Iveco og Hedin Nordic Truck et vigtigt skridt mod emissionsfri transport i Danmark. Lastbilen byder på op til 400 kilometers rækkevidde, lynhurtig opladning og stor fleksibilitet – både til distributionskørsel og specialiserede opgaver i fx bygge- og anlægsbranchen

Iveco fortsætter sin satsning på grøn omstilling med introduktionen af S-eWay på det danske marked. Den nye elektriske lastbil har en rækkevidde på op til 400 km og understøtter lynopladning med optil 350 kW, der giver mulighed for effektiv genopladning, mens føreren også lader op under sine pauser.

Med en tilladt totalvægt på op til 28 ton (6x2 solo langchassis) imødekommer S-eWay erhvervslivets behov ved både regional og bynær transport.

- S-eWay er en banebrydende lastbil for det danske marked. Vi oplever allerede stor interesse, især blandt kunder med klare grønne ambitioner.

- Med S-eWay tilbyder vi en robust, driftssikker og emissionsfri løsning, som passer perfekt til danske virksomheders behov for en effektiv transportløsning, siger Kåre Neergaard, Head of Product & Marketing hos Hedin Nordic Truck, som tidligere hed Iveco Danmark.

Kåre Neergaard ser S-eWay som et afgørende bidrag til omstillingen af den nordiske transportsektor.

Stor fleksibilitet med mange muligheder
S-eWay tilbydes i flere konfigurationer, men fokus på det danske marked ligger aktuelt på distributionsvenlige chassiser: et 4x2 chassis til opbygning med 18 pallers kasse og lift, samt et 6x2 chassis til 24 pallers løsninger – begge med AD-førerhus og høj standardudrustning.

Begge modeller er fabriksforberedt med den fulde MY24 opdatering (Herunder også GSR), der kendes fra Ivecos øvrige modelprogram og fuld luftaffjedring. Derudover tæller standardudstyret på S-eWAY også optioner som mirror-cams og Alcoa Dura-Bright fælge, der bidrager til bedre effektivitet og vægtoptimering.

Batteriet på den nye Iveco S-eWay er dækket af en garanti på 6 år, 600.000 kilometer eller 160 MWh gennemløbet energi – alt efter hvad der indtræder først.

- Iveco har altid været kendt for alsidighed og styrke. Den elektriske S-eWay viderefører de egenskaber i den nye, emissionsfri udgave. Vores kunder får nu mulighed for at vælge en elektrisk lastbilsløsning, som kan håndtere selv krævende opgaver, fortsætter Kåre Neergaard.

Med op til 400 km rækkevidde og op til 350 KW DC-opladning kombinerer S-eWay ydeevne og fleksibilitet uden kompromisser.

Optimal ydelse og førerkomfort
S-eWay er udstyret med en avanceret elektrisk drivlinje fra FPT Industrial med e-aksel og to elmotorer, der sikrer en effekt på op til 480 kW og et maksimalt drejningsmoment på 1.800 Nm. E-akslen medvirker til lavere energitab, hvilket betyder bedre effektivitet og rækkevidde.

Derudover tilbyder S-eWay op til tre forskellige ePTO-løsninger, som muliggør drift af udstyr som kraner, tippelad og køleaggregater.

Førerhuset er designet med maksimal komfort i fokus med en næsten lydløs og vibrationsfri køreoplevelse. Det digitale instrumentpanel giver intuitiv betjening og fuld kontrol – og med det høje standardudstyrsniveau, herunder Full-LED lygter, akseltryksmåler og elektrohydraulisk styretøj, får chaufføren en moderne og komfortabel arbejdsplads.

- Lanceringen af S-eWay styrker vores position som en af de førende leverandører af elektriske erhvervskøretøjer i Danmark. Tilskudspuljen for nul-emissionskøretøjer åbner også til efteråret – og her står vi selvfølgelig klar til at hjælpe vognmændene med ansøgning om tilskud fra puljen til grøn omstilling, afslutter Kåre Neergaard.

Iveco S-eWay kan allerede nu bestilles, og de første leverancer forventes i første halvår af 2026.

-hawin

23/5 2025
  • GLS' nye distributionscenter i Randers åbnet

    GLS' nye distributionscenter i Randers åbnet

    transport ›I sidste uge slog pakkedistributøren dørene op til centret, der øger kapacitet markant og medfører bl.a. flere arbejdspladser, mindre motorvejskørsel og flere elbiler
  • Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    transport ›Selskabet har sammen med sine samarbejdspartnere vundet statens udbud om at flyve med 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF) mellem Aalborg og København. Udbuddet er det første af sin slags i EU
  • AI hjælper med flådestyringen

    AI hjælper med flådestyringen

    transport ›Flåderådgiver fra Webfleet er en ny AI-drevet løsning, der skal gøre det enklere, hurtigere og mere effektivt for flådeteams at få adgang til drifts- og performance-data
  • Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    transport ›Sikkerhedsparkeringen til 35 lastbiler er resultatet af et strategisk samarbejde mellem Drivers First, Venturi Fastigheter og Øresundsbron
  • Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    transport ›Fossile råvarer er erstattet med BASF-pyrolyseolie fra forbrugerplast i de transportkasser fra Knauf Industries, som blandt andre er taget i brug af en spansk seafood-leverandør
  • Leman styrker sit air & sea-netværk

    Leman styrker sit air & sea-netværk

    transport ›Det danskfunderede, globale transport- og logistikfirma, Leman opkøber Raben Groups Air & Sea-aktiviteter i Tyskland og Polen med virkning fra 1. januar 2026
  • Forenklet varebilskørsel skrottet

    Forenklet varebilskørsel skrottet

    transport ›Transportministeren vil alligevel ikke afskaffe uddannelses- og prøvekrav for de varebilschauffører, som kører gods for fremmed regning
  • Solceller er næste skridt

    Solceller er næste skridt

    transport ›Green Energy har gang i et pilotprojekt med DHL Freight Sverige, hvor avancerede solcellesystemer testes på ti lastbiler drevet af HVO og flydende biogas, LBG.