Nej til dobbelttrailere på Helsingør-Helsingborg   

Nej til dobbelttrailere på Helsingør-Helsingborg  

Transportminister Thomas Danielsen peger på, at strækningen frem til færgehavnen i Helsingør ikke er egnet til dobbelttrailere. Det giver Øresundsbroen en kæmpe økonomisk- og konkurrencemæssig fordel  

 

 

Af Dan Bjerring

Christiansborg

De Konservatives transportordfører, Niels Flemming Hansen har fået afvisning fra transportminister Thomas Danielsen (V) i forhold til at lade Helsingør - og dermed den lokale færgeoverfart - omfatte af ordningen med dobbelttrailere.

Den konservative ordfører havde spurgt, om ministeren ’agter at afdække muligheden for at udvide ordningen til at gælde vejnettet til Helsingør Færgehavn, så ordningen også inkluderer Helsingør/Helsingborg og ikke kun Øresundsbroen.

Muligt på den skånske side

Ifølge Niels Flemming Hansen er det allerede muligt at køre med dobbelttrailer på den svenske side ved Helsingborg færgeleje.

Men transportministeren henviser til, at Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen - inden den politiske beslutning om at igangsætte et forsøg med dobbelttrailere mellem Aarhus og Høje Taastrup - udarbejdede den såkaldte ’dobbelttraileranalyse.

Formålet med analysen var blandt andet at udpege et muligt forsøgsvejnet og at fastlægge de nødvendige ombygninger for, at den fornødne trafiksikkerhed kan opretholdes på et vejnet tilladt til kørsel med dobbelttrailere.

Ingen eller få cyklister

Kriterierne er blandt andet, at der skal være ’ingen eller få cyklister’ på vejarealet, og at adgang til en omkoblingsplads primært skal være via mødefrie veje:
- Disse kriterier betød samlet, at strækningen frem til Helsingør Færgehavn ikke indgik som en del af et muligt vejnet for dobbelttrailere i analysen, påpeger Thomas Danielsen. Vejdirektoratet oplyser desuden, at de sidste 5,5 kilometer fra motorvejen frem til Helsingør Færgehavn ’indeholder en række udfordringer for trafiksikkerheden’.

Trafiksikkerhedsmæssige udfordringer

Den pågældende strækning er i dag meget trafikbelastet, og en eventuel tilladelse af dobbelttrailere på strækningen vil give trafiksikkerhedsmæssige udfordringer for cyklister ved en række kryds og rundkørsler:

- Det gælder særligt på den sidste del ved Flynderborgvej i Helsingør by, hvor der allerede i dag er bevågenhed omkring konflikter mellem tung trafik og cyklister, lyder det fra ministeren.

Indgår ikke i nuværende planer

Vejdirektoratet vurderer, at de eksisterende trafiksikkerhedsmæssige risici ikke umiddelbart kan løses, uden at det vil kræve væsentlige økonomiske investeringer og kan derfor ikke anbefale, at der tillades kørsel med dobbelttrailere frem til Helsingør Færgehavn:
- En strækning fra det eksisterende dobbelttrailervejnet frem til Helsingør Færgehavn indgår således ikke i Vejdirektoratets igangværende afdækning af mulige udvidelser til vejnettet, siger Thomas Danielsen.

Glad for opbakning

Han understreger dog, at det er hans ’klare ambition’, at dobbelttrailervejnettet udvides til flere strækninger til gavn for både klima, trængsel og vognmandsbranchen:
- Men det skal selvfølgelig være under hensyntagen til trafiksikkerheden. Jeg glæder mig over opbakningen til dobbelttrailerforsøget og ser frem til at drøfte en udvidelse af forsøgsordningen i forligskredsen, slutter transportministeren.

8/2 2024
  • Drone show satte ny besøgsrekord

    Drone show satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret
  • Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    Hedin Nordic Truck sælger Iveco Odense

    transport ›Hedin Nordic Truck har indgået aftale om salg af Hedin Nordic Truck Retail Odense til Iveco-forhandleren REA Erhvervsbiler. Frasalget sker for at styrke Ivecos position på Fyn på både salg og service gennem en styrket og fokuseret organisation.
  • Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    Uno-X Truck udvider med lynladning i Kolding

    transport ›Uno-X Truck fortsætter udrulningen af lynladning til den tunge transport med en ny lokation i Kolding. Anlægget bliver femte stop i rækken og markerer en strategisk styrkelse af den nødvendige ladeinfrastruktur i Danmark, siger markedsdirektør Michael B. Hansen
  • Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    Aarhus Tech udvider sin digitale vognpark

    transport ›Med støtte fra FDE Fonden indkøber Aarhus’ største erhvervsskole, Aarhus Tech, fem lastbilsimulatorer, der skal give elever på vejgodsuddannelsen erfaring bag rattet, inden de kører ud på de virkelige veje