Nemmere CSRD-rapportering med ny løsningSteen Hansen, Country Manager DKV Mobility Skandinavien.

Nemmere CSRD-rapportering med ny løsning

Platformen indenfor internationale mobilitetstjenester, DKV Mobility introducerer en ny løsning, der gør det muligt for virksomheder at analysere og dokumentere emissioner fra deres køretøjsflåder i overensstemmelse med EU-reguleringer

EU-reguleringer kræver allerede i dag, at store virksomheder måler og rapporterer CO2-emissioner som en del af deres årlige rapportering.

I de kommende år vil dette krav dog påvirke et stigende antal virksomheder, som også vil blive forpligtet til at rapportere om miljøpåvirkningen af deres forretningsaktiviteter, herunder en detaljeret vurdering af deres CO2e-aftryk.

Det påvirker transportindustrien både direkte og indirekte, da store fragtselskaber og virksomheder, der driver køretøjsflåder, nu skal dokumentere deres emissioner årligt i overensstemmelse med de nye Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) krav.

Mindre transportører og flådeoperatører kan også blive påvirket af kravene. Det er særligt relevant ved samarbejde med store virksomheder, som er forpligtet til at måle og rapportere CO2-emissioner fra hele deres forsyningskæde.

Derfor kan evnen til at rapportere CO2-emissioner i overensstemmelse med EU-regulering både blive en nødvendighed og en konkurrencefordel.

Det skriver DKV Mobility i en pressemeddelelse, hvori de omtaler DKV Mobility Carbon Monitor, som er en ny løsning, der tilbyder en forenklet og automatiseret rapportering af CO2-emissioner for flådekøretøjer.

Præcis og gennemsigtig rapportering af emissioner
DKV Mobility Carbon Monitor tilbyder en årlig rapport af CO2-emissioner, som, ifølge leverandøren, giver et detaljeret overblik over flådeemissioner samt en metodebeskrivelse, der beskriver underliggende data og beregningslogik.

Pressematerialet fortæller videre at både store og små transportører kan bruge CO2-emissionsrapporten til at opfylde deres rapporteringsforpligtelser og optimere deres revisionsprocesser.

Eksempelvis hedder det, at DKV Mobility-platformen sikrer, at CO2-emissioner beregnes og vises – uanset brændstof- eller elektricitetstype. Og at Emissioner fra hver tankning eller opladning beregnes automatisk.

Det gøres også på land-for-land basis, som kan være særligt relevant for virksomheder, der opererer på tværs af grænser, hvor variationen i CO2-emissioner mellem ellers ens drivmidler kan være betydelige.

DKV Mobility Carbon Monitor sikrer, at emissioner registreres gennem hele brændstoffets livscyklus, i overensstemmelse med EU-krav – fra energiproduktion til forbrug i køretøjer (well-to-wheel).

- Uanset om en virksomhed er stor, mellemstor eller lille, oplever vores kunder stigende krav til bæredygtighedsrapportering. Dette er en udfordring særligt for små og mellemstore transportører, der måske ikke har den nødvendige viden eller de administrative ressourcer til at rapportere deres flådeemissioner på en ensartet måde.

- Det kan få en direkte indvirkning på deres forretning, hvis de ikke kan levere emissionsrapporter, når de arbejder med store virksomheder, der kræver rapportering af emissioner fra hele deres forsyningskæde.

- Transportører, der kan levere automatiserede og præcise data om deres emissioner, har en konkurrencefordel på markedet – både nu og i de kommende år.

- Med DKV Mobility Carbon Monitor tilbyder vi vores kunder et praktisk værktøj til at dokumentere og rapportere deres flådeemissioner, siger Steen Hansen, Country Manager DKV Mobility Skandinavien.

Ud over den årlige CO2-emissionsrapport giver DKV Mobility Carbon Monitor flåde- og bæredygtighedsansvarlige mulighed for at få adgang til og eksportere detaljerede oplysninger om CO2emissionerne for hver tankning eller opladning.

-hawin

 

Nye krav til bæredygtighedsrapportering i EU
EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trådte i kraft den 5. januar 2023 og erstattede det tidligere Non-Financial Reporting Directive (NFRD), hvilket udvider kravene til virksomheders bæredygtighedsrapportering. Målet med CSRD er at øge ansvarligheden hos europæiske virksomheder med hensyn til bæredygtighedsaspekter og at indføre rapporteringsstandarder på EU-niveau.

 

20/3 2025
  • dao er parat til at tage over fra PostNord

    dao er parat til at tage over fra PostNord

    transport ›PostNords annoncering om at ville ophøre med brevomdelingen ændrer ikke på muligheden for at sende og modtage breve, magasiner og andre forsendelser i Danmark. Distributionsselskabet dao oplyser, at de har infrastrukturen og kapaciteten på plads til at håndtere opgaven
  • Stena Line og Norsepower samarbejder om methanol-hybrid RoRo-færge

    Stena Line og Norsepower samarbejder om methanol-hybrid RoRo-færge

    transport ›Fartøjet bliver udstyret med to 28x4 meter Norsepower Rotor Sails, og forventes at reducere brændstofforbruget med op til 9 procent. Det skal sejle på den irske rute mellem Belfast og Heysham, hvor vindforholdene er gunstige for vindassisteret fremdrift
  • Molslinjen rokerer om på færgerne til Samsø

    Molslinjen rokerer om på færgerne til Samsø

    transport ›To forsinkede elfærger og en forestående travl sommerperiode får rederiet til at bytte rundt på flere færger på ruterne. Det betyder, at Alslinjen må vente med at få sin elfærge, som i stedet starter med at blive sat ind til Samsø
  • Persontransport ruller ind på MCH

    Persontransport ruller ind på MCH

    transport ›Transportmessen rummer igen i år Persontransportmessen, og mens messen i messen blandt andet byder på køretøjsnyheder, betragtes den også som en anledning til at samle branchen over tre begivenhedsrige dage
  • Jetpak indgår aftale med Økoskabet i København

    Jetpak indgår aftale med Økoskabet i København

    transport ›I storbyer er hjemmelevering af fødevarer ofte en udfordring. Derfor har transportselskabet Jetpak har indgået aftale med logistikvirksomheden Økoskabet, som tilbyder levering af køle-fødevarer i store køleskabe, der minder om pakkeautomater
  • Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    Nye ladeparker skyder op ved motorvejen nær Aarhus

    transport ›Vejdirektoratets entreprenør har netop taget hul på arbejdet med at bygge ladeparker til elbiler på rastepladserne Pedersminde og Blankhøj på E45 Østjyske Motorvej. De skal stå færdigt i starten af 2026, og er de første af i alt 22 ladeparker, som Vejdirektoratet opfører i år
  • Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    Webfleet indgår samarbejde med Krone om trailertelematik

    transport ›Bridgestone’s globale flådestyringsløsning, har indgået samarbejde med den skandinaviske trailerproducent om at tilbyde en integreret telematikløsning for trailere gennem Webfleets OEM.connect-partnerprogram
  • PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    PostNord dropper breve og satser på pakkelevering

    transport ›Ved årsskiftet leverer koncernen sit sidste brev, fyrer 1500 medarbejdere og vil i stedet fokusere på at blive danskernes foretrukne pakkeleverandør, lyder det fra PostNord. Årsagen er den stigende digitalisering af breve