Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

"Breakbulk-gods" er betegnelsen for fragtvarer i størrelser og vægt, der ikke passer ind i de gængse containerdimensioner. Og dem bliver der flere af, især på de største containerskibe, som sejler direkte mellem Gøteborg Havn og havne i Asien hver uge

Et af de rederier, som oplever en stigende interesse for at fragte stort eller uregelmæssigt gods som "breakbulk" er MSC Sweden.

- Det er opmuntrende at være vidne til, at vores kundebase udvides og anerkender potentialet i vores linjenetværk. Med ugentlige afgange og meget konkurrencedygtige transittider viser vores service, at det ikke kun er muligt at laste og losse en bred vifte af gods på containerskibe, det sker allerede«, siger Marco Cicola, ansvarlig for breakbulk-segmentet hos MSC Sweden.

Containerskibe har generelt en række muligheder for overdimensioneret og tungt gods.  Afhængigt af skibet kan breakbulklast være op til 40 meter lang og 12 meter bred.

De største skibe, der sejler på ruten mellem Göteborg og Asien, er næsten 60 meter brede og transporterer regelmæssigt overdimensioneret gods. De landbaserede kraner på containerterminalen, som drives af APM Terminals Gothenburg, kan håndtere gods, der vejer op til 100 tons.

Det betyder, at transport af stort og tungt gods, som f.eks. transformatorer, entreprenørmaskiner og nøglekomponenter til stålindustrien, ikke bare er teoretisk mulighed, men en realitet, da denne type gods jævnligt fragtes til og fra Göteborg om bord på containerskibe.

Hver forsendelse er unik
Havneområdet tilbyder fleksible løsninger til lastning og losning af breakbulk-gods. Den mest almindelige metode er roll-on/roll-off via havnens dedikerede RoRo-terminaler, men alternativet med containerskibe benyttes i stigende grad.

Richard Mellgren, Senior Business Development Manager i Gøteborg Havn, siger:

-Det bliver stadig mere almindeligt at sende stykgods på containerskibe. For projektlastkunder udvider det mulighederne - især med MSC's direkte forbindelser til Asien. Hver projektlastforsendelse er unik. Hvert tilfælde vurderes individuelt, og transportløsninger skræddersys ud fra havnens globale netværk for at levere godset effektivt og sikkert.

Fakta om fragt af breakbulk-gods med MSC gennem Göteborg Havn
Afgange: Ugentlig direkte service til og fra Asien, med yderligere to ugentlige feederskibssejladser til Antwerpen og Bremerhaven.
Direkte destinationer til/fra Asien: Port Klang, Singapore, Shekou, Busan, Ningbo, Shanghai, Xiamen, Yantian.
Lastens dimensioner: Op til 30 x 12 meter.
Lastens vægt: Op til 100 tons.

-lipe

 

12/5 2025
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger
  • MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    MAN Truck & Bus Danmark solgt til Semler Gruppen

    transport ›Salget af datterselskabet skal styrke MANs tilstedeværelse på det danske marked gennem en stærk, lokal partner. Overtagelsen forventes gennemført til næste år
  • Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    Kæmpekasse fra BYD klar til Danmark

    transport ›Kinesisk varebil får en nyttelast på 1430 kilo og et varerum på hele 19,8 kubikmeter
  • Cool kørsel uden støj

    Cool kørsel uden støj

    transport ›Dansk Cater opgraderer flåden med fuldelektriske lastbiler, som er forsynet med kølesystemer fra Thermo King
  • InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    transport ›Etiketspecialisterne Herma og cab Produkttechnik præsenterer en ny type etiketter uden bagside til logistik- og transportbranchen. Lancerinen sker på messen Labelexpo 2025 i næste måned
  • Grønnere fremtid på vej

    Grønnere fremtid på vej

    transport ›Transport- og logistikvirksomheden H. Daugaard har investeret massivt i el-lastbiler og de første tre er nu leveret og taget i brug