Mobil-bilister kører oftere galt    	 (Foto: Rådet for Sikker Trafik)

Mobil-bilister kører oftere galt

Bilister der bruger håndholdt mobil bag rattet kører op til 10 gange så ofte galt i trafikken sammenlignet med bilister, der aldrig bruger håndholdt mobil. Det viser en undersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik har gennemført blandt flere end 5.000 bilister

Tusindvis af knaldrøde plakater langs vejene minder i de her uger trafikanterne om, at de skal køre bil, når de kører bil.

Det er Rådet for Sikker Trafik, Forsikring & Pension og 59 kommuner, der står bag den tre uger lange kampagne, der vil begrænse antallet af trafikulykker på grund af uopmærksomhed.  

Og det er der brug for skriver, Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse. 

Heri hedder det videre, at Rådet for Sikker Trafik i forbindelse med kampagnen har spurgt flere end 5.000 bilister, om de inden for det seneste år har været involveret i en trafikulykke med eller uden personskade.  

Undersøgelsen viser, at de bilister, som en gang i mellem eller oftere bruger håndholdt mobiltelefon under kørslen, har været involveret i en ulykke op til ti gange så ofte som bilister, der aldrig bruger håndholdt mobil, når de kører bil.  

- Der kan være flere årsager til, at folk er kørt galt. Men meget ville være vundet, hvis bilisterne som minimum holdt fingrene fra deres mobiltelefon, når de kører. Vi ved fra tidligere undersøgelser af alvorlige trafikulykker, at når man har hænder og øjne på mobilen, så øges risikoen for en ulykke markant, siger Lisbeth Sahl Bauditz fra Rådet for Sikker Trafik.  

Hver 7. bruger håndholdt mobil  
I undersøgelsen kan man også se, at selv om flere og flere hen over årene har droppet den håndholdte mobil, når de taler i telefon bag rattet, så er der stadig en generel udfordring med brugen af håndholdte mobiler.

Hver 7. bilist svarer, at vedkommende bruger håndholdt mobil enten meget ofte, ofte eller en gang i mellem, når de kører i trafikken, viser undersøgelsen.   

Det er et tal, der vækker bekymring hos brancheforeningen Forsikring & Pension. For selv få sekunders uopmærksomhed er hvert år skyld i mange alvorlige ulykker på vejene.  

- Der er stadig alt for mange ulykker som skyldes uopmærksomhed og det har store konsekvenser. I forsikringsbranchen er vi meget optaget af at hjælpe med at øge trafiksikkerheden på de danske veje og har en klar målsætning om at reducere antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken, siger Pia Holm Steffensen, underdirektør i F&P.    

-hawin

Om kampagnen "Kør bil, når du kører bil": 
Rådet for Sikker Trafik, 59 kommuner og Forsikring & Pension har sat 3.000 røde plakater op langs vejene, hvor der står "Kør bil, når du kører bil" eller "Kør cykel, når du kører cykel".  

Plakaterne er en del af en landsdækkende kampagne, der kører fra den 25. september til den 15. oktober, og som også kan ses i tv, biograferne, på web-tv og sociale medier.  

Find ulykkestal per politikreds eller download kampagneplakaterne HER.

Fakta: Brug af håndholdt mobil bag rattet:  

Hvor ofte bruger du din mobil håndholdt, når du kører bil med minimum 40 km/t. (dvs. ikke holder stille)?  

  • 14 % af bilisterne svarer, at det gør de enten meget ofte, ofte eller en gang i mellem.   

Har du - inden for det seneste år - som fører af en bil været involveret i en trafikulykke? (med trafikulykke menes ikke parkeringsuheld):  

  • Bilister der aldrig bruger håndholdt mobil: 4 %  
  • Bilister der bruger håndholdt mobil en gang i mellem eller oftere: 41 %  

(Kilde: repræsentativ undersøgelse blandt 5.059 bilister i 2023 gennemført af Rådet for Sikker Trafik og analyseinstituttet Wilke).  

Fakta: Så farligt er uopmærksomhed i trafikken:  
Uopmærksomhed eller manglende orientering er en medvirkende årsag i seks ud af ti dødsulykker i trafikken (kilde: Vejdirektoratet).

3/10 2023
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre