Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

Mulighed for lavaromatisk brændstof skal undersøges

Luftfartens Klimapartnerskab har nedsat en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne

Den nedsatte arbejdsgruppe består af SAS, Københavns Lufthavn, Rådet for Grøn Omstilling og Dansk Luftfart.

Luftfartens Klimapartnerskab har tidligere anbefalet regeringen at undersøge mulighederne for at udbrede lavaromatisk flybrændstof, som potentielt kan have klima- og miljømæssige fordele.

Det lavaromatiske brændstof er både bedre for klimaet, fordi det medfører færre kondensstriber og for miljøet og naboer til lufthavnene, fordi det udleder færre partikler.

Formand for Luftfartens Klimapartnerskab, Anko van der Werff, President og CEO i SAS, siger:

- Der er nu på dansk grund skabt en unik mulighed for at producere brændstof, som er et vigtigt skridt på vejen mod en bæredygtig luftfart, men det kræver politisk handlekraft, og vi afventer stadig med spænding, hvordan midlerne fra passagerafgiften vil blive brugt.

Klimapartnerskabet har anbefalet, at 5 mio. kr. af midlerne til en start bliver brugt til at undersøge mulighederne for at få det lavaromatiske brændstof ud til de danske lufthavne og yderligere 135 mio. kr. til at finansiere meromkostningerne til brændstoffet over en periode.

-Nu er tiden inde til at gå i gang med de undersøgelser, som er nødvendige for at træffe en oplyst beslutning. Det forudsætter naturligvis, at politikerne vil bakke op om projektet og allokerer de nødvendige midler, siger Anko van der Werff.

Brændstof skal testes på SAS-fly
Hos Kalundborg Refinery er de første liter lavaromatisk flybrændstof netop blevet produceret. Dette er et vigtigt første skridt til at få kortlagt de øvrige dele af en samlet undersøgelse.

Derfor vil arbejdsgruppen arbejde for, at brændstoffet kan komme ud i Københavns Lufthavn, blive tanket på et SAS-fly og få målt luftkvaliteten i og omkring lufthavnen.

Næstformand i klimapartnerskabet, Christian Poulsen, CEO i Københavns Lufthavn, siger:

- I Københavns Lufthavn er vi interesserede i alle tiltag, der potentielt kan forbedre luftkvaliteten i og omkring lufthavnen. Undersøgelserne om anvendelse af lavaromatisk brændstof vil være et meget vigtigt led i det arbejde.

Han tilføjer:

- Vi står klar til at tage hul på undersøgelserne, hvis man politisk vil bakke op om Klimapartnerskabets anbefalinger og sætte midler af fra passagerafgifter til at finansiere projektet. Vi ved, at EU-Kommissionen også kigger på denne brændstoftype, og vi håber selvfølgelig, at vores undersøgelse kan medvirke til at få vedtaget fælleseuropæiske standarder for brug af lavaromatiske brændstoffer.

Fakta om lavaromatisk flybrændstof
En type brændstof, hvor indholdet af aromatiske kulbrinter (f.eks. benzen, toluen og xylen) er reduceret i forhold til konventionelt flybrændstof.

Det er fuldt kompatibelt med nuværende forsyningskæder og lever op til internationale sikkerhedskrav.

Når lavaromatisk brændstof bliver brændt af, dannes færre partikler. I de højere luftlag leder det til færre kondensstriber og mindre klimapåvirkning.

Samtidigt har det potentiale til at forbedre luftkvaliteten i og omkring lufthavnene på grund af en lavere partikeludledning.

Om Luftfartens Klimapartnerskab
Et af regeringens klimapartnerskaber. Luftfartens Klimapartnerskab har været meget aktive og har rådgivet regeringen på flere centrale områder med relevans for den grønne omstilling af luftfarten.

Medlemmer i Luftfartens Klimapartnerskab
SAS, Københavns Lufthavn, Norwegian, DAT, Sunclass Airlines, Billund Lufthavn, Aalborg Lufthavn, Aarhus Lufthavn, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, DI Transport, Maersk Air Cargo, 3F Transport, Flyvebranchens Personale Union, Dansk Metal, Naviair, Rådet for Grøn Omstilling, Green Power Denmark, Syddansk Universitet, NISA, NIRAS, Drivkraft Danmark, Ørsted og Topsoe.

15/9 2025
  • Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    transport ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området
  • Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    transport ›Den første del af tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig
  • ''Taxagrønt'' bekymrer

    ''Taxagrønt'' bekymrer

    transport ›Når bilister og cyklister kører frem mod et lyskryds, og de egentlig burde stoppe, er der mange, som alligevel kører over. Samtidigt er begge grupper bekymrede for at ende i en ulykke med hinanden
  • Transportemballager høster priser

    Transportemballager høster priser

    transport ›Ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association, har Smurfit Westrock vundet hele fem ScanStars for emballager, hvor funktionaliteten under transport er en væsentlig del af designet
  • Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    transport ›Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler