Når det skal spille fra dag et

Når det skal spille fra dag et

DK Logistik vælger Still blandt andet på grund af sikkerheden i forbindelse med brugen af truck

Da en gruppe jyske vognmænd sidst i 2016 gik sammen om at danne en helt ny logistik- og distributionsvirksomhed, DK Logistik A/S, var det med en klar målsætning om at være mest innovativ, effektiv og konkurrencedygtig på markedet fra dag et.

Virksomheden blev etableret for at byde på en stor distributionsaftale, og da kontrakten var i hus, blev der investeret i nyt grej over en bred kam - fra lastbiler og lagerfaciliteter til gaffeltrucks og løftevogne. Og Still var med.

Den store byggevareleverandør Saint Gobain Distribution sendte i løbet af 2016 en stor logistik- og distributionsaftale om leveringer til koncernens byggevarekæder Brdr. Dahl & Optimera i udbud.

Efter en intens budrunde stod det nyetablerede DK Logistik A/S i Fredericia som vinder af den nye kontrakt. DK Logistik havde en klar strategi for at klare opgaven fra dag et: Nyt materiel på de afgørende områder, herunder lastbiler, gaffeltrucks og løftevogne.

Leveringspræcision og -sikkerhed

- Et af de vigtigste parametre for logistikaftalen med Saint Gobain Distribution er leveringspræcision og -sikkerhed. Så duer det ikke at satse på tvivlsomt materiel, fortæller direktør Claus Terkelsen.

- Vi havde ikke meget tid, fra vi underskrev kontrakten, til vi skulle levere, men takket være Scania & Renault, som leverede lastbilerne, og Still, som leverede bl.a. gaffeltrucks og løftevogne, var vi klar til skæringsdatoen, fortæller han.

At det blev hhv. Scania, Renault og Still, der fik ordrene, var ingen tilfældighed.

- Fra mine tidligere jobs har jeg haft meget gode erfaringer med både Scania, Renault og Still. Så hvorfor lave om på noget, der fungerer? Vi skulle hurtigt i gang, og Still kunne levere låne-trucks, indtil de nye elektriske RX60’ og RX20’ere var klar til levering. Vi er nu oppe på 15 nye StillL-enheder fordelt på modvægtstrucks, håndløftevogne samt en el-løftevogn, fortæller Claus Terkelsen.

Leasing med fuld service

Still modvægtstruckene fordeler sig på to RX60-35, to RX60-25 og en RX20-18. De er alle leaset og er dækket af en Still ”fuldservice-aftale”, som stort set dækker alt bortset fra skader og dæk. Still garanterer maksimalt to timers responstid på udkald ved evt. nedbrud, hvilket der efter det første halve års drift ikke har været brug for.

Truckflåden anvendes intensivt på DK Logistiks terminaler i henholdsvis Taulov, Kibæk, Randers og Aalborg til losning, sortering og læsning af byggematerialer. DK Logistiks set-up indebærer, at varerne ankommer fra Saint Gobain Distributions store centrallagre flere steder i Danmark til DK Logistiks terminaler sidst på eftermiddagen og først på aftenen, hvorefter de sorteres og klargøres til hver enkelt leveringsrute. Inden midnat er DK Logistiks flåde på 42 lastbiler suset afsted til byggemarkeder, byggepladser, håndværksmestre og private.

Distributionen sker fem dage om ugen med start søndag aften, så der ikke tid til slinger. Materiellet betjenes primært af de chauffører, der kører varerne ud, og de har også ansvaret for opladning af de elektriske trucks, når de ikke er i brug.

- Vores dygtige chauffører har taget godt imod valget af henholdsvis Scania & Renault lastbiler samt Still trucks og løftevogne. Disse brands scorer højt blandt chaufførerne, hvilket bidrager til arbejdsglæde og lavere driftsomkostninger. De passer bedre på grejet, og det spiller også en stor rolle for bundlinjen, tilføjer Claus Terkelsen.

Klar til at udvide - også med STILL

- Det har bare spillet optimalt, siden vi gik i gang. Vi har selvfølgelig optimeret og omlagt nogle arbejdsgange i takt med, at vi har set mulighederne for at gøre det endnu bedre, og vores Still-materiel har fulgt med vores effektivitetsløft. Vi er overbeviste om, at Still også fremover vil kunne bidrage med effektivt grej, når vi forhåbentlig snart udvider forretningen med flere kunder og endnu mere effektive lager og distributionsløsninger, fastslår Claus Terkelsen.

-hawin

 

DK Logistik A/S

Etableret i efteråret 2016 i forbindelse med overtagelse af distributionskontrakt for Saint Gobain Distribution af transportvirksomhederne Johs. Sørensen & Sønner A/S i Aarhus, Eiler Chr. Knudsen A/S i Holstebro og P. Fournaise A/S i Fredericia.

Hovedkontor i Taulov, 7000 Fredericia

Rygraden i DK Logistiks distributionssystem er ud over avancerede IT-, navigations- og planlægningsværktøjer også 42 distributionslastbiler, hvoraf de fleste er med kran, men også forvogne, sprintere og trækker/trailere er i vognparken sammen med 15 Still-enheder fordelt på elektriske modvægtstrucks og løftevogne samt manuelle løftevogne.

 

10/8 2017
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret