Ny asfalt på ØresundsbronArbejdet med asfalteringen vil påvirke trafikken så lidt som muligt og tager hensyn til pendlingstidspunkter. (Foto: Allan Toft/Øresundsbron)

Ny asfalt på Øresundsbron

Vejbanerne gennem Øresundsbrons betalingsanlæg bliver endnu bedre. Fra uge 41-44 lægges ny asfalt i begge retninger gennem betalingsanlægget. Det giver bedre passage

- Den nye asfalt vil gøre det mere behageligt at passere betalingsanlægget. Vedligeholdelsesarbejdet udføres mellem kl. 09.00 og 15.00 for at undgå at påvirke kunderne på broen i myldretiden, siger Håkan Kiendl, chef for betalingsanlægget på Øresundsbron, og tilføjer, at arbejdet også udføres delvist i den danske efterårsferie for at påvirke pendlerne så lidt som muligt. 

Som udgangspunkt vil fire ud af ni baner være åbne i retning mod Danmark fra kl. 09.00-18.00, og i retning mod Sverige vil antallet af åbne baner være reduceret fra kl. 06.00-15.00. 

Pendler- og lastbilbaner forbliver altså åbne, men med færre tilgængelige baner. Den resterende tid er der normalt flow i betalingsanlægget, med undtagelse af nogle få døgn, hvor banerne for tung trafik hærdes. 

Øresundsbron lægger altid stor vægt på sikkerhed og prioriterer derfor, at asfalteringen gennemføres inden vinteren.

I alt vil der blive lagt 38.000 kvadratmeter asfalt, svarende til cirka syv fodboldbaner, i betalingsanlægget. 

Asfaltarbejde fremskyndet
Vedligeholdelsesarbejdet var oprindeligt planlagt til 2026, men gennem en tæt dialog med kunderne er der konstateret et ønske om at forbedre vejen hurtigere.

Det er blevet hørt og arbejdet er fremskyndet til efteråret 2023. 

- Vi har for nylig inspiceret asfalten og konstaterer, at den er i dårligere stand end ønsket. Derfor fremskynder vi asfalteringen for at give vores kunder en fortsat sikker og problemfri passage, siger Håkan Kiendl. 

Fakta: Asfaltering i betalingsanlægget 

  • Ny asfalt lægges i hele Øresundsbrons område på Lernacken, der ligger på den svenske side. Dette omfatter betalingsanlægget, politi- og toldområdet, indkørselsveje, parkeringsområder og serviceveje. 
  • Vedligeholdelsesprojektets arbejdstider er tilpasset for at påvirke trafikken så lidt som muligt, især i forhold til til vigtige pendlingstidspunkter. Arbejdet udføres uden for myldretiden, delvist i efterårsferien og inden vinteren. 
  • Asfalteringsarbejdet finder sted i ugerne 41-44. Som udgangspunkt vil der være fire baner åbne i hver retning mens arbejder foregår. 
  • Pendler- og lastbilbaner forbliver åbne, men med færre baner tilgængelige, mens vedligeholdelsesarbejdet udføres. 
  • Godstrafikbanerne trafikeres af lastbiler og kræver en type asfalt, der hærder over længere tid. Derfor vil bane 6-9 i retning mod Danmark være lukkede den 18.-20. oktober. Bane 25-29 i retning mod Sverige vil være lukkede den 26.-28. oktober. I disse timer vil der være færre baner åbne i myldretiden. 
9/10 2023
  • Flere ladeudtag netværket

    Flere ladeudtag netværket

    transport ›Med købet af den østjyske energikoncern Auras offentlige ladeforretning udvider Norlys sit landsdækkende ladenetværk med mere end 275 ladeudtag
  • Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    Nye klimakrav påvirker hele værdikæden

    transport ›Fra 1. juli træder skærpede klimakrav i kraft for byggebranchen. Iveco forventer at det sætter strøm til markedet for eldrevne varevogne og lastbiler
  • Tyveri af ladekabler eksploderer

    Tyveri af ladekabler eksploderer

    transport ›OK oplever flere og flere tyverier af ladekabler og skruer derfor op for kampen mod kobbertyvene
  • Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    Flexbus forsøger sig med kollektiv trafik

    transport ›En ny type kollektiv trafik har set dagens lys i Vordingborg Kommune. En flexbus på rute 668 er en del af et forsøgsprojekt igangsat af Region Sjælland
  • Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    Først i Europa med ny tung Man-el-lastbil

    transport ›Bring har sat sin første tunge el-lastbil i drift i Danmark. Lastbilen, der er 25 meter lang, er den første af sin slags, som MAN har leveret til Europa
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud