Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

Luftfartens Klimapartnerskab har nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne

Den nedsatte arbejdsgruppe består af SAS, Københavns Lufthavn, Rådet for Grøn Omstilling og Dansk Luftfart.

Luftfartens Klimapartnerskab har tidligere anbefalet regeringen at undersøge mulighederne for at udbrede lavaromatisk flybrændstof, som potentielt kan have klima- og miljømæssige fordele.

Det lavaromatiske brændstof er både bedre for klimaet, fordi det medfører færre kondensstriber og for miljøet og naboer til lufthavnene, fordi det udleder færre partikler.

Formand for Luftfartens Klimapartnerskab, Anko van der Werff, President og CEO i SAS, siger:

- Der er nu på dansk grund skabt en unik mulighed for at producere brændstof, som er et vigtigt skridt på vejen mod en bæredygtig luftfart, men det kræver politisk handlekraft, og vi afventer stadig med spænding, hvordan midlerne fra passagerafgiften vil blive brugt.

Klimapartnerskabet har anbefalet, at 5 mio. kr. af midlerne til en start bliver brugt til at undersøge mulighederne for at få det lavaromatiske brændstof ud til de danske lufthavne og yderligere 135 mio. kr. til at finansiere meromkostningerne til brændstoffet over en periode.

-Nu er tiden inde til at gå i gang med de undersøgelser, som er nødvendige for at træffe en oplyst beslutning. Det forudsætter naturligvis, at politikerne vil bakke op om projektet og allokerer de nødvendige midler, siger Anko van der Werff.

Brændstof skal testes på SAS-fly
Hos Kalundborg Refinery er de første liter lavaromatisk flybrændstof netop blevet produceret. Dette er et vigtigt første skridt til at få kortlagt de øvrige dele af en samlet undersøgelse.

Derfor vil arbejdsgruppen arbejde for, at brændstoffet kan komme ud i Københavns Lufthavn, blive tanket på et SAS-fly og få målt luftkvaliteten i og omkring lufthavnen.

Næstformand i klimapartnerskabet, Christian Poulsen, CEO i Københavns Lufthavn, siger:

- I Københavns Lufthavn er vi interesserede i alle tiltag, der potentielt kan forbedre luftkvaliteten i og omkring lufthavnen. Undersøgelserne om anvendelse af lavaromatisk brændstof vil være et meget vigtigt led i det arbejde.

Han tilføjer:

- Vi står klar til at tage hul på undersøgelserne, hvis man politisk vil bakke op om Klimapartnerskabets anbefalinger og sætte midler af fra passagerafgifter til at finansiere projektet. Vi ved, at EU-Kommissionen også kigger på denne brændstoftype, og vi håber selvfølgelig, at vores undersøgelse kan medvirke til at få vedtaget fælleseuropæiske standarder for brug af lavaromatiske brændstoffer.

Fakta om lavaromatisk flybrændstof
En type brændstof, hvor indholdet af aromatiske kulbrinter (f.eks. benzen, toluen og xylen) er reduceret i forhold til konventionelt flybrændstof.

Det er fuldt kompatibelt med nuværende forsyningskæder og lever op til internationale sikkerhedskrav.

Når lavaromatisk brændstof bliver brændt af, dannes færre partikler. I de højere luftlag leder det til færre kondensstriber og mindre klimapåvirkning.

Samtidigt har det potentiale til at forbedre luftkvaliteten i og omkring lufthavnene på grund af en lavere partikeludledning.

Om Luftfartens Klimapartnerskab
Et af regeringens klimapartnerskaber. Luftfartens Klimapartnerskab har været meget aktive og har rådgivet regeringen på flere centrale områder med relevans for den grønne omstilling af luftfarten.

Medlemmer i Luftfartens Klimapartnerskab
SAS, Københavns Lufthavn, Norwegian, DAT, Sunclass Airlines, Billund Lufthavn, Aalborg Lufthavn, Aarhus Lufthavn, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, DI Transport, Maersk Air Cargo, 3F Transport, Flyvebranchens Personale Union, Dansk Metal, Naviair, Rådet for Grøn Omstilling, Green Power Denmark, Syddansk Universitet, NISA, NIRAS, Drivkraft Danmark, Ørsted og Topsoe.

15/9 2025
  • PostNord opruster inden Black Friday

    PostNord opruster inden Black Friday

    transport ›Black Friday og julen står for døren, og det har fået PostNord til at åbne flere nye pakkeshops i hele landet.
  • Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    Batteriretur overtager ReturBats aktiviteter

    transport ›Den kollektive ordning ReturBat har valgt at lade Batteriretur videreføre sine aktiviteter på blybatterier, hvilket medfører en mere effektiv og sammenhængende indsats på tværs af brancher og batterityper
  • Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    Ny projektdirektør for Femern Bælt-projektet

    transport ›Danmarkshistoriens største anlægsprojekt skifter ud i ledelsen. Med Guy Taylor vil organisationen få tilført mere international erfaring den udfordrende byggeproces, som er bl.a. er ramt af forsinkelser på flere områder
  • Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    Trafikskolen i Esbjerg bliver ny AMU-partner

    transport ›Skolen, som bl.a. tilbyder bus, gods- og truckuddannelser, bliver den 19. i rækken af erhvervsskoler og udbydere, der tilbyder 90 procent af alle AMU-kurser i Danmark
  • Ejner Hessel udvider sortimentet

    Ejner Hessel udvider sortimentet

    transport ›Med en ny forhandleraftale bliver Ejner Hessel officiel forhandler af det hollandske trailermærke Broshuis i Danmark, Norge og Sverige
  • El-lastbiler går over grænsen

    El-lastbiler går over grænsen

    transport ›Fra og med oktober kører Brings elektriske lastbil over landegrænsen mellem Sverige og Danmark. Den nye lastbil er Posten Bring koncernens første grænseoverskridende el-lastbil
  • Unge tager også nattoget

    Unge tager også nattoget

    transport ›Da de unge fik spørgsmålet om ønsker til forbedring af den kollektive trafik, lød svaret: ”Mulighed for at tage tog og bus om natten”. Det bliver nu realiseret i weekenderne langs Østbanen og Odsherredbanen
  • 2. generations fuldelektriske lastbiler på vejene

    2. generations fuldelektriske lastbiler på vejene

    transport ›Rema 1000 udvider flåden af elektriske lastbiler med nye 2. generations trækkere fra Mercedes. De har øget kapacitet og en rækkevidde på op til 600 kilometer