Nej til dobbelttrailere på Helsingør-Helsingborg   

Nej til dobbelttrailere på Helsingør-Helsingborg  

Transportminister Thomas Danielsen peger på, at strækningen frem til færgehavnen i Helsingør ikke er egnet til dobbelttrailere. Det giver Øresundsbroen en kæmpe økonomisk- og konkurrencemæssig fordel  

 

 

Af Dan Bjerring

Christiansborg

De Konservatives transportordfører, Niels Flemming Hansen har fået afvisning fra transportminister Thomas Danielsen (V) i forhold til at lade Helsingør - og dermed den lokale færgeoverfart - omfatte af ordningen med dobbelttrailere.

Den konservative ordfører havde spurgt, om ministeren ’agter at afdække muligheden for at udvide ordningen til at gælde vejnettet til Helsingør Færgehavn, så ordningen også inkluderer Helsingør/Helsingborg og ikke kun Øresundsbroen.

Muligt på den skånske side

Ifølge Niels Flemming Hansen er det allerede muligt at køre med dobbelttrailer på den svenske side ved Helsingborg færgeleje.

Men transportministeren henviser til, at Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen - inden den politiske beslutning om at igangsætte et forsøg med dobbelttrailere mellem Aarhus og Høje Taastrup - udarbejdede den såkaldte ’dobbelttraileranalyse.

Formålet med analysen var blandt andet at udpege et muligt forsøgsvejnet og at fastlægge de nødvendige ombygninger for, at den fornødne trafiksikkerhed kan opretholdes på et vejnet tilladt til kørsel med dobbelttrailere.

Ingen eller få cyklister

Kriterierne er blandt andet, at der skal være ’ingen eller få cyklister’ på vejarealet, og at adgang til en omkoblingsplads primært skal være via mødefrie veje:
- Disse kriterier betød samlet, at strækningen frem til Helsingør Færgehavn ikke indgik som en del af et muligt vejnet for dobbelttrailere i analysen, påpeger Thomas Danielsen. Vejdirektoratet oplyser desuden, at de sidste 5,5 kilometer fra motorvejen frem til Helsingør Færgehavn ’indeholder en række udfordringer for trafiksikkerheden’.

Trafiksikkerhedsmæssige udfordringer

Den pågældende strækning er i dag meget trafikbelastet, og en eventuel tilladelse af dobbelttrailere på strækningen vil give trafiksikkerhedsmæssige udfordringer for cyklister ved en række kryds og rundkørsler:

- Det gælder særligt på den sidste del ved Flynderborgvej i Helsingør by, hvor der allerede i dag er bevågenhed omkring konflikter mellem tung trafik og cyklister, lyder det fra ministeren.

Indgår ikke i nuværende planer

Vejdirektoratet vurderer, at de eksisterende trafiksikkerhedsmæssige risici ikke umiddelbart kan løses, uden at det vil kræve væsentlige økonomiske investeringer og kan derfor ikke anbefale, at der tillades kørsel med dobbelttrailere frem til Helsingør Færgehavn:
- En strækning fra det eksisterende dobbelttrailervejnet frem til Helsingør Færgehavn indgår således ikke i Vejdirektoratets igangværende afdækning af mulige udvidelser til vejnettet, siger Thomas Danielsen.

Glad for opbakning

Han understreger dog, at det er hans ’klare ambition’, at dobbelttrailervejnettet udvides til flere strækninger til gavn for både klima, trængsel og vognmandsbranchen:
- Men det skal selvfølgelig være under hensyntagen til trafiksikkerheden. Jeg glæder mig over opbakningen til dobbelttrailerforsøget og ser frem til at drøfte en udvidelse af forsøgsordningen i forligskredsen, slutter transportministeren.

8/2 2024
  • Fremgang for Billund Lufthavn

    Fremgang for Billund Lufthavn

    transport ›Med et overskud på godt 17 millioner kroner i 2024 har Billund Lufthavn taget et vigtigt skridt mod en mere robust og bæredygtig forretning. Resultatet markerer en forbedring i forhold til 2023, hvor regnskabet viste et underskud på knap fem millioner kroner
  • Den humanitære indsats for børn er i fokus

    Den humanitære indsats for børn er i fokus

    transport ›En udvidelse af partnerskabet mellem DSV og UNICEF betyder mere hjælp til transport af vigtige forsyninger til børn i forbindelse med nødsituationer over hele verden
  • Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken

    Guldmedaljevinder og specialcykler i Amorparken

    transport ›Lørdag den 21. juni kan børn, unge og voksne med handicap eller særlige cykelbehov få en oplevelse ud over det sædvanlige i Amorparken i København
  • Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

    Iveco lancerer den fuldelektriske S-eWay på det danske marked

    transport ›Med lanceringen af den elektriske lastbil S-eWay tager Iveco og Hedin Nordic Truck et vigtigt skridt mod emissionsfri transport i Danmark. Lastbilen byder på op til 400 kilometers rækkevidde, lynhurtig opladning og stor fleksibilitet – både til distributionskørsel og specialiserede opgaver i fx bygge- og anlægsbranchen
  • Forsvaret rammer ny aftale om busser

    Forsvaret rammer ny aftale om busser

    transport ›Ny rammeaftale på busser til det danske forsvar baner vejen for effektiv logistik, når den nye værnepligt træder i kraft
  • Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    transport ›Med godkendelse fra Beredskabsstyrelsen indleder DanPilot og Danelec nu et testforløb med landbaseret lodsning - den første test af sin slags i verden. Godkendelsen er et afgørende skridt hen imod et teknologisk paradigmeskift, der åbner nye muligheder for bedre sikkerhed, klima og effektivitet i den maritime sektor
  • Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    transport ›Selv om salget af nye varebiler på el er steget, halter det stadig bagefter personbilsmarkedet, hvor el-biler nu dominerer på vejene. Landets største energiselskab, Andel Energi, vil gerne skubbe til udviklingen, og lancerer nu en ladeløsning målrettet til erhvervslivet
  • DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    transport ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer