Midlertidigt loft over emballagegebyrer

Midlertidigt loft over emballagegebyrer

Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen

 

Af Lisbeth Petersen

Det er tre år siden et flertal i Folketinget indgik aftale om implementering af EU’s emballagedirektiv.
Det skal sikre, at virksomhederne tager større ansvar for at producere mindre emballage, som samtidig er mere genanvendelig

Men siden aftalen blev indgået, har de faktiske forhold vist sig anderledes og gebyrerne højere end ventet, og højere gebyrer øger risikoen for prisstigninger på fødevarer for danskerne.

Regeringen vil derfor reducere virksomhedernes gebyr, fjerne den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027 og reducere virksomhedernes omkostninger til administration.

Konkret skal pakken:

  • Mindske virksomhedernes gebyr. Målet er, at producentgebyret bliver billigere og ikke kommer til at ligge over det niveau, som var forventet, da politikerne indgik den politiske aftale om implementering af EU’s emballagedirektiv om udvidet producentansvar i 2022.

Dermed sikrer man, at prisen kommer ned til maksimalt 1,2 mia. kr. for producenterne.

  • Opdele producentgebyrer i rater og reducere gebyrerne på kort sigt, så det opkræves ved fire ratebetalinger på 250 mio. kr. hver frem mod den 1. oktober 2026, og en ekstra opkrævning på maksimalt 200 mio. kr. over en fireårig periode.

Tilrettelæggelsen skal tage højde for direktivforpligtelser og statsstøtteregler. Det er regeringens intention, at kommunernes         likviditet ikke skal blive påvirket negativt af de foreslåede ændringer. Eventuelle likviditetsmæssige konsekvenser i kommunerne som følger af udskydelse af opkrævningen af producentgebyret, vil derfor blive håndteret ved en lånepulje.

  • Afskaffe den volumenbaserede emballageafgift i 2026 og 2027 svarende til en lettelse for virksomhederne på samlet op mod 250 mio. kr. over to år.
  • Iværksætte en undersøgelse af, hvordan nabolande har indrettet deres ordninger med udvidede producentansvar, og hvad vi kan lære af de nabolande, der kan gøre det billigere end i Danmark.

  • Ændre reglerne, så alle kommunerne bruger den samme beregningsmetode, så der opnås transparens for virksomhederne, og så priserne for f.eks. glas ikke bliver urimeligt høje.

  • Se på administrationsudgifterne i Miljøstyrelsen og hos Dansk Producentansvar. Tilrettelæggelsen skal tage højde for direktivforpligtelser og statsstøtteregler.

  • Sikre indsats over for free-riders, dvs. virksomheder, der ikke har registreret sig til at betale for deres håndteringen af deres eget emballageaffald og dermed driver regningen op for dem, der har registreret sig. Det skal sikre, at virksomheder, der har tilmeldt sig producentansvaret, ikke ender med regningen.

- Det udvidede producentansvar er fortsat en vigtig del af regeringens grønne politik, men det det udvidede producentansvar skal indrettes på en fornuftig måde. Pakken af tiltag skal bidrage til at holde virksomhedernes omkostninger ved gebyrerne nede, samtidig med at Danmark fortsætter den grønne omstilling og lever op til de fastsatte EU-mål, skriver regeringspartierne S, V og M i en pressemeddelelse.

12/9 2025
  • Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    transport ›Fossile råvarer er erstattet med BASF-pyrolyseolie fra forbrugerplast i de transportkasser fra Knauf Industries, som blandt andre er taget i brug af en spansk seafood-leverandør
  • Leman styrker sit air & sea-netværk

    Leman styrker sit air & sea-netværk

    transport ›Det danskfunderede, globale transport- og logistikfirma, Leman opkøber Raben Groups Air & Sea-aktiviteter i Tyskland og Polen med virkning fra 1. januar 2026
  • Forenklet varebilskørsel skrottet

    Forenklet varebilskørsel skrottet

    transport ›Transportministeren vil alligevel ikke afskaffe uddannelses- og prøvekrav for de varebilschauffører, som kører gods for fremmed regning
  • Solceller er næste skridt

    Solceller er næste skridt

    transport ›Green Energy har gang i et pilotprojekt med DHL Freight Sverige, hvor avancerede solcellesystemer testes på ti lastbiler drevet af HVO og flydende biogas, LBG.
  • Ruder er trumf i Taulov

    Ruder er trumf i Taulov

    transport ›Tilslutningsanlægget 61 ved Taulov er ombygget til et dynamisk ruderanlæg. Fredag den 10. oktober 2025 åbner anlægget for trafik
  • DHL Express hæver priserne

    DHL Express hæver priserne

    transport ›Den årlige prisjustering hos DHL Express havner på en gennemsnitligt stigning 4,9 %. som er gældende fra 1. januar 2026
  • Realtidsdata i direkte flow

    Realtidsdata i direkte flow

    transport ›Webfleet og MAN lancerer den første lastbil- og busintegration gennem Webfleets OEM.connect-program. Det giver flådeejere direkte adgang til realtidsdata fra lastbiler og busser
  • Færdselstavle af hamp ved Randers

    Færdselstavle af hamp ved Randers

    transport ›Vejdirektoratet har opsat den første, store vejvisningstavle af BioPanel. Et hampebaseret, biologisk, nedbrydeligt materiale, der lige som f.eks. bambus og risskaller kan komme til at afløse aluminium til skilte