Når chaufførerne har medbestemmelse er valget Manitou
Tre styk Manitou medbringertruck model TMT25S har Freja Transport & Logistik købt hos Scantruck A/S.

Når chaufførerne har medbestemmelse er valget Manitou

Freja Transport & Logistik søgte en moderne løsning indenfor medbringertruck og valgte Manitou

Manitou-navnet er ikke afgrænset til byggebranchen og landbruget. I mange år har den franske producent også udviklet og produceret de såkaldte medbringertruck til transportbranchen.

Som navnet afslører er det dieseldrevne truck, som lastbilchauffører kan have med sig, når de flytter varer fra A til B. Hvis lasten kræver det, har hver lastbil en truck med sig, og den transporteres fastgjort til bagsiden af lastbilen eller dens trailer.

Scantruck A/S har i slutningen af maj leveret tre Manitou medbringertruck til Freja Transport & Logistik A/S. Valget faldt på model TMT25S, hvis navn angiver, at den er lastbilmonteret (TM) og udstyret med en teleskoparm (T). Løftekapaciteten er 2.500 kg. Den trehjulede truck har hydrostatisk transmission, og løftehøjden er 3,4 meter.

 

Modellen transporteres bag på lastbilen, hvorfor firmaet selv har lavet en inddækning.

 

- Vi har seks medbringertruck i Freja Transport & Logistik afdeling med transporter til og fra Sverige, hvoraf de tre nu er udskiftet til Manitou. De skal hjælpe med at læsse og losse materialer, primært på byggepladser eller til landbrugskunder eller private, forklarer Ole Ellehammer, der er ansvarlig for virksomhedens svenske trafikker til og fra Jylland/Fyn, hvor de tre nye truck allerede er sat i arbejde.

- Vi kører med alt mellem himmel og jord til landbrug, byggepladser eller andre modtagere der ønsker, at vores chauffører selv kan aflæsse. For mange byggepladser gælder, at de nødigt vil anvende deres egen læssemaskine på pladsen, da den typisk er travlt beskæftiget. Ved at vores chauffører kan løse opgaven selv, er der ingen ventetid for nogen parter, siger Ole Ellehammer.

Hurtigere og bedre håndtering

Virksomhedens chauffører har selv været med til at vælge Manitou, og det var et stort ønske fra deres side, at de daværende fjernbetjente, knækstyrede læssere fra en anden producent blev udskiftet til en ny løsning.

- Manitous truck er mere stabile, fordi de er bredere, og derfor har de et andet tyngdepunkt. Samtidig er de hurtigere at arbejde med, fordi man som fører sidder på trucken, og på den måde har et bedre indtryk af vægtfordelingen. Vores chauffører har forklaret, at de med Manitou TMT25S har en meget bedre fornemmelse af lasthåndteringen, end hvis de fortsat gik med et joystick ved siden af den anden model, fortæller Ole Ellehammer, som også angiver en anden fordel:

- Vores nye Manitou truck er samtidig meget stabile at køre med - også i ujævnt eller smattet terræn. Vores chauffører er ikke i tvivl om, at de har fået en bedre løsning at arbejde med.

Moderne løsning

Det var tre slidte truck hos transportvirksomheden, som nu er blevet udskiftet til tre fabriksnye Manitou TMT25S. Der var tale om en naturlig udskiftning, understreger Ole Ellehammer.

- Vi har hele tiden vidst, at når der skulle ske en udskiftning, skulle det være til en mere moderne løsning, end den vi havde, og det har vi fået med Manitou. Vi indhentede selvfølgelig erfaringer fra vores netværk af Manitou-brugere, inden vi besluttede os, og vi var ikke i tvivl om, at Manitou TMT25S var den rigtige truck for os, understreger Ole Ellehammer.

Hos Scantrucks A/S, der importerer, forhandler og servicerer Manitou i Danmark, mærker de en øget efterspørgsel på medbringertruck som TMT25S.

De tre nye truck er allerede sat i arbejde på virksomhedens svenske trafikker til og fra Jylland/Fyn.

- Vi sælger flere og flere af dem. Vi kan også levere medbringertruck med mast, hvis kunderne ønsker den løsning, men det er løsningen med teleskoparm, som er mest populær, siger Per Lindenborg, produktchef for Manitou hos Scantruck, og påpeger kundernes overvejelser:

- Med en teleskoparm har du ikke det samme antal sliddele, som man har på en mast-løsning. Der er ganske enkelt ikke de kæder, ruller mv., som kan gå i stykker.

Dertil kommer et bedre udsyn fremad med en teleskoparm, end med en mast der dækker for godset.

- Om man er til en truck med mast eller teleskoparm, er en smagssag. Vi kan levere begge løsninger, siger Per Lindenborg.

-hawin

28/6 2019
  • Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    transport ›Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på sine klimamål. De første 10 biler er på gaderne, og målet er, at hele flåden om få år skal køre på el
  • Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    transport ›2024 gav vækst på godsvolumen, omsætning og driftsresultat i Fredercia og Nyborg havne. Derudover fastholdt ADP et højt investeringsniveau bl.a. med færdiggørelse af flere lagerfaciliteter i Taulov Dry Port, og en række nye aktiviteter er sat i gang
  • Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    transport ›Ejerne af de to virksomheder har underskrevet aftale om at DTE overtager 100 % af aktierne i Karl Hedin og dets datterselskaber. Overtagelsen sker fredag 9. maj, og det svenske selskab vil fortsætte under eget navn og med Oskar Ryno som adm. direktør
  • Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    transport ›Den globale skibs- og luftfart skal gøres markant grønnere, og Danmark har unikke muligheder for at bistå med løsninger. Det mener Green Power Denmark, som støttes af DI og Danske Rederier i en rapport med fire anbefalinger til regeringen
  • Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    transport ›Onsdag og torsdag i denne uge indvier Norlys henholdsvis lynladepark i Fuglebjerg med 5 lynladere, der gør det muligt for 9 elbilister at lade samtidigt, og en park i Næstved med 4 lynladere, der kan oplade 8 elbiler på samme tid
  • Sofalogistik i øjenhøjde

    Sofalogistik i øjenhøjde

    transport ›Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser
  • Mærsk-containere skifter farve

    Mærsk-containere skifter farve

    transport ›Efter 50 år i gråt er tusindvis af fragtcontainere nu blevet malet om. Den nye farve er - naturligvis - den ikoniske lyseblå, der altid har været rederiets kendetegn
  • Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    transport ›Gas er en stadigt mere efterspurgt energikilde i den internationale transportbranche, som på den måde kan reducere deres CO2-udledning betragteligt. Alene sidste år steg Volvos salg af gasdrevne lastbiler mere end 25 procent