Mindre CO2 giver mere vejslid
Regeringen har afsat 125 millioner kroner på Finansloven til, at vognmændene allerede fra 1. januar 2024 kan øge lastbilernes længde og vægt
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Med finanslovforslaget afsætter regeringen 125 millioner kroner i 2024 til at fremrykke initiativet om en lempelse af reglerne for vægt- og dimensioner. Det betyder, at initiativet, der tidligere var besluttet først at træde i kraft i 2025, nu bliver fremrykket til at gælde allerede fra årsskiftet:
- Det her initiativ bygger på sund fornuft og vil give en mærkbar effekt både for vognmænd og klimaet. Når de kan fragte mere gods på den enkelte lastbil giver det en gevinst på op mod en halv milliard kroner i 2024, og en milliard kroner årligt derefter. Samtidig vil den øgede effektivitet også have en positiv effekt på virksomhedernes klimaregnskab, siger transportminister Thomas Danielsen (V)
Mindre CO2 - mere slid på vejene
En analyse af optimering og tilpasning af national vægt- og dimensionsregulering på lastbiler viser, at initiativet vil kunne reducere CO2-udledningen og samtidig være et samfundsmæssigt rentabelt initiativ, der vil kunne føre til besparelser for transporterhvervet. Analysen blev igangsat på baggrund af Aftale om grøn omstilling af vejtransporten.
Regeringen har på finansloven afsat 125 millioner kroner i 2024 og 272 millioner kroner fra 2025 og fremadrettet til initiativet. Pengene skal gå til det ekstra slid, som tungere biler vil give på vejene.