Nemmere CSRD-rapportering med ny løsningSteen Hansen, Country Manager DKV Mobility Skandinavien.

Nemmere CSRD-rapportering med ny løsning

Platformen indenfor internationale mobilitetstjenester, DKV Mobility introducerer en ny løsning, der gør det muligt for virksomheder at analysere og dokumentere emissioner fra deres køretøjsflåder i overensstemmelse med EU-reguleringer

EU-reguleringer kræver allerede i dag, at store virksomheder måler og rapporterer CO2-emissioner som en del af deres årlige rapportering.

I de kommende år vil dette krav dog påvirke et stigende antal virksomheder, som også vil blive forpligtet til at rapportere om miljøpåvirkningen af deres forretningsaktiviteter, herunder en detaljeret vurdering af deres CO2e-aftryk.

Det påvirker transportindustrien både direkte og indirekte, da store fragtselskaber og virksomheder, der driver køretøjsflåder, nu skal dokumentere deres emissioner årligt i overensstemmelse med de nye Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) krav.

Mindre transportører og flådeoperatører kan også blive påvirket af kravene. Det er særligt relevant ved samarbejde med store virksomheder, som er forpligtet til at måle og rapportere CO2-emissioner fra hele deres forsyningskæde.

Derfor kan evnen til at rapportere CO2-emissioner i overensstemmelse med EU-regulering både blive en nødvendighed og en konkurrencefordel.

Det skriver DKV Mobility i en pressemeddelelse, hvori de omtaler DKV Mobility Carbon Monitor, som er en ny løsning, der tilbyder en forenklet og automatiseret rapportering af CO2-emissioner for flådekøretøjer.

Præcis og gennemsigtig rapportering af emissioner
DKV Mobility Carbon Monitor tilbyder en årlig rapport af CO2-emissioner, som, ifølge leverandøren, giver et detaljeret overblik over flådeemissioner samt en metodebeskrivelse, der beskriver underliggende data og beregningslogik.

Pressematerialet fortæller videre at både store og små transportører kan bruge CO2-emissionsrapporten til at opfylde deres rapporteringsforpligtelser og optimere deres revisionsprocesser.

Eksempelvis hedder det, at DKV Mobility-platformen sikrer, at CO2-emissioner beregnes og vises – uanset brændstof- eller elektricitetstype. Og at Emissioner fra hver tankning eller opladning beregnes automatisk.

Det gøres også på land-for-land basis, som kan være særligt relevant for virksomheder, der opererer på tværs af grænser, hvor variationen i CO2-emissioner mellem ellers ens drivmidler kan være betydelige.

DKV Mobility Carbon Monitor sikrer, at emissioner registreres gennem hele brændstoffets livscyklus, i overensstemmelse med EU-krav – fra energiproduktion til forbrug i køretøjer (well-to-wheel).

- Uanset om en virksomhed er stor, mellemstor eller lille, oplever vores kunder stigende krav til bæredygtighedsrapportering. Dette er en udfordring særligt for små og mellemstore transportører, der måske ikke har den nødvendige viden eller de administrative ressourcer til at rapportere deres flådeemissioner på en ensartet måde.

- Det kan få en direkte indvirkning på deres forretning, hvis de ikke kan levere emissionsrapporter, når de arbejder med store virksomheder, der kræver rapportering af emissioner fra hele deres forsyningskæde.

- Transportører, der kan levere automatiserede og præcise data om deres emissioner, har en konkurrencefordel på markedet – både nu og i de kommende år.

- Med DKV Mobility Carbon Monitor tilbyder vi vores kunder et praktisk værktøj til at dokumentere og rapportere deres flådeemissioner, siger Steen Hansen, Country Manager DKV Mobility Skandinavien.

Ud over den årlige CO2-emissionsrapport giver DKV Mobility Carbon Monitor flåde- og bæredygtighedsansvarlige mulighed for at få adgang til og eksportere detaljerede oplysninger om CO2emissionerne for hver tankning eller opladning.

-hawin

 

Nye krav til bæredygtighedsrapportering i EU
EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trådte i kraft den 5. januar 2023 og erstattede det tidligere Non-Financial Reporting Directive (NFRD), hvilket udvider kravene til virksomheders bæredygtighedsrapportering. Målet med CSRD er at øge ansvarligheden hos europæiske virksomheder med hensyn til bæredygtighedsaspekter og at indføre rapporteringsstandarder på EU-niveau.

 

20/3 2025
  • Skræddersyet til terrænkørsel

    Skræddersyet til terrænkørsel

    transport ›Volvos brede udvalg af mellemtunge lastbiler opgraderes nu med en mere robust Volvo FL 4x4 til de krævende opgaver
  • Sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning

    Sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning

    transport ›Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.
  • UPM lancerer aftagelige etiketter til logistikbranchen

    UPM lancerer aftagelige etiketter til logistikbranchen

    transport ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 præsenteret en ny etiketløsning til den voksende logistiksektor med genanvendelige emballager
  • Dobbelttrailere får plads på motorveje

    Dobbelttrailere får plads på motorveje

    transport ›22 danske til- og frakørsler bliver nu ombygget, så det bliver muligt for lastbiler at køre med to sættevogne. Trods størrelsen og tyngden giver de nemlig betydelige, klimasmæssige gevinster
  • Dansk Distribution bygger ny terminal i Taulov

    Dansk Distribution bygger ny terminal i Taulov

    transport ›- Et markant skridt ind i fremtidens logistik, kalder virksomheden opførelsen af en ny cross-docking-teminal. Den er første etape af et større byggeri, der skal sikre håndteringen og høj performance af de fortsat stigende godsmængder
  • Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    Specialfartøj forsinker Fehmernforbindelsen

    transport ›Klargøringen af et specialbygget fartøj, der skal sænke og samle tunnelelementerne på havbunden, er nu så forsinket, at Fehmern Bælt-forbindelsen nok alligevel ikke kan åbne i 2029
  • Klimaaftrykket kortlagt

    Klimaaftrykket kortlagt

    transport ›Nu kan man se klimaaftrykket på de varer, man lægger i kurven, når man handler online hos Brødrene Dahl. Det gælder også for udledningen under transporten
  • Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    Transportkasser af bl.a. genanvendte drikkekartoner

    transport ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport