Mere fart og større sikkerhed på ptX-udviklingen Guidelinen indeholder anvisninger til at risikovurdere teknologien, eksempler på HSE-planer og en indføring i, hvordan man kan arbejde med sikkerhedsledelse.

Mere fart og større sikkerhed på ptX-udviklingen

Power-to-X-branchen har fået en online guideline, der lægger grunden for en hurtig og sikker implementering af den grønne teknologi

Et nyt opslagsværk fra DBI - Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut og Force Technology giver overblik over relevante standarder og nødvendige godkendelser sammen med en opskrift på det nødvendige sikkerhedsarbejde.

Ifølge parterne er vejen til succes med power-to-X nemlig brolagt med tøvende myndigheder, lokal modstand og en manglende sikkerhedskultur.

Derfor udgiver de aktører en ny online guideline med titlen ”Safe and faster power-to-X”, som kan hjælpe med at rydde nogle af forhindringerne af vejen.

Som titlen siger, skal guidelinen fungere som et opslagsværk til power-to-X-industrien, myndighederne og samfundet, så omstillingen til den grønne teknologi både kan ske hurtigere og mere sikkert.

Accelererer implementeringen af power-to-X
-
Virksomhederne kan allerede på idestadiet slå op i guidelinen og se, hvilke standarder de skal følge, hvilke godkendelser der er brug for, og hvilket sikkerhedsmæssigt forarbejde et givent projekt kræver.

- Dermed kan guidelinen hjælpe til at accelerere processen med at projektere, opføre og drive power-to-X-anlæg, siger Jesper Sjørvad, der er principal consultant, landbased power-to-X i DBI.

Rian Holdstock, der er Project Manager i FORCE Technology supplerer:

- Power-to-X befinder sig i den tidlige fase, hvor der endnu ikke findes fuldt dækkende standarder, procedurer eller lovgivning.

- Det betyder, at myndighederne tøver, for er der nu dokumentation nok til en godkendelse? Investorerne tøver, for hvor god er business casen egentlig? Og borgerne tøver, for er det sikkert at have et brintanlæg i baghaven?

- Og midt i den tøven står virksomhederne, som egentlig er godt i gang med power-to-X, men ikke kan udnytte det fulde potentiale, fordi fundamentet mangler.

- Guiden er en af de første sten i det fundament, siger Rian Holdstock, der er Project Manager i FORCE Technology.

For at lette arbejdet med at gøre power-to-X så sikker som mulig, indeholder guidelinen både opskrifter på, hvordan man risikovurderer teknologien, eksempler på HSE-planer (Health, Safety and Environment) og en indføring i, hvordan man kan arbejde med sikkerhedsledelse.

Opbygger sikkerhedskultur på rekordtid
-
At følge standarder er ikke det samme som, at noget nødvendigvis er sikkert. Over halvdelen af alle ulykker i brintbranchen skyldes menneskelige fejl, og den slags kan man ikke styre med standarder.

- Vi prøver at fylde hullerne mellem standarder og godkendelser ud ved også at fokusere på sikkerhed, for en sikkerhedskultur kan ikke umiddelbart overtages fra andre industrier – den skal bygges op, siger Jesper Sjørvad.

Da power-to-X-branchen stadig træder sine barnesko, har den ikke en lang tradition med sikkerhedskultur at trække på.

Olie- og gasindustrien brugte 30 år på at bygge en sikker arbejdskultur, og offshore vind-branchen er efter 15-20 år nået langt men stadig ikke helt i mål.

Håbet er, at guidelinen kan bidrage til at skabe et fundament, så sikkerhedskulturen på tværs af power-to-X-aktørerne kan være acceptabel om blot 5-10 år.

”Safe and faster power-to-X” adskiller sig fra andre tekniske dokumenter ved også at inddrage et socialt aspekt.

Mange PtX-projekter bliver stoppet eller forsinket af modstand fra naboer og lokalmiljø, og derfor indeholder guidelinen også gode ti gode råd til, hvordan man sikrer lokal forankring, opbakning og ejerskab.

Guidelinen lanceres på en intuitiv onlineplatform med flere forskellige indgangsvinkler.

Den henvender sig bredt til power-to-X-miljøet, så både producenter af grønne brændsler, service- og supply-virksomheder, kommunale godkendelsesmyndigheder og de relevante statslige styrelser kan få glæde af den samlede viden.

Der er også mulighed for, at brugerne kan kommentere på de enkelte afsnit, så guidelinen bliver et levende dokument, hvor branchen kan kommentere og foreslå ændringer.

-hawin

10/9 2024
  • Vi fortsætter med at lette foden fra speederen

    Vi fortsætter med at lette foden fra speederen

    transport ›Nye tal fra Vejdirektoratets hastighedsbarometer viser, at de danske trafikanter fortsætter de seneste års tendens med at køre med nedsat fart. I 2024 blev der igen registreret rekordlave hastigheder på en række vejtyper - ikke mindst landeveje
  • Dachser overtager fuldt ejerskab af joint venture i Finland

    Dachser overtager fuldt ejerskab af joint venture i Finland

    transport ›Pr. 15. januar har Dachser overtaget alle aktier i sit finske joint venture, Dachser Finland Oy. Med dette strategiske træk styrker logistikudbyderen sit vejtransportnetværk i Nordeuropa
  • Glasproducent hædrer papirbaseret pallet wrap

    Glasproducent hædrer papirbaseret pallet wrap

    transport ›Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse