Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

"Breakbulk-gods" er betegnelsen for fragtvarer i størrelser og vægt, der ikke passer ind i de gængse containerdimensioner. Og dem bliver der flere af, især på de største containerskibe, som sejler direkte mellem Gøteborg Havn og havne i Asien hver uge

Et af de rederier, som oplever en stigende interesse for at fragte stort eller uregelmæssigt gods som "breakbulk" er MSC Sweden.

- Det er opmuntrende at være vidne til, at vores kundebase udvides og anerkender potentialet i vores linjenetværk. Med ugentlige afgange og meget konkurrencedygtige transittider viser vores service, at det ikke kun er muligt at laste og losse en bred vifte af gods på containerskibe, det sker allerede«, siger Marco Cicola, ansvarlig for breakbulk-segmentet hos MSC Sweden.

Containerskibe har generelt en række muligheder for overdimensioneret og tungt gods.  Afhængigt af skibet kan breakbulklast være op til 40 meter lang og 12 meter bred.

De største skibe, der sejler på ruten mellem Göteborg og Asien, er næsten 60 meter brede og transporterer regelmæssigt overdimensioneret gods. De landbaserede kraner på containerterminalen, som drives af APM Terminals Gothenburg, kan håndtere gods, der vejer op til 100 tons.

Det betyder, at transport af stort og tungt gods, som f.eks. transformatorer, entreprenørmaskiner og nøglekomponenter til stålindustrien, ikke bare er teoretisk mulighed, men en realitet, da denne type gods jævnligt fragtes til og fra Göteborg om bord på containerskibe.

Hver forsendelse er unik
Havneområdet tilbyder fleksible løsninger til lastning og losning af breakbulk-gods. Den mest almindelige metode er roll-on/roll-off via havnens dedikerede RoRo-terminaler, men alternativet med containerskibe benyttes i stigende grad.

Richard Mellgren, Senior Business Development Manager i Gøteborg Havn, siger:

-Det bliver stadig mere almindeligt at sende stykgods på containerskibe. For projektlastkunder udvider det mulighederne - især med MSC's direkte forbindelser til Asien. Hver projektlastforsendelse er unik. Hvert tilfælde vurderes individuelt, og transportløsninger skræddersys ud fra havnens globale netværk for at levere godset effektivt og sikkert.

Fakta om fragt af breakbulk-gods med MSC gennem Göteborg Havn
Afgange: Ugentlig direkte service til og fra Asien, med yderligere to ugentlige feederskibssejladser til Antwerpen og Bremerhaven.
Direkte destinationer til/fra Asien: Port Klang, Singapore, Shekou, Busan, Ningbo, Shanghai, Xiamen, Yantian.
Lastens dimensioner: Op til 30 x 12 meter.
Lastens vægt: Op til 100 tons.

-lipe

 

12/5 2025
  • Drone show satte ny besøgsrekord

    Drone show satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret
  • Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    transport ›Hedin Nordic Truck har indgået aftale om salg af Hedin Nordic Truck Retail Odense til Iveco-forhandleren REA Erhvervsbiler. Frasalget sker for at styrke Ivecos position på Fyn på både salg og service gennem en styrket og fokuseret organisation.
  • Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    transport ›Uno-X Truck fortsætter udrulningen af lynladning til den tunge transport med en ny lokation i Kolding. Anlægget bliver femte stop i rækken og markerer en strategisk styrkelse af den nødvendige ladeinfrastruktur i Danmark, siger markedsdirektør Michael B. Hansen
  • Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    transport ›Med støtte fra FDE Fonden indkøber Aarhus’ største erhvervsskole, Aarhus Tech, fem lastbilsimulatorer, der skal give elever på vejgodsuddannelsen erfaring bag rattet, inden de kører ud på de virkelige veje