Nemmere CSRD-rapportering med ny løsningSteen Hansen, Country Manager DKV Mobility Skandinavien.

Nemmere CSRD-rapportering med ny løsning

Platformen indenfor internationale mobilitetstjenester, DKV Mobility introducerer en ny løsning, der gør det muligt for virksomheder at analysere og dokumentere emissioner fra deres køretøjsflåder i overensstemmelse med EU-reguleringer

EU-reguleringer kræver allerede i dag, at store virksomheder måler og rapporterer CO2-emissioner som en del af deres årlige rapportering.

I de kommende år vil dette krav dog påvirke et stigende antal virksomheder, som også vil blive forpligtet til at rapportere om miljøpåvirkningen af deres forretningsaktiviteter, herunder en detaljeret vurdering af deres CO2e-aftryk.

Det påvirker transportindustrien både direkte og indirekte, da store fragtselskaber og virksomheder, der driver køretøjsflåder, nu skal dokumentere deres emissioner årligt i overensstemmelse med de nye Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) krav.

Mindre transportører og flådeoperatører kan også blive påvirket af kravene. Det er særligt relevant ved samarbejde med store virksomheder, som er forpligtet til at måle og rapportere CO2-emissioner fra hele deres forsyningskæde.

Derfor kan evnen til at rapportere CO2-emissioner i overensstemmelse med EU-regulering både blive en nødvendighed og en konkurrencefordel.

Det skriver DKV Mobility i en pressemeddelelse, hvori de omtaler DKV Mobility Carbon Monitor, som er en ny løsning, der tilbyder en forenklet og automatiseret rapportering af CO2-emissioner for flådekøretøjer.

Præcis og gennemsigtig rapportering af emissioner
DKV Mobility Carbon Monitor tilbyder en årlig rapport af CO2-emissioner, som, ifølge leverandøren, giver et detaljeret overblik over flådeemissioner samt en metodebeskrivelse, der beskriver underliggende data og beregningslogik.

Pressematerialet fortæller videre at både store og små transportører kan bruge CO2-emissionsrapporten til at opfylde deres rapporteringsforpligtelser og optimere deres revisionsprocesser.

Eksempelvis hedder det, at DKV Mobility-platformen sikrer, at CO2-emissioner beregnes og vises – uanset brændstof- eller elektricitetstype. Og at Emissioner fra hver tankning eller opladning beregnes automatisk.

Det gøres også på land-for-land basis, som kan være særligt relevant for virksomheder, der opererer på tværs af grænser, hvor variationen i CO2-emissioner mellem ellers ens drivmidler kan være betydelige.

DKV Mobility Carbon Monitor sikrer, at emissioner registreres gennem hele brændstoffets livscyklus, i overensstemmelse med EU-krav – fra energiproduktion til forbrug i køretøjer (well-to-wheel).

- Uanset om en virksomhed er stor, mellemstor eller lille, oplever vores kunder stigende krav til bæredygtighedsrapportering. Dette er en udfordring særligt for små og mellemstore transportører, der måske ikke har den nødvendige viden eller de administrative ressourcer til at rapportere deres flådeemissioner på en ensartet måde.

- Det kan få en direkte indvirkning på deres forretning, hvis de ikke kan levere emissionsrapporter, når de arbejder med store virksomheder, der kræver rapportering af emissioner fra hele deres forsyningskæde.

- Transportører, der kan levere automatiserede og præcise data om deres emissioner, har en konkurrencefordel på markedet – både nu og i de kommende år.

- Med DKV Mobility Carbon Monitor tilbyder vi vores kunder et praktisk værktøj til at dokumentere og rapportere deres flådeemissioner, siger Steen Hansen, Country Manager DKV Mobility Skandinavien.

Ud over den årlige CO2-emissionsrapport giver DKV Mobility Carbon Monitor flåde- og bæredygtighedsansvarlige mulighed for at få adgang til og eksportere detaljerede oplysninger om CO2emissionerne for hver tankning eller opladning.

-hawin

 

Nye krav til bæredygtighedsrapportering i EU
EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trådte i kraft den 5. januar 2023 og erstattede det tidligere Non-Financial Reporting Directive (NFRD), hvilket udvider kravene til virksomheders bæredygtighedsrapportering. Målet med CSRD er at øge ansvarligheden hos europæiske virksomheder med hensyn til bæredygtighedsaspekter og at indføre rapporteringsstandarder på EU-niveau.

 

20/3 2025
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det
  • Ny dækbøde står ikke alene

    Ny dækbøde står ikke alene

    transport ›En ny lov betyder, at føreren af bilen nu risikerer bøder på 1.000 kroner pr. dæk, hvis dækkene vurderes som ‘åbenbart uegnede’ til vejret. Men det er langt fra den eneste bøde, der kommer bag på bilisterne, forklarer ekspert