Molslinjen vedtager ambitiøse klimamål med SBTi
Danmarks største indenrigs færgerederi under moderselskabet Nordic Ferry Infrastructure, har sat kurs mod en grønnere færgedrift ved at tilslutte sig det internationalt anerkendte Science Based Targets Initiative SBTi
I en ny strategi for bæredygtighed sætter Molslinjen nu ambitiøse mål for reduktion af drivhusgasudledninger inden 2030.
-Vi vil gerne være en del af løsningen på de globale klimaudfordringer og være med til at sikre, at vi får den globale opvarmning begrænset til de 1,5 grader, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.
Molslinjen er i fuld gang med at elektrificere færgedriften over hele landet. Der er bygget elfærge til Fanølinjen, og på et værft i Tyrkiet bliver der lige nu bygget helt nye elfærger til Samsølinjen og til Alslinjen. På Øresundslinjen sejler der allerede færger med nogle af verdens største batterier.
-Vi har sat et meget ambitiøst mål, hvor vi ønsker en helt emissionsfri drift senest i 2040. Derfor har vi tilsluttet os Science Based Targets initiative for at få deres godkendelse af vores arbejde, siger Kristian Durhuus.
Også på Kattegat og på Bornholmslinjen arbejdes der med en fremtidig elektrificering. Her er flere teknologier i spil til en løsning, som også vil gøre de store hurtigfærger grønne. Molslinjen har blandt andet købt sig ind i Hvidovrefirmaet WattsUp Power, som har udviklet et mekanisk batteri med svinghjul.
-Skal vi lykkes med at være et forbillede for færgerederier i verden, så skal vi være innovative og sætte meget ambitiøse mål for os selv, siger Kristian Durhuus.
-lipe