Nemmere CSRD-rapportering med ny løsningSteen Hansen, Country Manager DKV Mobility Skandinavien.

Nemmere CSRD-rapportering med ny løsning

Platformen indenfor internationale mobilitetstjenester, DKV Mobility introducerer en ny løsning, der gør det muligt for virksomheder at analysere og dokumentere emissioner fra deres køretøjsflåder i overensstemmelse med EU-reguleringer

EU-reguleringer kræver allerede i dag, at store virksomheder måler og rapporterer CO2-emissioner som en del af deres årlige rapportering.

I de kommende år vil dette krav dog påvirke et stigende antal virksomheder, som også vil blive forpligtet til at rapportere om miljøpåvirkningen af deres forretningsaktiviteter, herunder en detaljeret vurdering af deres CO2e-aftryk.

Det påvirker transportindustrien både direkte og indirekte, da store fragtselskaber og virksomheder, der driver køretøjsflåder, nu skal dokumentere deres emissioner årligt i overensstemmelse med de nye Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) krav.

Mindre transportører og flådeoperatører kan også blive påvirket af kravene. Det er særligt relevant ved samarbejde med store virksomheder, som er forpligtet til at måle og rapportere CO2-emissioner fra hele deres forsyningskæde.

Derfor kan evnen til at rapportere CO2-emissioner i overensstemmelse med EU-regulering både blive en nødvendighed og en konkurrencefordel.

Det skriver DKV Mobility i en pressemeddelelse, hvori de omtaler DKV Mobility Carbon Monitor, som er en ny løsning, der tilbyder en forenklet og automatiseret rapportering af CO2-emissioner for flådekøretøjer.

Præcis og gennemsigtig rapportering af emissioner
DKV Mobility Carbon Monitor tilbyder en årlig rapport af CO2-emissioner, som, ifølge leverandøren, giver et detaljeret overblik over flådeemissioner samt en metodebeskrivelse, der beskriver underliggende data og beregningslogik.

Pressematerialet fortæller videre at både store og små transportører kan bruge CO2-emissionsrapporten til at opfylde deres rapporteringsforpligtelser og optimere deres revisionsprocesser.

Eksempelvis hedder det, at DKV Mobility-platformen sikrer, at CO2-emissioner beregnes og vises – uanset brændstof- eller elektricitetstype. Og at Emissioner fra hver tankning eller opladning beregnes automatisk.

Det gøres også på land-for-land basis, som kan være særligt relevant for virksomheder, der opererer på tværs af grænser, hvor variationen i CO2-emissioner mellem ellers ens drivmidler kan være betydelige.

DKV Mobility Carbon Monitor sikrer, at emissioner registreres gennem hele brændstoffets livscyklus, i overensstemmelse med EU-krav – fra energiproduktion til forbrug i køretøjer (well-to-wheel).

- Uanset om en virksomhed er stor, mellemstor eller lille, oplever vores kunder stigende krav til bæredygtighedsrapportering. Dette er en udfordring særligt for små og mellemstore transportører, der måske ikke har den nødvendige viden eller de administrative ressourcer til at rapportere deres flådeemissioner på en ensartet måde.

- Det kan få en direkte indvirkning på deres forretning, hvis de ikke kan levere emissionsrapporter, når de arbejder med store virksomheder, der kræver rapportering af emissioner fra hele deres forsyningskæde.

- Transportører, der kan levere automatiserede og præcise data om deres emissioner, har en konkurrencefordel på markedet – både nu og i de kommende år.

- Med DKV Mobility Carbon Monitor tilbyder vi vores kunder et praktisk værktøj til at dokumentere og rapportere deres flådeemissioner, siger Steen Hansen, Country Manager DKV Mobility Skandinavien.

Ud over den årlige CO2-emissionsrapport giver DKV Mobility Carbon Monitor flåde- og bæredygtighedsansvarlige mulighed for at få adgang til og eksportere detaljerede oplysninger om CO2emissionerne for hver tankning eller opladning.

-hawin

 

Nye krav til bæredygtighedsrapportering i EU
EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trådte i kraft den 5. januar 2023 og erstattede det tidligere Non-Financial Reporting Directive (NFRD), hvilket udvider kravene til virksomheders bæredygtighedsrapportering. Målet med CSRD er at øge ansvarligheden hos europæiske virksomheder med hensyn til bæredygtighedsaspekter og at indføre rapporteringsstandarder på EU-niveau.

 

20/3 2025
  • Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    Ny koncernledelse i DSV efter afsluttet opkøb af DB Schenker

    transport ›Efter at have opnået alle myndighedsgodkendelser til DSV's overtagelse af den tyske logistikvirksomhed, bliver handlen en realitet den 30. april. Samtidig sker de første udnævnelser i koncernledelsen
  • Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    Global aftale om klimaneutral skibsfart i 2050

    transport ›Efter to ugers intense forhandlinger blev et flertal i FN's Søfartsorganisation, IMO, i sidste uge enige om global klimaeregulering for skibsfarten. Aftalen skal endeligt vedtages i oktober 2025 ved afstemning
  • Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

    transport ›Vendelbo Spedition og Hirtshals Transport Center ser frem til at få grøn brint ind i porteføljen. Begge virksomheder deltager i projektet CONVEY på Hirtshals Havn, der har fokus på at producere grøn brint til blandt andet transportsektoren
  • Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    Flere penge til grøn omstilling af tung transport

    transport ›Transportministeriet har nu offentliggjort, at der i 2025 og 2026 udmøntes 425 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport. Det er et væsentligt højere beløb end tidligere aftalt, og vil accelerere den grønne omstilling, mener Mobility Denmark
  • SIXT og Sortimo indleder partnerskab

    SIXT og Sortimo indleder partnerskab

    transport ›Den danske mobilitetsudbyder, SIXT, har indledt et partnerskab med Sortimo Bilindretning, der forhandler udstyr til alle typer af varevogne. En del af SIXTs portefølje af varevogne til udlejning bliver nu indrettet med Sortimos reolsystemer, der understøtter skiftende behov hos håndværkere og erhvervsdrivende
  • Brintbranchen har valgt ny bestyrelse

    Brintbranchen har valgt ny bestyrelse

    transport ›Uffe Borup, Everfuel er genvalgt som formand, lige som Therese Bording Hermann, Topsoe, er genvalgt som næstformand. Bestyrelsen vil i det kommende bestyrelsesår arbejde for, at brint og Power-to-X (PtX) kan opskalere i Danmark, og vi kan fastholde rollen som én af Europas førende lande indenfor brint og PtX
  • Årets Varebil: favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master

    Årets Varebil: favoritsejr til Nissan Interstar og Renault Master

    transport ›Begge biler er helt identiske, endda på pris, og begge biler fås både som rene el-biler og som klassisk varebil med dieselmotorer
  • Stor besøgsfremgang på Transportmessen

    Stor besøgsfremgang på Transportmessen

    transport ›Med 28.903 besøgende oplevede Transportmessen en besøgsfremgang på 22% i forhold til 2023-udgaven af messen, og det kunne mærkes hos udstillerne, der beretter om tre særdeles udbytterige dage. Skandinaviens førende transportmesse fandt sted i MCH Messecenter Herning 3.-5. april 2025