Motorring 3 bliver testvej for brugen af drænasfalt
Vejdirektoratet har siden august arbejdet på Danmarks mest trafikerede motorvej med at lægge drænsfalt på strækningen mellem Slotsherrensvej og motorvejskrydset Brøndby i sydgående retning. Erfaringerne med bl.a. støjreduktion skal bruges på veje i hele landet
Af Lisbeth Petersen
Drænasfalt er en asfalttype, der kan reducere støjen via hulrum, der er i asfalten. Asfalttypen adskiller sig fra traditionelle typer asfalt ved at have en åben overflade med små hulrum i, som i højere grad kan absorbere lyden fra bilernes dæk til sig.
Derudover kan regnvandet også strømme ned gennem drænasfalten og videre ud til siden, hvilket giver en bedre og mere behagelig køreoplevelse og minimerer risikoen for akvaplaning.
Til gengæld forventes den drænede effekt at have betydning for saltningen om vinteren.
På Motorring 3 arbejder Vejdirektoratet i disse uger med at udskifte den traditionelle asfalt med drænasfalt for at teste, om den kan være med til at reducere støjen langs motorvejen. Ligeledes skal en lang række andre forhold undersøges, såsom hvad den kræver af anden glatførebekæmpelse om vinteren.
Transportminister, Thomas Danielsen glæder sig over, at man på landets mest trafikerede motorvej nu har sat gang i et forsøg, der forhåbentligt kan være med til belyse mulighederne i drænasfalt.
Mange bilister har allerede prøvekørt den nye asfalttype på strækningen mellem Slotsherredsvej og Jyllingevej. Foto: Vejdirektoratet.
-Mange af vejenes naboer er plaget af støj, og jeg er optaget af at afsøge alle løsninger på udfordringerne med trafikstøj. Forhåbentlig viser forsøget med drænasfalt på Motorring 3, at drænasfalt kan være et effektivt redskab til støjbekæmpelse.
-Andre lande har gode erfaringer med asfalten, og jeg ser frem til, at vi med forsøget bliver klogere på, hvordan det kan virke på danske veje, fortæller transportminister Thomas Danielsen.
Det er bl.a. i lande som Holland og Tyskland drænasfalt allerede bliver anvendt for at reducere støjgener på visse motorvejsstrækninger.
I løbet af oktober måned vil det samlede arbejde på Motorring 3 efter planen være færdigt, og i 2025 vil den første evaluering af fordele og ulemper ved drænasfalt ligge klar.
I denne periode - men også efterfølgende - vil der løbende blive foretaget støjmålinger for at følge belægningens støjmæssige egenskaber.