Mikkeller skal ud at køre med de store
Specialbryggeriet har indgået en aftale med Carlsberg om distribution og salg, der skal bringe specialøllene ud til langt flere kunder end hidtil. Samtidig køber Carlsberg 20 procent af kapitalandelene i Mikkeller, mens stifter og direktør Mikkel Bjergsø fortsætter som hovedaktionær og direktør
- Et kvantespring på distributionsfronten, kalder manden bag Mikkeller samarbejdet med Carlsberg, som fra slutningen af i år vil øge tilgængeligheden af Mikkellers øl i Danmark.
Mikkeller blev stiftet i 2006 af matematik- og fysiklærer Mikkel Bjergsø, som begyndte med at brygge i sit køkken på Vesterbro. I dag er Mikkeller til stede på mere end 40 markeder verden over og står blandt andet bag barer og restauranter så som Warpigs (KBH), Ramen to Biiru (DK/SVE) samt Mikkellers barer i bl.a. Tokyo, London, Paris, Færøerne, Tallin og Taipei.
Og stifteren glæder sig over samarbejdet:
-Det er en stor dag for mig personligt. Da jeg for snart 20 år siden dedikerede mig til ølbrygning, var det med store armbevægelser og en ambition om at give langt flere adgang til øl af høj kvalitet. I mange år har vi tilbudt vores kunder kvalitetsøl, men har manglet veletablerede salgskanaler. Med Carlsbergs store salgsmuskel, giver samarbejdet mulighed for at nå mange flere forbrugere. siger han og fortsætter:
-Det betyder, at vi vil nå ud til langt flere ølentusiaster landet over. Det vil give hele Mikkellers team endnu bedre forudsætninger for at fokusere på at udvikle nye spændende produkter og skabe de oplevelser sideløbende, som kendetegner Mikkeller, via samarbejder, events, ølfestivaller, restauranter og barer, mens vi fokuserer på at indtage nye og eksisterende globale markeder.
Særligt præg med større vækst
Adm. direktør i Carlsberg, Peter Haar Nielsen siger:
-Vi er meget glade for at indgå dette partnerskab med Mikkeller. Mikkeller er et stærkt brand, og vi vil gøre vores til, at det får endnu mere succes blandt kunder og forbrugere i Danmark. Vi har en spændende portefølje af specialøl, og med partnerskabet får vi mulighed for at tilbyde kunder og forbrugere endnu flere unikke varianter indenfor kategorien. Vi er optaget af, at Mikkeller beholder sit helt særlige præg samtidigt med, at vi med vores eksekveringsmuskel kan bidrage til vækst i brandet.
Samarbejdet vil ikke påvirke dagligdagen i Mikkeller, hvor Mikkel Bjergsø fortsætter som adm.direktør. Mikkeller sigter efter at fortsætte succesen med egne barer og restauranter og at forbedre kundeoplevelsen og styrke brandet yderligere samt at udvikle og fremstille nye innovative kvalitetsøl.
-lipe