Komité: Afstanden mellem Sydfyn og Sydhavsøerne skal halveresIllustration: Ved at bygge en fremskudt havn i Tårs kan sejltiden halveres.

Komité: Afstanden mellem Sydfyn og Sydhavsøerne skal halveres

Politikere og erhvervsorganisationer på tværs af kommuner og regioner vil bruge Femern Bæltforbindelsen til at skabe en grøn transportkorridor, der øger mobiliteten i Danmark

Den kommende Femern Bælt-forbindelse kommer til at øge mobiliteten markant i Østdanmark med tunnel til Tyskland samt nye veje og hurtige togforbindelser op gennem Sjælland. Men en relativ lille tillægs-investering kan faktisk skabe massiv effekt på mobiliteten mellem Fyn/Sydfyn og Lolland-Falster, også kendt som Sydhavsøerne.

Ombygget havn halverer transporttiden
-Det handler om at udnytte Femern Bælt-forbindelsens fulde potentiale. En udbygning af færgehavnen i Tårs vil halvere overfartstiden på Spodsbjerg-Tårs ruten og åbne for nye muligheder i syd og mod vest og skabe en helt ny sammenhængskraft'. Sådan lyder det fra Langelands borgmester Tonni Hansen (SF), som er formand for 'Rute 9 Komitéen'.

I dag tager det 45 minutter at sejle mellem Spodsbjerg på Langeland og Tårs på Lolland. Ved at bygge en fremskudt havn i Tårs, så færgen undgår den lave vandstand i den nuværende havn, kan sejladsen bringes helt ned på 22 minutter med afgang hver halve time frem for timedrift.

Stærk og bredt sammensat komite
-Mobilitet er en afgørende parameter for udvikling og vækst, og hvis der er én enkelt ting, man kunne gøre for at give hele dette område et løft i konkurrenceevne, så er det netop at opgradere Spodsbjerg-Tårs overfarten, og at man får bundet landsdelene bedre sammen, så der for virksomhederne er bedre rekrutteringsmuligheder og for unge mennesker flere uddannelsesmuligheder. Sådan siger DI's branchedirektør for infrastruktur og mobilitet, Michael Svane, der er næstformand for komiteen.

Udover SF-borgmesteren på Langeland tæller komiteen også borgmestrene Holger Schou Rasmussen (S) fra Lolland, Bo Hansen (S) fra Svendborg og John Brædder (G) fra Guldborgsund kommuner samt formanden for Region Sjælland Heino Knudsen (S). Derudover er der repræsentanter fra Dansk Metal, DI, Landdistrikternes Fællesråd og Femern Belt Development.

-Jeg har konstant fokus på at få hele Region Sjælland bundet godt sammen med det øvrige Danmark og resten af Europa. I det arbejde er Femern-forbindelsen enormt vigtig, og en fremtidig udbygning af havnen i Tårs og en halvering af transporttiden mellem landsdelene vil være et stærkt løft og give endnu flere muligheder for at få fuldt udbytte af den kommende Femern-forbindelse for borgere og virksomheder, siger Heino Knudsen (S), formand for Region Sjælland.

En af landets travleste færgeruter
De færreste er sikkert klar over det, men Spodsbjerg-Tårs færgerne er en af de allermest benyttede danske færgeruter. Med årligt mere end 500.000 passagerer, mere end 200.000 biler og 30.000 lastbiltransporter. Fraregnet Mols-Linien Aarhus-Odden har ruten næst efter Fanø-Esbjerg overfarten landets højeste antal personbil-transporter og næst efter Køge-Rønne det højeste antal lastbiltransporter.

-En halvering af transporttiden vil reelt åbne den sydlige del af landet op. Det vil gøre en kæmpe forskel for både lønmodtagere, virksomheder og turister, at de nemt og hurtigt kan komme til og fra Tyskland, Lolland-Falster, Langeland, Fyn og for den sags skyld videre med færgen til Sønderjylland, siger Tonni Hansen.

Komitéen har netop haft sit første møde, og i den kommende tid vil medlemmerne opsøge politikere og andre beslutningstagere med tasken fuld af stærke argumenter om både samfunds- og miljøgevinsterne ved etableringen af en grøn korridor langs
Rute 9.

Rute 9 Komiteens medlemmer:
Tonni Hansen (SF), borgmester, Langeland Kommune (formand)
Michael Svane, branchedirektør for infrastruktur og mobilitet, DI (næstformand)
Holger Schou Rasmussen (S), borgmester, Lolland Kommune
Bo Hansen (S), borgmester, Svendborg Kommune
John Brædder (G), borgmester, Guldborgsund Kommune
Heino Knudsen (S), regionsrådsformand, Region Sjælland
Steffen Damsgaard, formand, Landdistrikternes Fællesråd
Pernille Birch, erhvervspolitisk konsulent, Dansk Metal
Stig Rømer Winther, direktør, Femern Belt Development
Finn Methmann, direktør, STM Vinduer
Kim Frimann, direktør, Frimann Biler
Thomas Knudsen, kommunaldirektør, Lolland Kommune
Mikkel Wesselhoff, direktør, Business Lolland Falster
Jørgen Jensen, forretningsudvikler, Business Lolland-Falster (Sekretariat)

-lipe

15/2 2021
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38