Nej til dobbelttrailere på Helsingør-Helsingborg   

Nej til dobbelttrailere på Helsingør-Helsingborg  

Transportminister Thomas Danielsen peger på, at strækningen frem til færgehavnen i Helsingør ikke er egnet til dobbelttrailere. Det giver Øresundsbroen en kæmpe økonomisk- og konkurrencemæssig fordel  

 

 

Af Dan Bjerring

Christiansborg

De Konservatives transportordfører, Niels Flemming Hansen har fået afvisning fra transportminister Thomas Danielsen (V) i forhold til at lade Helsingør - og dermed den lokale færgeoverfart - omfatte af ordningen med dobbelttrailere.

Den konservative ordfører havde spurgt, om ministeren ’agter at afdække muligheden for at udvide ordningen til at gælde vejnettet til Helsingør Færgehavn, så ordningen også inkluderer Helsingør/Helsingborg og ikke kun Øresundsbroen.

Muligt på den skånske side

Ifølge Niels Flemming Hansen er det allerede muligt at køre med dobbelttrailer på den svenske side ved Helsingborg færgeleje.

Men transportministeren henviser til, at Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen - inden den politiske beslutning om at igangsætte et forsøg med dobbelttrailere mellem Aarhus og Høje Taastrup - udarbejdede den såkaldte ’dobbelttraileranalyse.

Formålet med analysen var blandt andet at udpege et muligt forsøgsvejnet og at fastlægge de nødvendige ombygninger for, at den fornødne trafiksikkerhed kan opretholdes på et vejnet tilladt til kørsel med dobbelttrailere.

Ingen eller få cyklister

Kriterierne er blandt andet, at der skal være ’ingen eller få cyklister’ på vejarealet, og at adgang til en omkoblingsplads primært skal være via mødefrie veje:
- Disse kriterier betød samlet, at strækningen frem til Helsingør Færgehavn ikke indgik som en del af et muligt vejnet for dobbelttrailere i analysen, påpeger Thomas Danielsen. Vejdirektoratet oplyser desuden, at de sidste 5,5 kilometer fra motorvejen frem til Helsingør Færgehavn ’indeholder en række udfordringer for trafiksikkerheden’.

Trafiksikkerhedsmæssige udfordringer

Den pågældende strækning er i dag meget trafikbelastet, og en eventuel tilladelse af dobbelttrailere på strækningen vil give trafiksikkerhedsmæssige udfordringer for cyklister ved en række kryds og rundkørsler:

- Det gælder særligt på den sidste del ved Flynderborgvej i Helsingør by, hvor der allerede i dag er bevågenhed omkring konflikter mellem tung trafik og cyklister, lyder det fra ministeren.

Indgår ikke i nuværende planer

Vejdirektoratet vurderer, at de eksisterende trafiksikkerhedsmæssige risici ikke umiddelbart kan løses, uden at det vil kræve væsentlige økonomiske investeringer og kan derfor ikke anbefale, at der tillades kørsel med dobbelttrailere frem til Helsingør Færgehavn:
- En strækning fra det eksisterende dobbelttrailervejnet frem til Helsingør Færgehavn indgår således ikke i Vejdirektoratets igangværende afdækning af mulige udvidelser til vejnettet, siger Thomas Danielsen.

Glad for opbakning

Han understreger dog, at det er hans ’klare ambition’, at dobbelttrailervejnettet udvides til flere strækninger til gavn for både klima, trængsel og vognmandsbranchen:
- Men det skal selvfølgelig være under hensyntagen til trafiksikkerheden. Jeg glæder mig over opbakningen til dobbelttrailerforsøget og ser frem til at drøfte en udvidelse af forsøgsordningen i forligskredsen, slutter transportministeren.

8/2 2024
  • DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    DFDS køber tyrkisk selskab efter ændrede aftalevilkår

    transport ›Den 1. november meddelte rederiet, at det planlagte køb af virksomheden Ekol Logistics' internationale netværk var afblæst, men med en ny aftale, blive handelen alligevel gennemført
  • Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    Anlæg med grøn energi langs statsvejene

    transport ›Transportminister Thomas Danielsen (V) har besluttet, at man med øjeblikkelig virkning kan bygge grønne energiprojekter tættere på statsvejene
  • IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    IBF etablerer offentlig ladestation til ellastbiler på Fyn

    transport ›Betonvareproducenten, IBF mener, at transportbranchens skift fra fossile brændstoffer til el trækker ud, fordi der mangler ladestationer til lastbiler. Derfor etablerer producenten en offentlig ladestation til lastbiler i Ejby på Fyn
  • Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    Forsøg med kunstig intelligens skal forbedre pakkeleverencer

    transport ›DB Schenker, iBoxen og Linköpings Universitet har startet en omfattende forundersøgelse for at udvikle et AI-værktøj, der kan forbedre placeringen af leveringsbokse i svenske byer. I projektet indgår flere nøgleaktører
  • 365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    365discount bliver lokationspartner med Instabox og Budbee

    transport ›Instabee er i gang med at installere pakkebokse i Coops discountkædebutikker i alle de største byer i Danmark. Målet er at have de første 30 på plads inden den kommende, travle e-handelsperiode
  • Flere af GLS' pakker leveret på el

    Flere af GLS' pakker leveret på el

    transport ›I samarbejde med Norlys satser GLS på elektrificering af hele flåden og etablering af en omfattende ladeinfrastruktur inden 2035, hvor målet er, at alle nyindkøbte køretøjer skal være nul- eller lavemissionskøretøjer
  • Karsten Lauritzen stopper i DI

    Karsten Lauritzen stopper i DI

    transport ›Den tidligere skatteminister for Venstre meddeler, at han den 1. februar 2025 forlader stillingen som Branchedirektør for DI Transport, for i stedet at tiltræde som adm. direktør i Danske Advokater
  • Scandlines vinder tysk innovationspris

    Scandlines vinder tysk innovationspris

    transport ›Ombygningen af hybridfærgerne på Rødby-Puttgarten overfarten, M/F Deutschland og M/F Schleswig-Holstein til plug-in hybridfærger har sikret rederiet en innovationspris fra det tyske selskab for transportforskning