Jysk indsætter el-lastbiler til containertransport i Danmark

Jysk indsætter el-lastbiler til containertransport i Danmark

Jysk og Dania Connect samarbejder om brug af elektriske lastbiler mellem Aarhus Havn og Jysks distributionscenter i Uldum. Det skal reducere CO2e udledningen med op til 37%

Hver dag køres over 50 containere fra Aarhus Havn til Jysks distributionscenter i Uldum med varer som madrasser, sengetøj og havemøbler.

Nu er der indsat to elektriske lastbiler fra Dania Connect på strækningen, som skal køre otte ture tur/retur hver dag mellem Aarhus Havn og Jysks distributionscenter i Uldum.

Det er første gang, Jysk udskifter diesel-lastbiler med el-lastbiler i Danmark, og Jysk forventer at kunne reducere CO2e-udledningen ved udskiftningen med 37%.

Derudover skal løsningen give Jysk erfaringer til at udvide brugen af el-lastbiler på andre strækninger i landet fremadrettet.

- Vi er glade for, at vi nu, sammen med Dania Connect, har elektriske lastbiler på de danske veje til at transportere vores varer mellem Aarhus Havn og Uldum.

- I Jysk har vi en ambition om at nedbringe vores CO2e-udledninger i de kommende år, og selvom vores globale logistiknetværk kræver mange forskellige løsninger for at komme i mål med at reducere vores klimapåvirkning, så har jeg store forventninger til læringerne fra disse el-lastbiler til at udvide ordningen, siger executive vice president for logistik, Ole Thomsen.

Hos Dania er man også glade for at kunne støtte Jysk i deres arbejde med at nedbringe deres CO2e-aftryk i transporten.

- Vi har længe arbejdet med den grønne omstilling og har et mål om at 50% af vores lastbiler skal køre på el inden 2030.

- Vi tror på, at det er vejen frem for at skabe en mere bæredygtig transport i fremtiden, siger group ceo og ejer af Dania Connect, Frank Hjortekær-Jensen.

Flere løsninger til at nedbringe CO2e på transport
Udover de nye el-lastbiler fra Dania Connect mellem Aarhus Havn og Jysks distributionscenter i Uldum implementerer Jysk flere tiltag i andre lande for at gøre transport af varer mere effektiv og mindske klimabelastningen.

- Det er én ting at skifte fra eksempelvis diesel- til el-lastbiler, men vi undersøger også mange andre løsninger i vores logistiknetværk.

- Vi kigger blandt andet på, hvordan vi pakker vores paller med varer optimalt, og hvordan vi får flest muligt varer med i transporten.

- Derudover kan der ofte findes lokale løsninger i forskellige lande, som ikke nødvendigvis fungerer på tværs af hele Europa eller hele verden, forklarer Ole Thomsen.

Eksempler fra Sverige og Finland
Containere fra Gøteborg Havn til Jysks distributionscenter i Nässjö bliver transporteret med el-tog, så langt det kan lade sig gøre, hvorefter el-lastbiler kører containerne det sidste stykke til distributionscenteret.

For at få varerne fra distributionscenteret i Nässjö hele vejen til butikkerne i Nordsverige sættes containere igen på el-tog i stedet for at bruge konventionelle diesellastbiler.

Fra togstationerne i Nordsverige til de lokale butikker leveres containerne med lastbiler, der kører på enten vegetabilsk olie eller biogas.

Når konventionelle lastbiler, der kører på diesel, er den eneste løsning, gælder det om at få så mange varer som muligt med i transporten.

En måde at gøre det på er at sætte to hængere på én lastbil, som kaldes High Capacity Transport eller modulvogntog.

Denne løsning bruger Jysk for at nå butikkerne i det nordlige Finland. Ved at én lastbil kører med to hængere – i stedet for to individuelle lastbiler med én hænger hver – kan der, ifølge Jysk, spares op til 27 procent af udledningerne.

Jysk planlægger at teste løsningen med modulvogntog i flere lande, efterhånden som det bliver muligt på længere strækninger i Europa.

-hawin

11/2 2025
  • Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    Dansk Distribution A/S bygger ny terminal i Taulov

    transport ›- Et markant skridt ind i fremtidens logistik, kalder virksomheden opførelsen af en ny cross-docking-teminal. Den er første etape af et større byggeri, der skal sikre håndteringen og høj performance af de fortsat stigende godsmængder
  • Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    transport ›Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029
  • Klimaaftrykket kortlagt

    Klimaaftrykket kortlagt

    transport ›Nu kan man se klimaaftrykket på de varer, man lægger i kurven, når man handler online hos Brødrene Dahl. Det gælder også for udledningen under transporten
  • Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    transport ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

    transport ›Luftfartens Klimapartnerskab har nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området