Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet
Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
2024 blev et rekordår hos Langelandslinjen.
Aldrig før har der været flere lastbiler med færgerne mellem Langeland og Lolland end der var sidste år.
Mange af lastbilerne havde materialer med til byggeriet af Femern-forbindelsen, og derfor sætter årets overførsler af gods rekord.
33.795 lastbiler sejlede med færgerne i 2024, og det er altså en stigning på over 12 % i forhold til 2023, hvor tallet lå på 28.716.
Antallet af passagerer er gået fra 536.803 i 2023 til 531.511 i 2024, altså et lille fald på 1 %. Det samme billede ser Langelandslinjen for antal personbiler, der er gået fra 218.505 i 2023 til 216.009 i 2024.
- I 2024 har Langelandslinjen været den logiske genvej for mange af de materialer, som bruges til byggeriet af Femern-forbindelsen.
- Og når forbindelsen står færdig, vil den styrke Langelandslinjen som den fornuftige genvej for mange af de tyske transporter, som gerne vil spare de dyre landevejskilometer mod Danmark, forklarer Molslinjens administrerende direktør Kristian Durhuus.
-hawin