Michelin opfinder nyt analyseværktøj til måling af partikelforurening fra dæk
Den franske dækkoncern har netop præsentere et nyt analyseredskab til udfordringerne med de partikler, der kommer fra dæk og vej under kørsel med biler og lastbiler. Teknologien skal bane vejen for fremtidens bionedbrydelige dæk
Teknologien, der har fået navnet ”Sample”, bliver officielt præsenteret for forskere og dækindustrien under Tyre Technology Expo 2024-messen denne uge i Hannover.
-Sample er et analysesystem til langt mere videnskabeligt at analysere de bittesmå dækpartikler, der slides af køretøjers dæk og af vejen under kørsel.
Fordelen ved den nye teknologi er, at den opfanger, sorterer, tæller og typebestemmer de fine partikler direkte fra dækkene med hidtil uset præcision. Det giver forskere og dækindustrien en helt nye metode til at foretage standardiserede analyser med høj reproducerbarhed.
På den måde skal den nye teknologi også være med til at bane vej for udviklingen af bionedbrydeligt dækmateriale.
Ny Euro7 standard stiller krav til partikeludledning fra dækslid
EU-Kommissionen har netop godkendt den nye Euro7-norm, som inden for kort tid stiller lovkrav til omfanget af slidpartikler fra dæk og vej Europa.
Den nye regulering, som Michelin har været en stor fortaler for, bygger på sin egen testmetode til at kvantificere slidpartikler og måles i gram per kilometer per ton. Dæk og køretøjer, der ikke lever op til standarden, vil ikke længere kunne markedsføres.
Michelin har i mere end 20 år været engageret i indsatsen for at reducere slidpartikler fra dæk og vej og er internationalt anerkendt som en førende producent af langtidsholdbare dæk, der reducerer omfanget af slidpartikler. En position, der i 2022 blev cementeret i en test udført af tyske ADAC.
-lipe