
Lynladepladser skyder i vejret
Vejdirektoratets entreprenør påbegynder nu arbejdet med at bygge ladeparker til elbiler på rastepladserne Ejer Bavnehøj Øst og Ejer Bavnehøj Vest langs E45 Østjyske Motorvej. Ladeparkerne forventes klar til brug i januar 2026
Vejdirektoratet etablerer nu i alt 32 lynladepladser på Ejer Bavnehøj rastepladserne, der ligger på hhv. øst- og vestsiden af Østjyske Motorvej ved Skanderborg. Elbilister i hver retning kan således se frem til 16 lynladepladser der vil kunne tages i brug til januar næste år.
- Med Ejer Bavnehøj projektet og dermed årets andet sæt ladeparker, der nu skydes i gang, er vi kommet godt fra start med vores planer om at opføre 22 ladeparker i 2025.
- Vi glæder os samtidig over, at de mange elbilister på de danske veje snart vil få endnu bedre mulighed for at lynlade undervejs på turen.
- Ladestanderne i de nye parker vil kunne lade med op til 400 kW, så det bliver en hel del hurtigere at lade op på farten, fortæller projektleder Charlotte Veiss-Pedersen fra Vejdirektoratet.
Det vil være OK og Cirkle K, der sætter strøm til ladestanderne, da de har vundet udbuddet som ladeoperatører på de to rastepladser.
Af i alt 16 lynladepladser, der kommer på hver rasteplads, vil otte ladestandere betjenes af OK og otte af Cirkle K. Minimum to af ladepladserne vil være til lange køretøjer såsom varevogne og biler med campingvogn eller trailer.
Ladeparkerne overdækkes desuden, så bilisterne kan stå i læ for sol og regn, og på taget etableres solceller, der skal bidrage til den grønne omstilling.
Jord fra byggeri bliver til støjvold
Jorden, der graves op i forbindelse med opførelsen af ladeparken, vil få nyt liv som støjvold langs E45, hvor Vejdirektoratet allerede arbejder på en udvidelse af motorvejen til tre spor i hver retning.
På strækningen syd for Skanderborg kommer man til at genbruge jorden og etablere støjvolde langs den udbyggede motorvej.
“Vi så en oplagt mulighed for at genbruge al den jord, der bliver tilovers, når vi graver ud til ladeparkerne, i stedet for at transportere den væk og bruge unødige ressourcer. Vi forsøger selvfølgelig - som mange andre - at tænke i cirkulære løsninger, når det er muligt, siger Charlotte Veiss-Pedersen.
I forbindelse med anlægsarbejdet er Vejdirektoratet nødt til midlertidigt at inddrage nogle af de eksisterende p-pladser på rastepladserne, da entreprenøren skal bruge dem til arbejdsareal.
Når arbejdet med at bygge de to ladeparker er færdigt, vil trafikanter igen kunne bruge p-pladserne.
-hawin
Fakta om ladeparkerne
OK og Cirkle K er operatører på begge ladeparker. Af konkurrencehensyn har Vejdirektoratet opdelt ladeparker med 16 eller flere ladepunkter, så der er flere ladeoperatører på rastepladserne.
Brdr. Møller er entreprenør på opgaven, og DAV Nordic står for etableringen af overdækninger med solceller.
Med Infrastrukturplan 2035 er der afsat 500 millioner kroner til udrulning af ladeinfrastrukturen. De første lynladepladser er allerede åbnet, og i 2026 skal 22 nye ladeparker med samlet set 288 lynladepladser stå klar langs de danske motorveje.