Mere fart og større sikkerhed på ptX-udviklingen Guidelinen indeholder anvisninger til at risikovurdere teknologien, eksempler på HSE-planer og en indføring i, hvordan man kan arbejde med sikkerhedsledelse.

Mere fart og større sikkerhed på ptX-udviklingen

Power-to-X-branchen har fået en online guideline, der lægger grunden for en hurtig og sikker implementering af den grønne teknologi

Et nyt opslagsværk fra DBI - Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut og Force Technology giver overblik over relevante standarder og nødvendige godkendelser sammen med en opskrift på det nødvendige sikkerhedsarbejde.

Ifølge parterne er vejen til succes med power-to-X nemlig brolagt med tøvende myndigheder, lokal modstand og en manglende sikkerhedskultur.

Derfor udgiver de aktører en ny online guideline med titlen ”Safe and faster power-to-X”, som kan hjælpe med at rydde nogle af forhindringerne af vejen.

Som titlen siger, skal guidelinen fungere som et opslagsværk til power-to-X-industrien, myndighederne og samfundet, så omstillingen til den grønne teknologi både kan ske hurtigere og mere sikkert.

Accelererer implementeringen af power-to-X
-
Virksomhederne kan allerede på idestadiet slå op i guidelinen og se, hvilke standarder de skal følge, hvilke godkendelser der er brug for, og hvilket sikkerhedsmæssigt forarbejde et givent projekt kræver.

- Dermed kan guidelinen hjælpe til at accelerere processen med at projektere, opføre og drive power-to-X-anlæg, siger Jesper Sjørvad, der er principal consultant, landbased power-to-X i DBI.

Rian Holdstock, der er Project Manager i FORCE Technology supplerer:

- Power-to-X befinder sig i den tidlige fase, hvor der endnu ikke findes fuldt dækkende standarder, procedurer eller lovgivning.

- Det betyder, at myndighederne tøver, for er der nu dokumentation nok til en godkendelse? Investorerne tøver, for hvor god er business casen egentlig? Og borgerne tøver, for er det sikkert at have et brintanlæg i baghaven?

- Og midt i den tøven står virksomhederne, som egentlig er godt i gang med power-to-X, men ikke kan udnytte det fulde potentiale, fordi fundamentet mangler.

- Guiden er en af de første sten i det fundament, siger Rian Holdstock, der er Project Manager i FORCE Technology.

For at lette arbejdet med at gøre power-to-X så sikker som mulig, indeholder guidelinen både opskrifter på, hvordan man risikovurderer teknologien, eksempler på HSE-planer (Health, Safety and Environment) og en indføring i, hvordan man kan arbejde med sikkerhedsledelse.

Opbygger sikkerhedskultur på rekordtid
-
At følge standarder er ikke det samme som, at noget nødvendigvis er sikkert. Over halvdelen af alle ulykker i brintbranchen skyldes menneskelige fejl, og den slags kan man ikke styre med standarder.

- Vi prøver at fylde hullerne mellem standarder og godkendelser ud ved også at fokusere på sikkerhed, for en sikkerhedskultur kan ikke umiddelbart overtages fra andre industrier – den skal bygges op, siger Jesper Sjørvad.

Da power-to-X-branchen stadig træder sine barnesko, har den ikke en lang tradition med sikkerhedskultur at trække på.

Olie- og gasindustrien brugte 30 år på at bygge en sikker arbejdskultur, og offshore vind-branchen er efter 15-20 år nået langt men stadig ikke helt i mål.

Håbet er, at guidelinen kan bidrage til at skabe et fundament, så sikkerhedskulturen på tværs af power-to-X-aktørerne kan være acceptabel om blot 5-10 år.

”Safe and faster power-to-X” adskiller sig fra andre tekniske dokumenter ved også at inddrage et socialt aspekt.

Mange PtX-projekter bliver stoppet eller forsinket af modstand fra naboer og lokalmiljø, og derfor indeholder guidelinen også gode ti gode råd til, hvordan man sikrer lokal forankring, opbakning og ejerskab.

Guidelinen lanceres på en intuitiv onlineplatform med flere forskellige indgangsvinkler.

Den henvender sig bredt til power-to-X-miljøet, så både producenter af grønne brændsler, service- og supply-virksomheder, kommunale godkendelsesmyndigheder og de relevante statslige styrelser kan få glæde af den samlede viden.

Der er også mulighed for, at brugerne kan kommentere på de enkelte afsnit, så guidelinen bliver et levende dokument, hvor branchen kan kommentere og foreslå ændringer.

-hawin

10/9 2024
  • Flere grønne vare- og lastbiler på vejene

    Flere grønne vare- og lastbiler på vejene

    transport ›Salget af nye transportkøretøjer faldt i sidste måned, men samlet er der stadig tale om et marked i vækst. Og nu ses en betydelig stigning i salget af el-drevne biler, viser tal fra de danske bilimportører
  • DSVs opkøb af Schenker på plads

    DSVs opkøb af Schenker på plads

    transport ›Efter lang tids forhandlinger og mange forlydener har den danske logistikvirksomhed nu underskrevet en aftale om at købe Schenker fra Deutsche Bahn for 107 miliarder kroner. Med handlen vil DSV få 147.000 medarbejdere i over 90 lande og en forventet omsætning på 39,9 mia. euro - knap 300 mia. kr
  • Molslinjen investerer i solenergi til el-færge

    Molslinjen investerer i solenergi til el-færge

    transport ›Der er langt fra Djursland til Als. Men energien fra en kommende solcellepark i Kolind skal fremover bidrage til Molslinjens positive miljøregnskab og ikke mindst elfærgen Nerthus, som skal sejle på Alslinjen mellem Bøjden og Fynshav
  •  Thermo King lancerer miljøforbedrende batterier til køletransporter

    Thermo King lancerer miljøforbedrende batterier til køletransporter

    transport ›Producenten af køleenheder til transportbranchen har udviklet E-COOLPAC der er uafhængig af platform og har 'nul-direkte udledning'. Batterierne kan bruges til elektrificering af kølebiler og -trailere og som miljøvenlig generator til skibscontainere
  • Stjerneregn til de lette løsninger

    Stjerneregn til de lette løsninger

    transport ›Paller og samlede transportløsninger af pap eller plastik har imponeret dommerne ved årets ScanStar-uddeling. Emballagekonkurrencen har resulteret i priser til bl.a. Boxon Tech, Eltete TPM, Nefab og Stora Enso
  • Continental øger andelen af genanvendt materiale i sine dæk

    Continental øger andelen af genanvendt materiale i sine dæk

    transport ›Dækproducenten, Continental har sat et mål om, at koncernens dæk inden 2030 skal bestå af mindst 40% genanvendte materialer. Derfor har man startet et strategisk samarbejde med Pyrum Innovations, der udvikler råstoffet Carbon Black fra udtjente dæk. Det skal bringe koncernen tættere på klima- og miljømålene
  • Stena bliver eneejer af NTEX

    Stena bliver eneejer af NTEX

    transport ›Stena, som tidligere ejede 75 procent af aktierne i transport- og logistikvirksomheden NTEX, har købt yderligere 25 procent af aktierne og er dermed blevet eneejer af virksomheden
  • Cloudløsning forenkler Nynas' transporthåndtering

    Cloudløsning forenkler Nynas' transporthåndtering

    transport ›Producent og leverandør af specialolieprodukter og relaterede tjenester, Nynas anvender Descartes cloudbaserede transport management system, TMS til at forenkle kompleks kommunikation gennem hele kundeordreprocessen