Når det skal spille fra dag et

Når det skal spille fra dag et

DK Logistik vælger Still blandt andet på grund af sikkerheden i forbindelse med brugen af truck

Da en gruppe jyske vognmænd sidst i 2016 gik sammen om at danne en helt ny logistik- og distributionsvirksomhed, DK Logistik A/S, var det med en klar målsætning om at være mest innovativ, effektiv og konkurrencedygtig på markedet fra dag et.

Virksomheden blev etableret for at byde på en stor distributionsaftale, og da kontrakten var i hus, blev der investeret i nyt grej over en bred kam - fra lastbiler og lagerfaciliteter til gaffeltrucks og løftevogne. Og Still var med.

Den store byggevareleverandør Saint Gobain Distribution sendte i løbet af 2016 en stor logistik- og distributionsaftale om leveringer til koncernens byggevarekæder Brdr. Dahl & Optimera i udbud.

Efter en intens budrunde stod det nyetablerede DK Logistik A/S i Fredericia som vinder af den nye kontrakt. DK Logistik havde en klar strategi for at klare opgaven fra dag et: Nyt materiel på de afgørende områder, herunder lastbiler, gaffeltrucks og løftevogne.

Leveringspræcision og -sikkerhed

- Et af de vigtigste parametre for logistikaftalen med Saint Gobain Distribution er leveringspræcision og -sikkerhed. Så duer det ikke at satse på tvivlsomt materiel, fortæller direktør Claus Terkelsen.

- Vi havde ikke meget tid, fra vi underskrev kontrakten, til vi skulle levere, men takket være Scania & Renault, som leverede lastbilerne, og Still, som leverede bl.a. gaffeltrucks og løftevogne, var vi klar til skæringsdatoen, fortæller han.

At det blev hhv. Scania, Renault og Still, der fik ordrene, var ingen tilfældighed.

- Fra mine tidligere jobs har jeg haft meget gode erfaringer med både Scania, Renault og Still. Så hvorfor lave om på noget, der fungerer? Vi skulle hurtigt i gang, og Still kunne levere låne-trucks, indtil de nye elektriske RX60’ og RX20’ere var klar til levering. Vi er nu oppe på 15 nye StillL-enheder fordelt på modvægtstrucks, håndløftevogne samt en el-løftevogn, fortæller Claus Terkelsen.

Leasing med fuld service

Still modvægtstruckene fordeler sig på to RX60-35, to RX60-25 og en RX20-18. De er alle leaset og er dækket af en Still ”fuldservice-aftale”, som stort set dækker alt bortset fra skader og dæk. Still garanterer maksimalt to timers responstid på udkald ved evt. nedbrud, hvilket der efter det første halve års drift ikke har været brug for.

Truckflåden anvendes intensivt på DK Logistiks terminaler i henholdsvis Taulov, Kibæk, Randers og Aalborg til losning, sortering og læsning af byggematerialer. DK Logistiks set-up indebærer, at varerne ankommer fra Saint Gobain Distributions store centrallagre flere steder i Danmark til DK Logistiks terminaler sidst på eftermiddagen og først på aftenen, hvorefter de sorteres og klargøres til hver enkelt leveringsrute. Inden midnat er DK Logistiks flåde på 42 lastbiler suset afsted til byggemarkeder, byggepladser, håndværksmestre og private.

Distributionen sker fem dage om ugen med start søndag aften, så der ikke tid til slinger. Materiellet betjenes primært af de chauffører, der kører varerne ud, og de har også ansvaret for opladning af de elektriske trucks, når de ikke er i brug.

- Vores dygtige chauffører har taget godt imod valget af henholdsvis Scania & Renault lastbiler samt Still trucks og løftevogne. Disse brands scorer højt blandt chaufførerne, hvilket bidrager til arbejdsglæde og lavere driftsomkostninger. De passer bedre på grejet, og det spiller også en stor rolle for bundlinjen, tilføjer Claus Terkelsen.

Klar til at udvide - også med STILL

- Det har bare spillet optimalt, siden vi gik i gang. Vi har selvfølgelig optimeret og omlagt nogle arbejdsgange i takt med, at vi har set mulighederne for at gøre det endnu bedre, og vores Still-materiel har fulgt med vores effektivitetsløft. Vi er overbeviste om, at Still også fremover vil kunne bidrage med effektivt grej, når vi forhåbentlig snart udvider forretningen med flere kunder og endnu mere effektive lager og distributionsløsninger, fastslår Claus Terkelsen.

-hawin

 

DK Logistik A/S

Etableret i efteråret 2016 i forbindelse med overtagelse af distributionskontrakt for Saint Gobain Distribution af transportvirksomhederne Johs. Sørensen & Sønner A/S i Aarhus, Eiler Chr. Knudsen A/S i Holstebro og P. Fournaise A/S i Fredericia.

Hovedkontor i Taulov, 7000 Fredericia

Rygraden i DK Logistiks distributionssystem er ud over avancerede IT-, navigations- og planlægningsværktøjer også 42 distributionslastbiler, hvoraf de fleste er med kran, men også forvogne, sprintere og trækker/trailere er i vognparken sammen med 15 Still-enheder fordelt på elektriske modvægtstrucks og løftevogne samt manuelle løftevogne.

 

10/8 2017
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres