Norlys opsætter de første ladepladser til ellastbiler

Norlys opsætter de første ladepladser til ellastbiler

Der er behov for at sætte skub i elektrificeringen af den tunge transport, mener energiselskabet, som derfor nu investerer i ladepladser til ellastbiler. De første kommer op på havnen i både Aarhus og Esbjerg og ved motorvejen omkring Korsør og sikrer lademuligheder på turen fra Øst- til Vestdanmark

Mens salget af nye elbiler i Danmark er steget betragteligt, går det mere langsommeligt med at få elektrificeret den tunge transport. Det skyldes blandt andet, at der mangler lademuligheder til lastbilerne. Det vil Norlys gøre noget ved, og derfor er energi- og telekoncernens første ladepladser til ellastbiler på vej både på havnen i Aarhus og Esbjerg og ved motorvejsafkørslen ved Korsør.

Hele 12 procent af den CO2, der udledes fra vejtransport i Danmark, stammer fra lastbiler, og derfor haster det ifølge Norlys at få den tunge transport med i den grønne omstilling.

- For os er der ingen tvivl om, at elektrificering af den tunge transport er vejen frem, hvis vi vil nå klimamålene. Vognmændene står med en stor og bekostelig opgave med at udskifte deres vognpark. I Norlys vil vi gerne være med til at sikre, at der også er gode muligheder for at lade de nye ellastbiler, siger Mads Brøgger, der er direktør i Norlys' energiforretning.

I første omgang bliver der tale om 400 kW på alle tre lokationer, men Norlys' ladestandere er lavet til at kunne blive opgraderet i takt med, at lastbilbatterier udvikler sig. Derfor er det allerede i 2024 muligt at opgradere standerne til hele 800 kW.

Ladepladserne i Aarhus, Esbjerg og Korsør er derfor kun begyndelsen for Norlys, der vil levere fremtidens ladeløsninger til ellastbiler. Norlys har også flere ladepladser til ellastbiler på tegnebrættet blandt andet langs store dele af hovedvejnettet.

Fire ladepunkter på vej i Aarhus
Norlys' første ladeplads til ellastbiler bliver opsat på havnen i Aarhus, der er Danmarks største erhvervshavn. Ladestanderne opstilles hos Dania Connect, der allerede har bestilt fire ellastbiler til kørsel i Danmark, mens deres søsterselskab i Sverige i forvejen driver tre elektriske lastbiler.

Om natten skal de nye ladestandere lade Dania Connects egne lastbiler, mens de i tidsrummet 6.00-17.00 bliver offentligt tilgængelige, så andre vognmænd kan få glæde af dem.

- I transportsektoren vil vi gerne bidrage til den grønne omstilling, og derfor har vi nu taget første skridt mod mere bæredygtig transport. Men skal vi og resten af branchen for alvor elektrificeres, kræver det langt bedre lademuligheder for lastbiler. Vi vil gerne give vores bidrag til at få udbygget ladenettet, og derfor stiller vi vores ladestandere til rådighed for andre vognmænd, siger Frank Hjortekær-Jensen, der er administrerende direktør i Dania Connect.

I første omgang opstilles der to ladestandere med i alt fire ladeudtag, som forventes at være klar til brug i begyndelsen af det nye år.

Første ladepunkter i Esbjerg
På Esbjerg Havn opsætter Norlys tre ladestandere med i alt seks ladeudtag til ellastbiler. Alle seks ladeudtag bliver offentligt tilgængelige hele døgnet for vognmænd, der har brug for at lade deres lastbiler.

De nye ladestandere på Esbjerg Havn forventes at blive de første offentlige ladestandere til lastbiler i Esbjerg, og de forventes at stå klar til brug i løbet af første halvdel af 2024.

- Med ladestandere i både Aarhus, Esbjerg og Korsør binder vi nu det østlige og vestlige Danmark sammen for ellastbilerne. For omstillingen af den tunge transport er det en rigtig god nyhed, at lastbilerne snart kan lade på to af Danmarks største havne og på Sjælland, siger Mads Brøgger.

Ved Korsør opstilles der tre ladestandere på en kommende ladeplads ved motorvejsafkørsel 42. De ventes at stå klar til brug medio 2024.

-lipe

30/10 2023
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre