Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

"Breakbulk-gods" er betegnelsen for fragtvarer i størrelser og vægt, der ikke passer ind i de gængse containerdimensioner. Og dem bliver der flere af, især på de største containerskibe, som sejler direkte mellem Gøteborg Havn og havne i Asien hver uge

Et af de rederier, som oplever en stigende interesse for at fragte stort eller uregelmæssigt gods som "breakbulk" er MSC Sweden.

- Det er opmuntrende at være vidne til, at vores kundebase udvides og anerkender potentialet i vores linjenetværk. Med ugentlige afgange og meget konkurrencedygtige transittider viser vores service, at det ikke kun er muligt at laste og losse en bred vifte af gods på containerskibe, det sker allerede«, siger Marco Cicola, ansvarlig for breakbulk-segmentet hos MSC Sweden.

Containerskibe har generelt en række muligheder for overdimensioneret og tungt gods.  Afhængigt af skibet kan breakbulklast være op til 40 meter lang og 12 meter bred.

De største skibe, der sejler på ruten mellem Göteborg og Asien, er næsten 60 meter brede og transporterer regelmæssigt overdimensioneret gods. De landbaserede kraner på containerterminalen, som drives af APM Terminals Gothenburg, kan håndtere gods, der vejer op til 100 tons.

Det betyder, at transport af stort og tungt gods, som f.eks. transformatorer, entreprenørmaskiner og nøglekomponenter til stålindustrien, ikke bare er teoretisk mulighed, men en realitet, da denne type gods jævnligt fragtes til og fra Göteborg om bord på containerskibe.

Hver forsendelse er unik
Havneområdet tilbyder fleksible løsninger til lastning og losning af breakbulk-gods. Den mest almindelige metode er roll-on/roll-off via havnens dedikerede RoRo-terminaler, men alternativet med containerskibe benyttes i stigende grad.

Richard Mellgren, Senior Business Development Manager i Gøteborg Havn, siger:

-Det bliver stadig mere almindeligt at sende stykgods på containerskibe. For projektlastkunder udvider det mulighederne - især med MSC's direkte forbindelser til Asien. Hver projektlastforsendelse er unik. Hvert tilfælde vurderes individuelt, og transportløsninger skræddersys ud fra havnens globale netværk for at levere godset effektivt og sikkert.

Fakta om fragt af breakbulk-gods med MSC gennem Göteborg Havn
Afgange: Ugentlig direkte service til og fra Asien, med yderligere to ugentlige feederskibssejladser til Antwerpen og Bremerhaven.
Direkte destinationer til/fra Asien: Port Klang, Singapore, Shekou, Busan, Ningbo, Shanghai, Xiamen, Yantian.
Lastens dimensioner: Op til 30 x 12 meter.
Lastens vægt: Op til 100 tons.

-lipe

 

12/5 2025
  • GLS' nye distributionscenter i Randers åbnet

    GLS' nye distributionscenter i Randers åbnet

    transport ›I sidste uge slog pakkedistributøren dørene op til centret, der øger kapacitet markant og medfører bl.a. flere arbejdspladser, mindre motorvejskørsel og flere elbiler
  • Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    Norwegian skal flyve første 'grønne' indenrigsrute

    transport ›Selskabet har sammen med sine samarbejdspartnere vundet statens udbud om at flyve med 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF) mellem Aalborg og København. Udbuddet er det første af sin slags i EU
  • AI hjælper med flådestyringen

    AI hjælper med flådestyringen

    transport ›Flåderådgiver fra Webfleet er en ny AI-drevet løsning, der skal gøre det enklere, hurtigere og mere effektivt for flådeteams at få adgang til drifts- og performance-data
  • Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    Styrker sikkerhedsparkering for tung trafik

    transport ›Sikkerhedsparkeringen til 35 lastbiler er resultatet af et strategisk samarbejde mellem Drivers First, Venturi Fastigheter og Øresundsbron
  • Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    Fisketransport i kasser af forbrugerplast

    transport ›Fossile råvarer er erstattet med BASF-pyrolyseolie fra forbrugerplast i de transportkasser fra Knauf Industries, som blandt andre er taget i brug af en spansk seafood-leverandør
  • Leman styrker sit air & sea-netværk

    Leman styrker sit air & sea-netværk

    transport ›Det danskfunderede, globale transport- og logistikfirma, Leman opkøber Raben Groups Air & Sea-aktiviteter i Tyskland og Polen med virkning fra 1. januar 2026
  • Forenklet varebilskørsel skrottet

    Forenklet varebilskørsel skrottet

    transport ›Transportministeren vil alligevel ikke afskaffe uddannelses- og prøvekrav for de varebilschauffører, som kører gods for fremmed regning
  • Solceller er næste skridt

    Solceller er næste skridt

    transport ›Green Energy har gang i et pilotprojekt med DHL Freight Sverige, hvor avancerede solcellesystemer testes på ti lastbiler drevet af HVO og flydende biogas, LBG.